Senaste inläggen

funderingar och tips

Hej
Jag har tagit fram en egen produkt inom bilbranschen som jag nu skulle vilja få ut på marknaden.
Jag har 3 stycken färdiga "prototyper" och tillverkare står redo att börja spotta ut produkten när jag ger klartecken men jag har ingen aning om hur jag ska gå vidare !
Jag skulle ju helst vilja sälja in det till dom stora säljarna jula me...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Korsfakturering

Mitt företag har samarbetat med ett annat företag, där vi har utbytt produkter emellan oss, för samma värde. Vi skickar varandra fakturor, men betalar inte dessa.

Min fråga är enkel, hur ska detta bokföras? Hur ska jag göra? Jag får ju inte in några kontanter, och kan ju inte verifiera utbytet via mitt företagskonto.

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Glömt avskrivningen vid bokslutet

Hej!
Glömde tyvärr ta upp avskrivningen i samband med bokslutet. (2009)
Hur rättar jag detta på enklast sätt?

Detta är HB första bokslut och bokslutet är ej låst (av programmet)
Har skapat nytt räkenskapsår och redan bokfört en del transaktioner.
Ing. balans för 2010 saknar nu tyvärr ack. avskrivning.

Räkenskapsschemat fö...

Starta företag innan pengarna rular in?

Jag kommer att starta en tjänst och förhoppningsvis är tanken att man ska kunna tjäna en slant på det också, men jag kommer behöva bearbeta marknaden i ca 6 månader upp till ett år innan jag kommer att börja fakturera. Så är det i den branschen, men samtidigt så kommer jag ha olika kostnader under den tiden.

Så frågan är om man ska ta dessa...

Kategori: Allmänt

Billigast kortbetalslösning?

Jag betalar 556:- till Certitrade som månadsavgift utöver deras vanliga avgifter och det känns lite mycket. Det borde ju finnas någon som inte tar lika mycket betalt?

Kategori: E-handel

Arbetslös och hobbyverksamhet

Ser att någon tidigare frågat om möjligheten att jobba med en hobbyverksamhet under arbetslöshet och någon svarade att det inte var förenligt. Men om personen söker arbete på deltid, hur fungerar det då?
Tacksam för svar!

Dropinsolarium

Tror ni det lönar sig att driva ett dropinsolarium eller solar folk inte så mycket nu pga cancerrisken?

Kategori: Affärsidéer

Tvättomat

Kan man starta en tvättomat i Sverige?

Kategori: Affärsidéer

websida hjälp

Hej.
Finns det nå som skulle kunna hjälpa mig att fixa en hemsida å allt vad det innebär?
formulerar mig dåligt men ställ nån fråga så svarar jag

Kategori: Söker/eftersöker

Bokföring av moms för sista kvartalet -09

Hej!

Jag skulle behöva lite hjälp här inför deklarationen och bokslut för 2009. Har nämligen upptäckt att mitt kontoutdrag per 091231 och saldot enligt bokföringsprogrammet inte stämmer överens. Jag har en diff. på 66 kr.

Anledningen till detta är att jag bokförde inbetalningen av momsen för sista kvartalet 2009 per 091231, efter att...

Några snabba bokföringsfrågor

Hej,

Jag driver en egen firma och vi har en butik som säljer bla med kontanter vilket innebär att det skall bokföras senast nästa dag.

Jag undrar rent praktiskt hur man lägger upp det.

När dagen är slut så skriver man ut ett sammandrag från kassaregistret för dagens försäljning, och så bokför man det kanske lämpligast med en gå...

Hyrt lokal och ska skapa litet kontorshotell, men moms?

Hej!
Är en 19 årig entreprenör med eget företag inom fastighetsförvaltning. Äger inga egna fastigheter och bedriver verksamheten som enskild firma. Är idag registrerad för moms och redovisar moms.
Har nu fått tillfälle att hyra en av min kunds lokaler, dvs den juridiska ägaren av fastigheten som jag förvaltar för deras räkning.
Jag beh...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Bokföringsprogram

Hej,

Ska börja bokföra min enskilda firma och behöver ett bokföringsprogram och har gjort lite efterforskningar och väljer just nu mellan UniBas och eFredo. Någon som har erfarenhet av dessa eller kan rekommendera något annat? Jag vill åt det enklaste och mest lättförståeliga programmet, och gärna billigt.

Tackar!

Vänligast,

Kategori: Allmänt

balansräkning stämmer ej

vad gör man om balansräkningen inte stämmer? Vad kan vara fel?

Avdrag för del av bostad till näringsverksamhet

Hej!

Jag har en fotostudio i vår villa och undrar var man gör avdrag för det i deklarationen? Vad jag förstått kan jag dra av en skälig summa om delen av bosatden användas enbart till företaget och inte går att använda privat. Help!

Aktiehoran.se

Nu har allting äntligen startats igång!

Jag har startat en blogg där jag kommer presentera min ekonomi och blogga om mina innehav. Hela min ekonomi består av optioner och/eller warranter. Målet med bloggen är att kunna redovisa alla mina affärer fram tills jag når en avkastning på 1 miljon kronor.

Nu vill jag höra lite vad du tycker....

Kategori: Feedback

Inköpt virke och avdrag?

Jag har byggfirma med jätteliten omsättning. jag har det som extrajobb. Nu är det dax för min första deklaration.
Om jag köpt in virke eller spik som ännu inte använts visst får det då dras av eller dras det bara av då jag sålt det?
Och räknas det som nån inkomst om jag har virke som jag ännu inte sålt? Det handlar om virke och så för kanske...

Undrar över aktiekapitalet

Halloj!
Nu är det så här att jag och en till tänkte starta AB, så vi har en liten kanske dum fråga om aktiekapitalet!
Som alla vet så behöver man ju "bara" 50000 idag, så nu undrar vi om man skulle kunna ta upp 2 st bilar istället för cash?
Och vem/vilka är tillförlitliga att göra en värdering?
Tacksam för hjälp!
//Jocke

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Från HB till AB

Hejsan,

Har sedan ett par månader tillbaka ett handelsbolag. Företaget har gått bra och nu känns det som att det är dags att bilda ett AB istället.
Nu har jag några funderingar över detta.
Allt kapital från vårt HB skall slutligen landa hos det andra bolaget utan alltför stor komplikation.
Jag antar att vi börjar om med bokföringen...

Bokslut, bokföra varulager

Håller på med bokslut. Jag har inventerat lagret, bokför det på konto 1400 (debet?), vilket konto ska jag bokföra det mot?