Hur bokföra eget uttag vid delad faktura?

19
Hej,

Jag har betalat en faktura gällande flera domännamn, där leverantören vägrar att dela upp kostnaden på två fakturor, då jag vill betala vissa privat.

Fakturan betalades i min enskilda firma och jag vill nu bokföra kostnaden för den privata delen som eget uttag (2011 eller 2013?).

Frågan är hur jag gör med momsen då jag förutsätter att jag skall betala den som privatperson. Anger jag det egna uttaget inklusive moms eller bokför jag moms för det privata uttaget på något annat sätt?

Min tanke fastnade här:

1930  1000:-
2641  100:-
5900  400:-
???  500:- privat ???
???  eller moms separat ???

Ser fram emot att få dimman att lätta. Tack på förhand.

mvh biggles
"en chans kommer som en snigel och försvinner som en blixt"
"det blir som man tänker"
1324
2
1930  1000:-[br]2641  100:-[br]5900  400:-[br]2013  500:-  [br][br]Hans
19
Hej Hans,[br][br]Tack för snabba besked![br][br]Jag tänkte först likadant som du skriver i din lösning, men fastnade i tankegången att jag får problem med utgående moms om jag inte redovisar den separat likt övrigt.[br][br]Skall det vara som du beskriver, för att jag i detta läget är/blir "privatperson"?[br][br]Är jag ute och cyklar eller ..... ?[br][br]mvh Nils[br]
"en chans kommer som en snigel och försvinner som en blixt"
"det blir som man tänker"
2066
2
Helt rätt, du som privatperson får inte göra avdrag för momsen. Har ditt företag betalt en privat utgift bokför du det som ett eget uttag inklusive momsen.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
19
Godmorgon ...[br][br].. och tack för klarläggande, uppskattat![br][br]mvh Nils
"en chans kommer som en snigel och försvinner som en blixt"
"det blir som man tänker"

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.