Prispåslag - påslag?

26
Har precis beställt in ett parti varor (livsmedel) från ett eu-land. Partiet kostar mig totalt inkl frakt ca 90 000. Inköpspris ca 12 kr st

Funderar på att försöka få in detta till en grossist som riktar sig mot "specialbutiker", ska alltså inte in på ica och coop etc. Utpris i butik är rekommenderat 35kr/st

Är det någon som kan ge mig lite vägledning i vilket pris jag ska försöka få av grossist resp om jag säljer direkt till butik?

Tacksam för svar
1165
35kr - moms = 31,25.[br][br]Tveksamt om livsmedelshandlare är intresserade att sälja det med mindre än att de har 50-marginal + 5% MF-pengar. Det gör att du säljer för 15:50 till dem samt betalar ytterligare 1,50 i marknadspengar. Då har du 2kr/enhet kvar, vilket väl får anses som bra i branschen.[br][br]Blandar du in en grossist också tror jag att du går back.
26
tack för det snabba svaret.[br][br]Med andra ord kommer jag göra en vinst på ca 15 000 kr på hela partiet om jag säljer direkt till butik för 15,50 kr? Anses det som bra?[br][br]Hur menar du att jag går back om jag säljer till grossist? Att de skulle kräva ett pris under 12 kr?[br][br]
2360
37
Låser man sig vid en grossist kanske det stoppar vid en sändning men  har du själv kontrollen kan du kanske få ut mycket mer på ett litet parti. Detta förutsätter naturligtvis att du har en vara som är okänslig för tid.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
2066
2
Om du säljer till grossist ska de i sin tur ha marginal mot butikerna, det blir inte mycket kvar - å andra sidan kanske du kan plocka in 10 sändningar till omgående om du får in någon av de större? Vet inte vad du säljer.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
1165
[quote author=larry link=topic=4513.msg21636#msg21636 date=1225925260][br]tack för det snabba svaret.[br][br]Med andra ord kommer jag göra en vinst på ca 15 000 kr på hela partiet om jag säljer direkt till butik för 15,50 kr? Anses det som bra?[br][br]Hur menar du att jag går back om jag säljer till grossist? Att de skulle kräva ett pris under 12 kr?[br][/quote][br][br]2kr eller i ditt fall c:a 15% är väl bra för att skeppa ett par pallar från ett EU-land till några butiker i Sverige? Du tar ju ingen risk för att bli ståendes med varorna när datumet gått ut och kunderna inte har handlat. Jag vet många importörer som är jätteglada för 5% marginal.[br][br]Skall du gå via grossist så vill de också ha en marginal, och risken är rätt så stor att priset hamnar under 12kr.[br][br]Hemligheten heter volym. ICA, Coop, Axfood och Bergendahl omsätter tillsammans mer än 150 miljarder i år. Det finns all anledning i världen att sikta lite högt när man diskuterar med dem.[br][br]7.000st av något betyder att en svensk av 1.200 skall köpa en sådan. [br][br]Har du istället fem produkter som en av 100 köper minst en om året av så är din försäljning 92.000st gånger 5 = 460.000st. 2kr på varje vara = 920.000kr. En rätt bra lön kan man ta ut på det.
2360
37
Av lön går ca 2/3 bort avgifter i Sverige. Lettland har platt skatt som dessutom är mycket förmånligt för småföretagare. Så blir vinsten stor kan det vara lönsamt att starta ett SIA-bolag (AB) där. Att konkurser dubblats i Stockholm har inte bara med krisen att göra utan hur myndigheter behandlar småföretagare.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
26
tack för alla tänkvärda kommentarer.[br][br]Skulle det kanske fungera att sälja in till en mindre grossist så man får hjälp med att få ut den i ett större antal butiker? Jobbar endast 25% med detta och har således inte riktigt tid att få ut den i alla butiker jag skulle vilja.[br][br]Den största anledningen till att jag inte vill sälja in till coop, ica etc är för att jag inte vill att produkten ska få stämpel som en lågprisprodukt, den är unik även om det finns en hel del konkurrens, och borde väl egentligen ha ett högre pris till slutkund.
2360
37
under mina år som företagsinredare såg jag dagligdags hur man med en eller ett par produkter klarade sig alldeles utmärkt, så bra att man utökade verksamheten och jag kunde i min tur sälja mer inredning. Jag fick råd en gång när jag var ung. Antingen blir du stor rik och med magsår och sömlösa nätter eller enmansföretagare med en medhjälpare ( i detta fall behöll han bara sekreteraren) och får en behaglig tillvaro. Med dagens moderniteter är det rena himmelriket mot tidigare iallafall.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.