Senaste inläggen

Tvättomat

Kan man starta en tvättomat i Sverige?

Kategori: Affärsidéer

websida hjälp

Hej.
Finns det nå som skulle kunna hjälpa mig att fixa en hemsida å allt vad det innebär?
formulerar mig dåligt men ställ nån fråga så svarar jag

Kategori: Söker/eftersöker

Bokföring av moms för sista kvartalet -09

Hej!

Jag skulle behöva lite hjälp här inför deklarationen och bokslut för 2009. Har nämligen upptäckt att mitt kontoutdrag per 091231 och saldot enligt bokföringsprogrammet inte stämmer överens. Jag har en diff. på 66 kr.

Anledningen till detta är att jag bokförde inbetalningen av momsen för sista kvartalet 2009 per 091231, efter att...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Några snabba bokföringsfrågor

Hej,

Jag driver en egen firma och vi har en butik som säljer bla med kontanter vilket innebär att det skall bokföras senast nästa dag.

Jag undrar rent praktiskt hur man lägger upp det.

När dagen är slut så skriver man ut ett sammandrag från kassaregistret för dagens försäljning, och så bokför man det kanske lämpligast med en gå...

Hyrt lokal och ska skapa litet kontorshotell, men moms?

Hej!
Är en 19 årig entreprenör med eget företag inom fastighetsförvaltning. Äger inga egna fastigheter och bedriver verksamheten som enskild firma. Är idag registrerad för moms och redovisar moms.
Har nu fått tillfälle att hyra en av min kunds lokaler, dvs den juridiska ägaren av fastigheten som jag förvaltar för deras räkning.
Jag beh...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Bokföringsprogram

Hej,

Ska börja bokföra min enskilda firma och behöver ett bokföringsprogram och har gjort lite efterforskningar och väljer just nu mellan UniBas och eFredo. Någon som har erfarenhet av dessa eller kan rekommendera något annat? Jag vill åt det enklaste och mest lättförståeliga programmet, och gärna billigt.

Tackar!

Vänligast,

Kategori: Allmänt

balansräkning stämmer ej

vad gör man om balansräkningen inte stämmer? Vad kan vara fel?

Avdrag för del av bostad till näringsverksamhet

Hej!

Jag har en fotostudio i vår villa och undrar var man gör avdrag för det i deklarationen? Vad jag förstått kan jag dra av en skälig summa om delen av bosatden användas enbart till företaget och inte går att använda privat. Help!

Aktiehoran.se

Nu har allting äntligen startats igång!

Jag har startat en blogg där jag kommer presentera min ekonomi och blogga om mina innehav. Hela min ekonomi består av optioner och/eller warranter. Målet med bloggen är att kunna redovisa alla mina affärer fram tills jag når en avkastning på 1 miljon kronor.

Nu vill jag höra lite vad du tycker....

Kategori: Feedback

Inköpt virke och avdrag?

Jag har byggfirma med jätteliten omsättning. jag har det som extrajobb. Nu är det dax för min första deklaration.
Om jag köpt in virke eller spik som ännu inte använts visst får det då dras av eller dras det bara av då jag sålt det?
Och räknas det som nån inkomst om jag har virke som jag ännu inte sålt? Det handlar om virke och så för kanske...

Undrar över aktiekapitalet

Halloj!
Nu är det så här att jag och en till tänkte starta AB, så vi har en liten kanske dum fråga om aktiekapitalet!
Som alla vet så behöver man ju "bara" 50000 idag, så nu undrar vi om man skulle kunna ta upp 2 st bilar istället för cash?
Och vem/vilka är tillförlitliga att göra en värdering?
Tacksam för hjälp!
//Jocke

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Från HB till AB

Hejsan,

Har sedan ett par månader tillbaka ett handelsbolag. Företaget har gått bra och nu känns det som att det är dags att bilda ett AB istället.
Nu har jag några funderingar över detta.
Allt kapital från vårt HB skall slutligen landa hos det andra bolaget utan alltför stor komplikation.
Jag antar att vi börjar om med bokföringen...

Bokslut, bokföra varulager

Håller på med bokslut. Jag har inventerat lagret, bokför det på konto 1400 (debet?), vilket konto ska jag bokföra det mot?

slå sig in på marknaden

som nytt städbolag känns de som att  man är tvungen att gå ner till skampriser för att slå sig i på marknaden..
tyvärr är de alltid dessa "lågpris" som vinner nästan alla jobb.. och inte helt ovanligt att dom missköter sig, fakturera för 5 tim men är där 1 tim och snyggar till de värsta så att inte kunden skall märka.. så blåser dom alla kunder....

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Bokföra moms från land utanför EG

Hallå alla! Har hängt på detta forumet ett tag men inte blivit medlem förens nu. Det är så att jag har en enskild firma och jag köper en tjänst från USA som dras varje månad. Man har två alternativ.

Antingen lägger de på 25% på kostnaden eller kan man skriva in sitt momsnummer så lägger de inte på någon moms. Jag valde att jag skrev i mitt...

förmedling av tjänster

Hej!
Jag är nyfiken i bokförningen så önskar jag liten råd)
Vad bli för utgående moms att ange på fakturan till kund när jag köper hotelrum via booking.com och säljer vidare till kunden? Bli det 12% för hella bellopet som hotel tjänst, eller bli det 25% som förmedling av tjänst?
Tack snälla för alla svar.

PS: svenska är inte mitt mo...

Minska aktiekapital till 50 000kr

Jag kommer att minska mitt aktiekapital i mitt AB till 50 000kr.
Förfarandet ska ske enligt dessa instruktioner:
http://www.bolagsverket.se/foretag/aktiebolag/andra_aktiebolag/minskning_av_aktiekapitalet/

Jag undrar om det är någon som har gjort detta och vill dela med sig av sina formuleringar för förslag och beslut?

Fråga ang. faktura i SPCS

Hej!

Jag använder mig att SPCS i min bokföring och för att skriva kvitton. Nu skulle jag även vilja använda SPCS för att skriva ut fakturor. Det är ju möjligt att ange bankgiro och plusgiro och få dessa med på fakturan, men jag har bara ett vanligt bankkonto än så länge. Är det någon som vet om det är möjligt att redigera något fält så jag k...

Starta ett allt i allo-företag möjligt?

Hejsan, jag är arbetslös osv o får inget jobb, så funderar lite ytligt på eget företag.
Det jag inte hittar med googles hjälp är om detta är möjligt, vanligt eller seriöst.

Kan man starta ett företag som lagligt får syssla med lite allt möjligt? Exmpel syssla med
Hantverksarbeten
Import av diverse prylar
Försäljing av helt andra...

Kategori: Allmänt

Kolla upp företag

Var kan man kolla upp företag? Om de har fått anmälningar mot sig och liknande?

Kategori: Off Topic