Nån som vet nån länk angående moms/rätt att dra av osv?

96
Nån som vet om det finns någon vettig länk/hemsida på nätet man kan läsa på om moms, hur mkt man får dra av som företagare.
Jag som nybörjare har ingen aning om hur det fungerar gällande vad man får dra av i sitt företag... tex 25% moms , kan man dra av det i skattedeklarationen osv bla bla.

Tack på förhand!
www.trcore.com-Importera från Kina+ 3D Skrivare leverantör
450
http://www.bokforamoms.se/ lite guider för själva redovisningen.[br][br]http://www.bokforingstips.se/ några tips[br][br][br]Men du är ju på den bästa länken för bra svar ang. vad som kan dras av osv. [br][br]Skriv en lista på vad du undrar så kommer svaren innan i morgon....
96
Tack! Jag ska läsa på innan jag kommer med vidare frågor :nicka
www.trcore.com-Importera från Kina+ 3D Skrivare leverantör
106
Tack Freetime för länken till min site (Bokföra Moms). Kul. :)[br][br]Delicious, när du läst lite så är det bara att fråga på.
Mitt företag: [URL=http://intelligentmammals.se/]www.intelligentmammals.se[/URL]
Min bokföringsguide: [URL=http://bokforamoms.se/]www.bokforamoms.se[/URL]
Min roliga tvåspråkiga blogg: [URL=http://alltommig.nu/]www.alltommig.nu[/URL]
2066
2
Det svåraste med att bli klokare är inte att veta var man ska leta, utan vad man ska leta eller fråga efter.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
2360
37
Att ge sig in som företagare och lita på forumet utan att skaffa sig grundkunskaper som företagare är inte särskilt smart. även om du inte ska hålla på med den biten så är ett råd att gå och läs in baskunskaper. Bor du nära ett bibliotek så finns det massor med god litteratur gratis.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
4
Allt du köper som krävs för att driva ditt företag bokför du, och då bokför du ju även momsen. Inga konstigheter alls.
Björn Andersson
BA Prototypverkstad
Mindre serier, prototyper och modeller
96
Hej, har läst på lite nu och blivit klokare för var dag. Men när det kommer till beräkning av prissättning har jag blivit oklokare ju mer jag läser.[br][br][br]1. Säg att Leverantören säljer 1 vara för 50 kr/ st exklusiv moms. [br][br]2. Jag köper 1 vara vilket innebär  50 kr exkl moms. Av detta tar jag 50*0.25 = [b]12,5 kr i ingående moms [/b];  dvs 62,5 kr inklusive moms kostar det för mig att köpa in  1 vara.[br][br]3. Jag vill nu beräkna utgående moms med hänsyn till att jag vill ha en vinstkvot på 2.5, det blir altlså  50* 2.5 = 125 kr exkl moms som jag ska sälja till slutkund för att få en vinstkvot på 2.5.  Tar jag och lägger på 25% ( [b]det utgående momsen på 31,25 kr [/b], 125*0.25) blir det 156,25 kr inklusive moms[br][br]4. Att betala till staten= utgående - ingående moms = 31,25-12,5=18,75 kr[br][br]Med andra ord eftersom jag kan dra av nr 4. på 18.75 kr så blir min vinst 156,25-62,5=93,75 kr , av detta drar jag av 18,75 vilket ger en ren vinst efter skatt på 75 kr[br][br]Har jag fått det om bakfoten eller har jag beräknat rätt?[br][br]Finns det nån snabb uträkningsmetod jag kan följa om jag vill göra en vinst med en faktor på 2.5 utan dessa uträkningar?[br][br]Det egentliga anledningen till at jag frågar om detta är för att jag är helt förvirrad hur jag ska sätta pris på olika varor. Tex kostar den i inköp 50 kr exkl moms...och vill ha 50 kr i vinst hur mkt ska jag sälja varan för inkl frakt osv osv...[br][br]# Lars_A , ngn bok du kan rekommendera?
www.trcore.com-Importera från Kina+ 3D Skrivare leverantör
2066
2
[quote author=Delicious link=topic=4503.msg21667#msg21667 date=1226008420][br]Hej, har läst på lite nu och blivit klokare för var dag. Men när det kommer till beräkning av prissättning har jag blivit oklokare ju mer jag läser.[br][br][br]1. Säg att Leverantören säljer 1 vara för 50 kr/ st exklusiv moms.[/quote][br][br]Ok[br][br][quote author=Delicious][br]2. Jag köper 1 vara vilket innebär  50 kr exkl moms. Av detta tar jag 50*0.25 = [b]12,5 kr i ingående moms [/b];  dvs 62,5 kr inklusive moms kostar det för mig att köpa in  1 vara.[/quote][br][br]Jag förstår vad du menar, men tekniskt så är inte momsen en kostnad (du måste betala den till din leverantör, men bokföringsmässigt ingen kostnad (du agerar inkasserare åt staten)).[br][br][quote author=Delicious][br]3. Jag vill nu beräkna utgående moms med hänsyn till att jag vill ha en vinstkvot på 2.5, det blir altlså  50* 2.5 = 125 kr exkl moms som jag ska sälja till slutkund för att få en vinstkvot på 2.5.  Tar jag och lägger på 25% ( [b]det utgående momsen på 31,25 kr [/b], 125*0.25) blir det 156,25 kr inklusive moms[/quote][br][br]Visst[br][br][quote author=Delicious][br]4. Att betala till staten= utgående - ingående moms = 31,25-12,5=18,75 kr[/quote][br][br]Stämmer, men oftast har du också övriga kostnader vars moms räknas in i ekvationen, telefon, kontor, bil... etc etc etc.[br][br][quote author=Delicious][br]Med andra ord eftersom jag kan dra av nr 4. på 18.75 kr så blir min vinst 156,25-62,5=93,75 kr , av detta drar jag av 18,75 vilket ger en ren vinst efter skatt på 75 kr[br][br]Har jag fått det om bakfoten eller har jag beräknat rätt?[br][br]Finns det nån snabb uträkningsmetod jag kan följa om jag vill göra en vinst med en faktor på 2.5 utan dessa uträkningar?[/quote][br][br]Du har fått det både rätt och fel. Räkna inte med momsen så blir det lättare. 125-50=75.[br]Förenkla följande:[br][tt][br]Försäljning - inköp - moms till staten    = vinst[br](125,00+31,25)-(50,00+12,50)-(31,25-12,50) = 75,00[br]125,00+31,25-50,00-12,50-31,25+12,50      = 75,00[br](125,00-50,00)+(31,25-31,25)+(12,50-12,50) = 75,00[br]125,00-50,00+0+0                          = 75,00[br]125,00-50,00                              = 75,00[br][/tt][br][br][br][quote author=Delicious][br]Det egentliga anledningen till at jag frågar om detta är för att jag är helt förvirrad hur jag ska sätta pris på olika varor. Tex kostar den i inköp 50 kr exkl moms...och vill ha 50 kr i vinst hur mkt ska jag sälja varan för inkl frakt osv osv...[/quote][br][br]Inköp: 50 kr, frakt: 49 kr, "vinst": 75 kr, försäljningspris: 174 kr + moms.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.