Senaste inläggen

hälsobidrag

Hej, jag har enskild firma. Kan man dra av utgifter för gym, träningsmaterial osv. Om ja, hur mycket?
Jag hittar inte någon bra svar någonstans. Tack i förhand!
//Paolo

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Rehab utrustning

Någon som känner till någon tillverkare av rehabiliteringsutrustning i Sverige? stor eller liten spelar ingen roll  🙂

Kategori: Söker/eftersöker

70% skatt??

Jag samarbetar lite med ett företag som säljer reklamplatser på webben.

- Inkomsterna där är runt 20 000 i månaden.
- Försäljningen går oftast till land utanför EG

Nu fick jag höra att de ska få 70% sammanlagt i skatt. (50% egenavgifter+ 25% moms). Det låter lite väl mycket eftersom det nästan är hela summan. Det måste väg ändå ski...

Söker grossister eller agenter

Hej jag söker grossister eller ageneter inom Kontorsproduker så som t.ex. Skrivare,Kopiator,Kassaregister, Kopieringspapper eller Kvittorullar

Tack på förhand
Mvh Kontorsteknik Södertälje

Arbetsgivaravgifter

Hej, jag måste fråga om detta nu. Jag ska betala ut lön till anställd. Rålönen ligger på 800 kr, på detta ska jag dra arbetsgivaravgifter, hur mycket ska jag dra och hur mycket ska jag betala ut? Var kan jag läsa mer om det här?

När ska jag fakturera?

Har kommit överens med en kund om att hålla tre föredrag. Vi funderade på om vi skulle göra "kursen" tillsammans eller om de skulle hyra in mig. Det blev det sistnämnda.

Nu ska jag hålla första föredraget om två veckor ungefär och sedan ett per vecka i två veckor efter det.

Nu sitter jag och funderar... När ska jag fakturera? När al...

Kategori: Allmänt

Moms på dator vid nystart av företag.

Jag har precis registrerat mitt företag och fått alla papper från skatteverket.

Jag tänkte ha firman lite vid sidan om mitt studerande eftersom jag hjälper vissa företag att koda hemsidor som kräver databas-kopplingar m.m. ibland. Alltså en ganska liten omsättning.

Men jag tänkte försöka spara ihop till en ny laptop så jag kan samla...

Är kaffemaskinen avdragsgill?

Jag driver ett eget tjänsteföretag i kommunikationsbranschen utan anställda. Jag är på väg att köpa in en kaffemaskin för att kunna göra mig bra kaffe under arbetsdagarna. Siktar på en maskin för cirka 4 500 kr. Är detta en avdragsgill kostnad, eller vad gäller för egenföretagare?

Gnugga geniknölarna!

Hej alla företagare - Det lackar mot Jul!

Som en hel del av er vet arbetar jag extra som konstnär och enligt min mening går det arbetet också bra även om det inte alltid ger lika bra klirr i kassan som de mer kommersiella jobben gör. Men nu känner jag att jag börjar köra fast och söker nu ny input från er.

Ett av mina konstnärsprojekt...

söker program för att läsa prislista!

har precis öppnat ett eget vvs företag, skulle ladda ner prislistorna från grossisten till datorn men filerna verkar vara i ett format som heter tlu & hin .. någon som vet nåt program som klarar av att läsa såna filer? och som helst är gratis? 🙂

Kategori: E-handel

Är det lönsamt att driva en frisörrsalong?

Hejsan

Vad kostar det ungefär att driva en frisörsalong varja månad med och utan personal ? 

Vad är den ungefärliga inkomsten för en lite lyxigare salong? Klippningar/färgning + försäjning av hårvårdsprodukter.

Är det lönsamt att driva en lite lyxigare hårsalong?

Någon som har förslag på vad som skulle gå att ta ut för...

Vad kostar det att hyra en frisörsalong i Göteborg?

Hejsan

Är det någon som vet vad det kostar att hyra en frisörsalong per månad i Göteborg (utan att köpa den innan)?

Kan du tipsa om något företag som hyr ut frisörsalonger? Själv har jag letat men hittar endast företag som hyr ut lockaler eller frisörsalonger som säljes.

Så är det någon som vet vad det kostar och vart jag...

Offerthjälp

Hej! (hoppas att detta är rätt ställe för inlägget...annars kanske nån vänlig moderator fixar det...)  🙂

Jag skulle vilja ha lite råd inför en offert jag ska skriva.

Om jag har en vara som jag normalt säljer för ca 50 kronor styck (exkl.moms)...och som kostar mig själv ca 5 kronor i inköp, hur mycket är det rimligt att sälja varan fö...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

moms på inköp av tjänst från EU-land

Hej,

Vi driver en fåmansbolag och vi kan inte få ihop reglerna för moms vid köp av tjänster (konsult-) från en annan EU-land. Har läst också i SKV-s brochyr men är fortfarande osäker, ska jag redovisa eller inte moms?

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning,
mcri

Betalningsalternativ?

När det gäller betalningsalternativ så finns ju inga tvivel att man kommer att erbjuda kortbetalning. Men jag har även tänkt att erbjuda fakturering. Är det nån som har bra tips på företag som man kan teckna avtal med när det gäller dels kortbetalning och fakturering? Finns det nåt företag som har båda alternativen?

Kategori: Allmänt

Lansera vara från utlandet

Jag har i ett par dagar letat efter tillverkaren till en viss vara som jag hittade på nätet i en webshop. Nu har jag hittat det företaget (stationerat i Sidney) som har rättigheterna och copyrighten för varan och jag har skrivit till dom och frågat om varan finns i Sverige vilket den inte gjorde.
I deras svar förstod jag att de inte kopplade vad...

Kategori: Företagande över gränserna

Revisor i Malmö

Hej,

Är det någon som kan rekommendera en bra revisor i Malmö till en liten enskild firma?

Jag är tacksam för alla tips!

2 Personer, 1st anställd & 1st egenföretagare...

Vi kommer anställa en person och ta in en som är egenföretagare.

Båda kommer arbeta med precis samma saker och egenföretagaren kommer inte ha några utgifter utöver vad den anställda har för att utföra sitt jobb.

Hur ska jag räkna ut hur mycket han får fakturera per timme?
För att det ska bli rättvist. (han ville ej bli anställd)...

Kategori: HR - Personalfrågor

Hyr en entreprenör!

Affärsidé - Hyr en entreprenör!

Lite rolig vinkling på det hela va?

Jag är en tjej som har arbetat med egna företag samt andras. Det är verkligen fantastiskt kul och givande att gå in i andrass verksamheter och göra så att de lyckas bättre. Det är ju det jag har gjort och kanske bör göra en grej av det. tex starta firman h...

Kategori: Affärsidéer

Testpersoner sökes för en ny e-butik.

raderat