Senaste inläggen

Redovisning i ett AB

Hej.
Jag har Edison som dataprogram, när ett Ab får lev.skuld så kopierar jag det och sätter den i en pärm för betalning, den andre sätter jag in i pärmen med verifikationer när den väl är bokförd. Likadant med kundfodringar När betalning skett så använder jag den kopia som satt i pärmen för betalning som underlag i verifikationspätmen. Är detta...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Någon snäll och kunnig på adobe illustator?

Hej!
Jag håller på att starta upp eget och ska skicka med godisar med mina produkter och har till 70% bästämt mig för tablett askar med eget tryck på. Nu är det så att dom kräver att det är ritat i vectorer så som adobe illustator använder sig av. Jag har aldrig sysslar med programmet så jag har inte en aning om hur jag ska göra och jag har vark...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Ansvar i AB, som delägare osv...

Jag har hört att man ska vara försiktig med att gå in i ett bolag med mer än 30%, tagit ur luften eller sanning?

Sen om någon tar över exempel 20% av aktierna i ett bolag, slipper personen som "släppte" aktierna ansvar för det som skett tidigare?

Så vidrigt osmidiga de kan vara...

Måste få skriva av mig lite för det kokar över.

Håller på att regga ett nytt aktiebolag för ett spännande projekt. (Det skall in delägare så småningom, och därför vill jag inte blanda in det här i mitt nuvarande bolag).

Fick ett brev för några veckor sedan där de ville ha en annan bolagsordning och ett förtydligande av verksamhet. OK,...

Kategori: Allmänt

Hur visar man att man finns ?

Hejsan,
Blev överlycklig när jag hittade detta forum, man får många tips och trix.

Jag jobbar som fotograf och driver ett företag i Malmö. Jag håller på allvar nu försöka marknadsföra mig dock med små medel. Jag vet att de flesta företag där ute behöver bilder till allt möjligt. Produkter, annonser, reklam, skyltning etc etc. Frågan är hu...

Förslag på eget vid sidan om jobbet?

Hej,
är sugen på en egen verksamhet vid sidan om min fasta anställning. Är det någon som kan rekommendera några exempel /inriktningar som innebär att man kan driva ett företag vid sidan om 8 h jobbet... till att börja med iallfall :winner

Tack på förhand :bravo

Vad innehåller denna verksamhet?

Verksamhet: Konsultverksamhet avseende företags org

(urklippt från www.allabolag.se)

Någon som kan förklara vad denna verksamhet innehåller?

Mailfrågan till företag, lönt?

Tjena. Jag har planerat på en ide nu i ca 3 år. Vet att iden kmr funka och att jag kmr tjäna bra med kapital för mina större idéer efter något år. Men innan jag säger upp mig från min nuvarande arbetsplats och startar igång det hela så tänkte jag på om man kan skicka ut en förfrågan till ett antal företag för o se om de skulle vara intresserade av...

Kategori: Affärsidéer

Partner till ny idé sökes

Jag är erfaren företagare med en MBA och bakgrund inom finans. Jag har en ny idé inom barn och ekologi. Har drivit bolag både själv och med andra och då det är så mycket roligare att göra det tillsammans söker jag nu en eller flera partners. Ingen monetär investering är nödvändig. Du behöver inte ha kunskap inom barn eller ekologi, men du skall var...

Kategori: Söker/eftersöker

Försäljning av inventarie och avskrivning enligt kompletteringsregeln

Kan någon hjälpa mig bena ut det här?

Startade en enskild firma 2006 och köpte/tog in inventarier för ett belopp av 57450 kr exkl. moms. 2007 köptes ytterligare inventarier för 6955 kr exkl moms.

Har använt kompletteringsregeln (eller 20-regeln) för avdrag och därmed gjort avdrag för 11490 kr 2006 och 11490+1391 kr 2007.

Nu til...

Hur ska jag fakturera?

