Företagsamheten genom Sveriges historia

822
51
I mitten av 1800-talet var Sverige en fattig bondenation. Hundra år senare var Sverige ett av världens rikaste länder. Det är insatser av tusentals män och kvinnor som ligger bakom det svenska ekonomiska undret. De kan ha varit företagare, uppfinnare, arbetare, tjänstemän, forskare eller politiker.

Svenskt näringsliv har startat en sajt (Företagsamheten.se) som innehåller ett stort antal berättelser och notiser om människor, företag, uppfinningar och produkter som har bidragit till Sveriges ekonomiska utveckling. Här finns också fotografier, teckningar, ljud, statistik och tabeller som ger ytterligare information.

Visste du t ex att Stora Enso härstammar från 1200-talet och räknas som ett av världens äldsta företag: Företag med gamla anor

Den är snyggt gjort, intressant och riktigt lärorik och väl värd ett besök!

Här har du tre reklamfilmer från sajten: Företagsamheten.se/reklamfilmer
2360
49
En av mina stora kunder finns inte med. Mannen jag pratar om köpte ett beg. chefskrivbord av min morfar i mitten av 40-talet. Jag kunde följa utvecklingen från barnsben och faktiskt hade de sitt huvudkontor där Jenny Lindgården låg där morfar hade sin butik då på bakgården, den tidigare högsta våningarna på 5:e höghuset. Hans namn var Erling Person med företaget Hennes. Numera känt via Stefan som HM.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.