Senaste inläggen

Kompanjon(-er) till IT-företag sökes

Hej!

Jag är en driftig entreprenör inom IT-området, verksam i Stockholm, som nu söker likasinnade för att utveckla en affärsidé. Bakgrunden till denna kommer från att jag framgångsrikt drivit ett IT-bolag tidigare som sedermera blev uppköpt. Nu har jag skissat på en ”vidareutveckling” av konceptet och letar efter lämpliga partners att genofö...

Kategori: Söker/eftersöker

Webbutik

Hej,
Jag ska lägga upp en enkel webbutik, men är för ohändig för att göra en egen. Så jag vill beställa en billig, snygg och simpel sida som man kan lägga in flera produkter på.
Så jag sökte på google, och hittade direkt www.ebutik.se. Det verkar vara en seriös sida, men det går aldrig att vara för säker. Finns det någon som har invändningar...

Kategori: E-handel

Ny leverantör för hemsidan

Jag har en hemsida som jag byggt upp under några år via ett webhotell. Nu har e-posten strulat i snart två månader och hemsidan har jag precis fått veta att de bytt program till och använder inte längre det jag byggt och redigerat min hemsida i.  Grrrrr

Nu behöver jag alltså någon som hjälper mig att lägga över det i ett nytt program. Jag be...

Kategori: Inköp

Hitta grossist DVD filmer

Var ska man leta för att hitta en grossist som säljer DVD filmer för barn?
Typ de man hittar i leksaksbutiker, ICA mfl.

Kategori: Inköp

arbetsförmedlare till ungdomar

Har en fin idé som går ut på att man förmedlar arbeten till alla dagens ungdomar som vill jobba lite.

Man tar kontakt med en hel hög av företag i sin stad, startar ett samarbete med de och arbetsförmedlingen, sen när ungdomarna får jobb och t.ex får betalt 70kr/timme tar man 10kr av deras timlön som avgift under ca 2mån.

Bara grundtan...

Kategori: Affärsidéer

Avdrag och traktamente utlandsresa

Hejsan!
Jag var på resa till Greklan för några veckor sen. Resan var till en början tänkt som nöjesresa och ren avkoppling men när jag kom ner insåg jag möjligheterna att fotografera. Mitt företag är registrerat för fotografering så jag tänkte på det när jag kom hem, kan jag ta ut skattefritt traktamente för denna resan då jag fotade utan uppdra...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

hjälp med telefon och svarstalonger

Några tips när det gäller att skaffa företagsnummer, eller är det bara att köpa en mobil för att svara på kundfrågor om man driver företaget hemifrån?

När det gäller svarstalonger undrar jag hur det går till för att få "porto betalt" märket. Ska jag kontakta posten eller går jag direkt till ett tryckeri.

Kategori: Allmänt

Omvänd skatteskyldighet

Hej,

Jag har uträttad ett jobb till en kund som omfattas av "omvänd skattskyldighet".  Det vill säga att kunden betalar moms till skatteverket, inte mitt företag.
Hur bokför jag då den fakturan?
Så här kanske? :.)
              D                  K
1510      50 000,00
3041                          50 000,00

VAR ska man göra avdrag för pensionsparande?

Hej, jag är enskild företagare. Jag fick nyss brev från Skatteverket om ett fel i min deklaration, uppenbarligen jag gjorde avdrag för pensionsparande både i näringsverksamhet (R38 i blankett NE) och i inkomstdeklaration (ruta 43, där var redan tryckt).

Frågan från skatteverket lider "var vill du ha avdrag? under inkomst av tjänst eller i nä...

Ensk F göra om till AB. "Färdigt paket"?...

Min Enskilda firma skall göras om till AB.
Nu har jag fått "erbjudande" om att köpa ett "färdigt AB".

Någon som vet hur det går till, egentligen?...

Är det verkligen så krångligt att göra en enskilda firman till AB själv?
Behöver/Bör man betala 8000:- för ett "färdigt paket"?...

God, snabb, fettsnål och billig mat

Jag har länge undrar varför det inte finns (i alla fall inte i Göteborg) ett ställe där man kan köpa snabb, hyfsat fettsnål, god och framför allt billig mat på. I Malmö finns det kanonbillig falaffel, cirka 35 för en tallrik (dock så har i alla fall mina smaklökar tyvärr något emot falaffel) och där tar min vetskap om billig mat i Sverige slut.
...

Kategori: Affärsidéer

Hjälp med fakturering och bolagsform

Hejsan! Hoppas verkligen att någon kan hjälpa mig då jag känner mig lost. Ska söka hjälp men börjar här.

Jag driver en websida (naturfotografering m.m) och ska låta ett norskt företag annonsera på siten. För att kunna fakturera dom behöver jag alltså skapa ett företag (vilket jag ändå haft i planerna en längre tid).

Fråga 1: Enskild f...

Grundbokföring och huvudbokföring?

Hej 🙂

Har någon lust att förklara för mig på ett lättförståeligt sätt vad grundbokföring och huvudbokföring är? Jag har försökt läsa om det, men förstår bara inte riktigt. 

Söker säljare

Jag söker en säljare med F-skatt för provisionsförsäljning inom B2B.

Har du erfarenhet inom försäljning av annonsutrymmen på Internet är detta ett stort plus.

Vid intresse: samuel@nischad.se

Kategori: Söker/eftersöker

Redovisning i ett AB

Hej.
Jag har Edison som dataprogram, när ett Ab får lev.skuld så kopierar jag det och sätter den i en pärm för betalning, den andre sätter jag in i pärmen med verifikationer när den väl är bokförd. Likadant med kundfodringar När betalning skett så använder jag den kopia som satt i pärmen för betalning som underlag i verifikationspätmen. Är detta...

Någon snäll och kunnig på adobe illustator?

Hej!
Jag håller på att starta upp eget och ska skicka med godisar med mina produkter och har till 70% bästämt mig för tablett askar med eget tryck på. Nu är det så att dom kräver att det är ritat i vectorer så som adobe illustator använder sig av. Jag har aldrig sysslar med programmet så jag har inte en aning om hur jag ska göra och jag har vark...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Ansvar i AB, som delägare osv...

Jag har hört att man ska vara försiktig med att gå in i ett bolag med mer än 30%, tagit ur luften eller sanning?

Sen om någon tar över exempel 20% av aktierna i ett bolag, slipper personen som "släppte" aktierna ansvar för det som skett tidigare?

Så vidrigt osmidiga de kan vara...

Måste få skriva av mig lite för det kokar över.

Håller på att regga ett nytt aktiebolag för ett spännande projekt. (Det skall in delägare så småningom, och därför vill jag inte blanda in det här i mitt nuvarande bolag).

Fick ett brev för några veckor sedan där de ville ha en annan bolagsordning och ett förtydligande av verksamhet. OK,...

Hur visar man att man finns ?

Hejsan,
Blev överlycklig när jag hittade detta forum, man får många tips och trix.

Jag jobbar som fotograf och driver ett företag i Malmö. Jag håller på allvar nu försöka marknadsföra mig dock med små medel. Jag vet att de flesta företag där ute behöver bilder till allt möjligt. Produkter, annonser, reklam, skyltning etc etc. Frågan är hu...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Förslag på eget vid sidan om jobbet?

Hej,
är sugen på en egen verksamhet vid sidan om min fasta anställning. Är det någon som kan rekommendera några exempel /inriktningar som innebär att man kan driva ett företag vid sidan om 8 h jobbet... till att börja med iallfall :winner

Tack på förhand :bravo