Jag behöver akut hjälp!

Jag fakturerar en gång i månaden får 1000kr/vardagar och 1200kr/Helger
exkl moms 25%
Hur mycket ska jag lägga till för skatt, egna avgifter, sociala avg mm?

För min chef som jag typ alrig träffar sa att jag skulle få 1000/1200 i handen exkl moms, det betyder väll att jag ska lägga på för skatt för att...

Luftrenare?

Hej,
Min kompis har ett företag och köpte nyss in ett gäng luftrenare. Av ren nyfikenhet frågade jag vad en sån kostar, och blev chockad när han svarade. Det jag undar är; Är det många andra företag som köper in luftrenare? Och hur mycket skillnad gör det egentligen?

Hjälp mig i planeringsstadiet

Jag har i ungefär ett års tid utvecklat en platform för att tillhandahålla en speltjänst på nätet, idén går ut på att mina kunder ska kunna utmana varandra och därmed vinna/förlora pengar. Vi kan säga att det är ett pokerbolag, jag ska starta, för koncept är väldigt likt (det handlar dock inte om nått kortspel, men själva strukteren är väldigt likt...

Vända momsen?

Hej!

Jag använder Swedbanks E-bokföringsprogram. Nu visar det sig att jag har redovisat fel i momsdeklarationen eftersom jag inte kände till att man måste klicka på ordet "Nästa" så att momsen vänds. Detta har inneburit att den gamla momsen har lagts på nästa momsdeklaration, vilket i sin tur innebär att jag har fått tillbaka alldeles för my...

Hemsidan där man får snacka med en arbetsgivare.

Hejsan!
Jag har en ide om att starta ett företag på internet.
Jag har blivit arbetslös för ett tag sen och jag har registrerat mig på Poolia, Manpower, Jobbguiden osv. Allt som allt cirka tio olika jobbsajter.
Men jag har upptäckt en sak med alla de här sidorna, och det är att jag får nästan aldrig tag på en arbetsgivare via nätet på dem...

Hur hitta leverantör inom EU?

Jag har en simpel idé om att sälja underkläder enligt egen design. Men hur går jag tillväga för att hitta en leverantör?
Jag har kollat runt lite på alibaba.com men tänker att det vore enklare att importera från EU-land. Kan nån tipsa mig om hur jag hittar leverantörer.
Och hur gör man sen? Man måste ju kunna beställa samples innan man bestä...

Kategori: Företagande över gränserna

Fastighet som delvis är taxerad som lantbruksenhet

Jag bor på en fastighet som delvis är taxerad som lantbruksenhet, (det är fyra fastigheter, en är tomten där huset ligger på, de övriga tre är alltså lantbruksenheter).
Jag diver också en enskild firma.

Idag bedriver jag inget lantbruk och har således ingen inkomst från detta, men om jag till ex ska bygga ekonomibyggnad eller anlägga ridb...

Prissättning och marginaler i video/foto branschen

Är det någon som sitter inne på information om ungefär vilka marginaler det det rör sig om i video/foto branschen?

Produkter:
vidvinklar, teleobjektiv runt 500-1500:-
kamerväskor, tripods mm

/Jakob

Tillverkare av videokamera accessoarer

Hej!

Jag undrar om någon här vet var jag kan vända mig för att hitta en tillverkare av videokamera accessoarer?

En snap-on vidvinkel (liknande http://www.scandinavianphoto.no/img/img_item/555000.jpg)
till videokameror kommer vara m...

Kategori: Företagande över gränserna

Lönsamma produkter producerade av pakistan?

Det är så att en klient arbetar med distribution av varor från Pakistan till bland annat Europa och USA. Jag undrar om någon har någon idé på produkter som skapas/skulle kunna skapas där för att sedan säljas i länder med högre purchasing power parity/värde på varan.

Det klassiska är textil, vilket är branschen företaget befinner sig i för t...