När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Kanske i helt fel forums tråd, men gör ett försök.
Vill ta upp ett par funderingar jag har kring mediabolag (Alla ska vist jobba med media i dagsläget..)
Min idé är att jag ska ge ut böcker, musik samt pitcha idéer till Tv program (Hur svårt kan det vara? jag menar med kändisar (hrm) som åker skridskor, dansbandskamper m.m) Inte så himla orginellt, men kommer att nisha utgivningen av musik & böcker.
Idén har jag gått och grunnat på länge. Den är inte världsunik, men skulle vara en trevlig hobby syssla, där ligger alltså ambitionsnivån. Sedan skulle jag också se en poäng med att ge ut musik (Svensk country) & böcker (SF & Fantasy) som inte får plats i dagens brus. Problemet är att jag är helt rudis inom området!
För att jag ska våga starta detta så finns det ett par frågor (Hrm, ganska många faktiskt...) som behöver få lite svar.
Vad kostar det att trycka en bok? (Underförstått, hur många böcker måste jag sälja för att nå breakeven?) Förslag på distrubitions kanaler?
Vad kostar det att spela in en skiva? trycka den på cd´s? (underförstått, hur många nedladdningar/cd´s behöver man sälja för att nå breakeven) Förslag på distrubitionskanaler?
Hur pitchar man idéer till Tv bolagen? Eller pitchar man till produktionsbolagen? Vem ska man kontakta? Hur skyddar man sin idé (patent?) Vad kan man ta betalt för sin idé? (Underförstått, vad är värdet på ett tv program?) frågorna kriong kontrakt, och utformning av dessa tar vi när jag är påväg att sälja mina första idéer!
När det gäller böcker så finns det ju books-on-demand där du kan beställa exakt så många böcker du behöver så trycks de efter det. Sök på books on demand på google så får du upp en hög med sidor.[br]På http://www.books-on-demand.com kan du göra en kalkyl (vet dock inte hur bra den är).[br][br]När det gäller Spela in en skiva så tror jag att den kan kosta allt ifrån några tusenlappar om du spelar in den i grannens musikstudio till hur mycket som helst.[br]Att trycka CD-skivor brukar nog de flesta lite större studios ha koll på vilka leverantörer som finns.[br][br]När det gäller produktionsbolagen så får någon annan svara :)
Svårt att konkurera sig in på en sådan stor marknad. Finns redan aktörer där som slåss om platser för projekt så som dansbandskampare, och isstjärnor. Att kläcka sådana idéer är inte svårt det gäller bara att kunna skapa ett eknomiskt värde för att det ska vara attraktivt av media att köpa in.[br][br]Break Even för böcker kan man tyvärr inte generalisera då man har olika kostnader och budget för olika böcker men rått tänkt för att nå dit behöver du täcka dina kostnader. Dvs vilka kostnader åtar du dig i produktion, tryckning, marknadsföring, administration och distribution.[br]Vilka distributionskanaler som är bra är beroende på inriktning av böcker. Man kan även nyttja andra kanaler för att nå ut med marknadsföringen så som www.btj.se [br][br]Även för skiva gäller samma principer som ovan men mellan tumme o pekfinger kan en färdig cd kosta ca 10-50kr styck i mindre upplaga om några tusen utan högre exklusivitet. Finns idag flertalet företag som erbjuder dessa produktionstjänster. Ta fram en offertförfrågan baserad på 3 olika upplagor du vill ha svar på och skicka ut till de olika leverantörerna för att få svar, be även att få referensexempel om de har. Då kan du räkna ut leveranstider, prisskillnader och se på kvalitet. Jag gjorde detta på 90 talets mitt och hade då en lista på 15-20 leverantörer att välja mellan där jag kunde räkna ut prisskillnader baserade på upplaga.[br][br]Vad gäller produktionsbolagen ska du självklart själv välja om du ska bli konkurrent eller underleverantör. Finns fördelar med både och.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b][br][br]
Tack för era inputs![br][br]Misstänkte att det skulle vara svårt att at sig in på ,arkaden med TV programs idéer.[br]Vad kan man se för ekonomiska värden i ett TV program? Är det smygreklam? Eller som i Roomservice, att man sammarbetar med en intresse förening för att skapa en hype? (Målarnasriskförbund el liknande)[br][br]Så "den intolleranta kocken" skulle kunna vara presenterad av allergiförbund, laktos & glutenfria produkter osv?[br][br]Känner att jag är på rull ;-)