Senaste inläggen

Undrens tid

är inte förbi, eller så börjar den nya regeringens handlingsplan för småföretage att fungera.  Det var länge sedan jag inte behövee överklaga självklara kostnader vilket medför att man hinner arbeta mer och belastar länsrättt, kammarrätt  och regeringsrätt mindre för småsaker och även med nya direktiv nästa år i samma anda gör att gamla ärenden får...

Kategori: Off Topic

Faktura utan underlag, är det ok?

Hejsan

Om jag som privatperson får en faktura gällande en tjänst jag varken beställt, eller anser vara befogad, vad gäller då? Säljaren kan inte bevisa att orsaken till att tjänsten är/var befogad men påstår att så är fallet..

Fakturan var på 5000sek och nu har både jag och sambon fått inkasso på 5000sek vardera med referens t...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Söker säljare som vill jobba i eget företag

Vi driver ett företag som just nu söker företagare som är intresserade av att ta på sig ett par uppdrag.

Då vi har väldigt lång erfarenhet av att sälja kaffekoncept till företag och restauranger så har vi alldeles nyligen sjösatt ett sådant kaffekoncept. Än så länge så har vi tillsatt några distrikt (i huvudsak i Norrland), men nu är det dag...

Kategori: Söker/eftersöker

Entreprenörskap vid sidan av studierna

Hej, jag läser ekonomi och är inne på mitt första år. Har under en längre tid blivit riktigt sugen på att starta upp något eget, även då jag inte har någon idé klar.

1. Då jag fortfarande vill kunna studera känns det som om e handel vore ett gott alternativ. Har fått för mig att det inte är allt för tidskrävande, har jag fel?

2. Har ä...

Kategori: Affärsidéer

Gymkort - Ta ut via företaget?

Tänkte passa på att fråga hur jag rent praktiskt går till väga när jag vill plocka ut ett gymkort på företaget? Notera att personen ej är anställd men trots allt aktieägare i bolaget och aktivt arbetar däri, man kan kalla det "lönlöst" arbete ;)

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Moms på varuinköp från USA

Hej alla glada bokföringsproffs.

Själv är jag inte lika glad. Har nyligen tagit emot en försändelse från USA med varor, och ja, det är första gången  ;D

Hur ska det hela bokföras?

Själva produkterna är varuprover och de kostade ca 1400 kr.

Kommer jag få en moms-faktura från tullverket på 25% av 1400 kr?

Vart och...

Kompanjon(-er) till IT-företag sökes

Hej!

Jag är en driftig entreprenör inom IT-området, verksam i Stockholm, som nu söker likasinnade för att utveckla en affärsidé. Bakgrunden till denna kommer från att jag framgångsrikt drivit ett IT-bolag tidigare som sedermera blev uppköpt. Nu har jag skissat på en ”vidareutveckling” av konceptet och letar efter lämpliga partners att genofö...

Webbutik

Hej,
Jag ska lägga upp en enkel webbutik, men är för ohändig för att göra en egen. Så jag vill beställa en billig, snygg och simpel sida som man kan lägga in flera produkter på.
Så jag sökte på google, och hittade direkt www.ebutik.se. Det verkar vara en seriös sida, men det går aldrig att vara för säker. Finns det någon som har invändningar...

Kategori: E-handel

Ny leverantör för hemsidan

Jag har en hemsida som jag byggt upp under några år via ett webhotell. Nu har e-posten strulat i snart två månader och hemsidan har jag precis fått veta att de bytt program till och använder inte längre det jag byggt och redigerat min hemsida i.  Grrrrr

Nu behöver jag alltså någon som hjälper mig att lägga över det i ett nytt program. Jag be...

Kategori: Inköp

Hitta grossist DVD filmer

Var ska man leta för att hitta en grossist som säljer DVD filmer för barn?
Typ de man hittar i leksaksbutiker, ICA mfl.

Kategori: Inköp

arbetsförmedlare till ungdomar

Har en fin idé som går ut på att man förmedlar arbeten till alla dagens ungdomar som vill jobba lite.

Man tar kontakt med en hel hög av företag i sin stad, startar ett samarbete med de och arbetsförmedlingen, sen när ungdomarna får jobb och t.ex får betalt 70kr/timme tar man 10kr av deras timlön som avgift under ca 2mån.

Bara grundtan...

Avdrag och traktamente utlandsresa

Hejsan!
Jag var på resa till Greklan för några veckor sen. Resan var till en början tänkt som nöjesresa och ren avkoppling men när jag kom ner insåg jag möjligheterna att fotografera. Mitt företag är registrerat för fotografering så jag tänkte på det när jag kom hem, kan jag ta ut skattefritt traktamente för denna resan då jag fotade utan uppdra...

hjälp med telefon och svarstalonger

Några tips när det gäller att skaffa företagsnummer, eller är det bara att köpa en mobil för att svara på kundfrågor om man driver företaget hemifrån?

När det gäller svarstalonger undrar jag hur det går till för att få "porto betalt" märket. Ska jag kontakta posten eller går jag direkt till ett tryckeri.

Kategori: Allmänt

Omvänd skatteskyldighet

Hej,

Jag har uträttad ett jobb till en kund som omfattas av "omvänd skattskyldighet".  Det vill säga att kunden betalar moms till skatteverket, inte mitt företag.
Hur bokför jag då den fakturan?
Så här kanske? :.)
              D                  K
1510      50 000,00
3041                          50 000,00

VAR ska man göra avdrag för pensionsparande?

Hej, jag är enskild företagare. Jag fick nyss brev från Skatteverket om ett fel i min deklaration, uppenbarligen jag gjorde avdrag för pensionsparande både i näringsverksamhet (R38 i blankett NE) och i inkomstdeklaration (ruta 43, där var redan tryckt).

Frågan från skatteverket lider "var vill du ha avdrag? under inkomst av tjänst eller i nä...

Ensk F göra om till AB. "Färdigt paket"?...

Min Enskilda firma skall göras om till AB.
Nu har jag fått "erbjudande" om att köpa ett "färdigt AB".

Någon som vet hur det går till, egentligen?...

Är det verkligen så krångligt att göra en enskilda firman till AB själv?
Behöver/Bör man betala 8000:- för ett "färdigt paket"?...

God, snabb, fettsnål och billig mat

Jag har länge undrar varför det inte finns (i alla fall inte i Göteborg) ett ställe där man kan köpa snabb, hyfsat fettsnål, god och framför allt billig mat på. I Malmö finns det kanonbillig falaffel, cirka 35 för en tallrik (dock så har i alla fall mina smaklökar tyvärr något emot falaffel) och där tar min vetskap om billig mat i Sverige slut.
...

Hjälp med fakturering och bolagsform

Hejsan! Hoppas verkligen att någon kan hjälpa mig då jag känner mig lost. Ska söka hjälp men börjar här.

Jag driver en websida (naturfotografering m.m) och ska låta ett norskt företag annonsera på siten. För att kunna fakturera dom behöver jag alltså skapa ett företag (vilket jag ändå haft i planerna en längre tid).

Fråga 1: Enskild f...

Kategori: Allmänt

Grundbokföring och huvudbokföring?

Hej 🙂

Har någon lust att förklara för mig på ett lättförståeligt sätt vad grundbokföring och huvudbokföring är? Jag har försökt läsa om det, men förstår bara inte riktigt. 

Söker säljare

Jag söker en säljare med F-skatt för provisionsförsäljning inom B2B.

Har du erfarenhet inom försäljning av annonsutrymmen på Internet är detta ett stort plus.

Vid intresse: samuel@nischad.se