Inkclub, hur lyckas dem med logistiken?

96
2
(Kanske fel forumsavdelning   ??? :vissla)

Som många kanske vet har inkclub lyckats väldigt väl med sin butik, särskild logistik biten. 
Förutom att dem säljer sina varor i Sverige , säljs det även till andra länder. Till min fråga är, hur lyckas dem med detta utan att det blir för dyrt?
Jag har det inte riktigt klart för mig hur logistik biten ser ut, men, när tex en spanjor beställer en bläckpatron, kommer inkclub som har sitt kontor i Uppsala att skicka varan från sitt lager i Sverige till Spanien? Detta tar ju både lång tid och kostar väldigt mkt i fraktkostnad, vilket jag tror inte är aktuellt.
Eller är det så att dem har en lagerdel i varjeland där försäljningen sker? Men då blir administrationkostnaden för dyr, så det kanske inte heller är aktuellt.

Förresten vad tror ni inkclub tjänar på per såld patron i ren vinst netto?

Sitter även och klurar på var dem köper in sina produkter...från grossister eller egen fabrik...

OJ, det blev många frågor, hoppas nån kan svara så jag kan få en härlig läsning inom snar framtid  ;D

www.trcore.com-Importera från Kina+ 3D Skrivare leverantör
106
1
Det finns gott om företag över hela världen som hjälper till med just logistik. Att administrationskostaden skulle vara stor är inte sant, vanlgen skickar man bara ett email, textfil eller en PDF-fil till logistikcentret, så packar och skickar de. Administrationskostnaden är alltså i stort lika mot att göra det "själv". Med svenska löner vs spanska är det förmodligen billigare utomlands.
Mitt företag: [URL=http://intelligentmammals.se/]www.intelligentmammals.se[/URL]
Min bokföringsguide: [URL=http://bokforamoms.se/]www.bokforamoms.se[/URL]
Min roliga tvåspråkiga blogg: [URL=http://alltommig.nu/]www.alltommig.nu[/URL]
96
2
Hmm okej, men skickas fortfarande varorna från sverige till spanien då tex?[br][br]Borde ändå vara så att tillverkarna skickar direkt från sin produktion till närmaste logistikcenter, fast å andra sidan vill ju om jag förstått det rätt produktionen inte handskas med sånna småsaker...
www.trcore.com-Importera från Kina+ 3D Skrivare leverantör
106
1
Förmodligen arbetar man med sk beställningspunkter, varje inleverans i lagret av en viss vara ändrar på hur många av den varan man har i lager. Om man säljer en sådan vara så minskar det på antalet av den varan man har i lagret. [br][br]Dagligen görs förmodligen en kontroll, alla varor som har gått under det antal i lager man minst klarar sig med, beställs automatiskt eller semi-automatiskt från de olika leverantör man har. Eller så gör man detta veckovis istället för dagligen. Det antalet man vill ha i lager av en viss vara, kallas för beställningspunkt, för att man skall beställa den när antalet i lager är under ett visst antal (beställningspunkten). [br][br]Vanligen är det antalet någon form av beräkning/uppskattning av hur många som går åt på den tiden som är mellan att man beställer, tills dess man får hem varan och kan fylla på lagret. [br][br]På det här viset fungerar det i varenda ICA-butik på de flesta av varorna de har i sitt lager. Mindre än 10 kvar av pannkakor i förpackning om ett kilo, i så fall, beställ en låda om 24 stycken. De 10 som är beställningspunkten kanske motsvarar tre dagars försäljning, just för att det är två dagars leveranstid från leverantören av pannkakor. Ungefär så fungerar det. :)[br][br]Så nej, förmodligen så finns ett logistikcenter i Spanien, Tyskland, Norge osv. Varje vara i lagret har en beställningspunkt, när det säljs, dras det av från lagersaldot, när beställningspunkten nås, skickas det beställningar till de olika leverantörerna för direkt leverans till logistikcentret i fråga. Varje center har sina egna lagersaldon. Detta är förmodligen inte styckevis man beställer från tillverkarn (Epson, Oki, HP, Canons osv) utan lådvis eller förmodligen pallvis. [br][br]Hade det vara dyrare varor, tex minnen, hårddiskar, datorer, så hade man kanske kunnat hantera mindre antal av en viss vara från leverantörens sida. [br][br]Kan tillägga att jag jobbar med att bygga databaser i FileMaker Pro som hanterar logistik och andra saker, så det är därför jag är bekant med hur det fungerar. Just logistik är en av de saker som är mest jobbiga att bygga system för, för det finns så många variabler. Man kan tex lägga till att de olika logistikcentren som InkClub arbetar med skall kunna beställa varor från varandra, eller att en order plockas från flera håll, där varan finns i lager (tex tre patroner till Canon från Spanien och fyra patroner till HP från Norge, skall skickas till en kund i Sverige) då får du det ungefär som Amazon har det. Nja, inte riktigt, de har flera sådana center som hanterar olika typer av varor, och de levererar från olika håll. Dessa varor är allt möjligt, DVD och CD är lättare, de har samma form och vikt, men böcker, kläder, datorer, leksaker, hemelektronik osv osv. De har allt möjligt. De har tom varit så kul att de i sitt system plockat in lagret från varenda bokhandel som säljer via Amazon, så en order kanske plockas ihop på 10 olika ställen tom från olika länder och skickas till samma kund. Sedan skall det ovanpå det beräknas frakter, vad som ryms i en viss låda, valutor osv osv. Du förstår. InkClub är i jämförelse med det väldans lätt att bygga databas för. [br][br]:)
Mitt företag: [URL=http://intelligentmammals.se/]www.intelligentmammals.se[/URL]
Min bokföringsguide: [URL=http://bokforamoms.se/]www.bokforamoms.se[/URL]
Min roliga tvåspråkiga blogg: [URL=http://alltommig.nu/]www.alltommig.nu[/URL]
1165
15
Inkclub skickar från sitt lager i Uppsala till samtliga europeiska länder där de är verksamma. Med en bra logistikpartner och ohyggligt många paket kostar det relativt små pengar och de flesta kunder har sin beställning inom 48 timmar.[br][br]Inkclub är så stora att de beställer containrar med bläck och toner från tillverkare i Kina. Jag tror inte att de jobbar så mycket med beställningspunkter, utan snarare med känslan. Leveranstider från Kina till Sverige handlar inte sällan om 8-12 veckor från att beställning läggs till att leveransen anländer.
758
9
Jag är mer impad över hur dom lyckas att sälja några patroner överhuvudtaget.[br]Till min egen laserskrivare skulle tonerna kosta drygt 500 spänn hos inkclub.[br]Hos min ordinarie leverantör kostade samma toner 150: - :nicka
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
96
2
I princip kan man inofficiellt kalla dem för grossist fast dem själv är en återförsäljare och inte säljer till andra återförsäljare :blink
www.trcore.com-Importera från Kina+ 3D Skrivare leverantör
1165
15
Begreppen tillverkare - grossist - återförsäljare - slutkund har börjat luckras upp. Nästan alla stora svenska detaljhandelskedjor köper direkt av tillverkare i större eller mindre omfattning. För mindre återförsäljare, som börjar skruva sig lite besvärat i stolen när den kinesiska tillverkaren lämnar dig en offert där MOQ är 4st 40-fotare så är grossister bra. Men för företag som IKEA, H&M och Dressman fyller de ingen funktion.[br][br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.