Vad kan man ta betalt?

3
Har precis startat enskilt företag och ska utbilda kunder i ett programvara till datorer. Jag har fått två uppdrag redan där jag ska hålla 3 timmars kurser. Jag har räknat med att allt som allt att det tar ca 6 timmar med förberedelser, restid och för och efterarbete. Hur mycket ska jag fakturera på?

Är 400 kr/ tim rimligt eller ska jag ta mer?
Jag har en fast anställning så detta är något jag gör vid sidan om men jag har tagit kontakt med ett företag som är intresserade av mig som konsult så det blir nog fler uppdrag om jag har tur. Jag har hört att det är bra att ha en fastpris per uppdrag.

En fråga till, är det moms på utbildninguppdrag, jag läste någonstans att det var momsfritt. Jag kommer att utbilda skolpersonal, hur funkar det och vad är momsen på?
1165
16
Välkommen till företagarvärlden. [br][br]Jag tror det är en mycket bra idé att ha fasta priser för olika sorters kurser och olika längd. Det är väldigt lätt för den som skall engagera dig att se vad det kostar om man har en prislista där "allt" ingår, tillsammans med några tillägg för sådant som i undantagsfall kan tänkas tillkomma (t.ex. lång resväg, helgtillägg, flerdagarskurs med övernattning, kursmateriel etc). [br][br]Hur mycket man sedan skall ta betalt är en fråga man kan tvista en del om, men det finns ingen anledning att sälja bort delar av sitt liv alldeles för billigt. Jag skulle nog i en prislista för en sådan där 3-timmarskurs som tar 6 timmar av ditt liv sätta upp 2995kr moms eller något liknande. Man kan alltid ge rabatt om man får stadiga kunder som är lite priskänsliga. Ger man fast pris så tar man ju också risken att något händer som gör att det tar längre tid, och därför skall man ha en liten premie för det.[br][br]Och din verksamhet är momspliktig, så det är 25% moms precis som vanligt.
3
Tack för ditt svar![br]Hur mycket ska man ta för resor förutom milersättningen? Tar man även där timpeng på te x 400 kr/ tim eller brukar det vara lägre. [br][br]Företaget jag pratat med har en anställd innan som inte har fått något för sina resor även om de har skickat vedebördande 22 mil bort, så vill jag inte ha det..
2066
22
[quote author=Ulrika R link=topic=7037.msg32794#msg32794 date=1272787674][br]Hur mycket ska man ta för resor förutom milersättningen? Tar man även där timpeng på te x 400 kr/ tim eller brukar det vara lägre. [br][/quote][br][br]Det är upp till dig och företaget som ska betala att komma överens om. Man kan ta mer per km och ingen arbetstid, du kan ta mindre eller mer per timma, eller ett fast pris för resor inom en viss radie. Eller något annat som ni tycker känns ok.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
1165
16
Normalt är att restid får man mindre betalt för, men jag tycker man skall ha betalt. De flesta jag känner har löst det med en relativt hög milkostnad där arbetstiden ingår, återigen för att det skall vara enkelt för uppdragsgivaren att räkna på vad det kostar. Om det är tom motorväg eller snöstorm när du åker spelar ingen roll, kostnaden är densamma.[br][br]Normalt debiteras 50-60kr/mil för sådana resor, och det blir man inte särskilt rik på, men det är ändå mer än ingenting.
3
Men tänker jag fel nu.. om man begär 60 kr/ mil och man kör ca 10 mil på en timme (motorväg) så blir det ju 600 kr/ tim. Då blir det mer än 400 kr/tim..
2066
22
Nej, inte direkt, fast i den summan ingår ju både arbetstid och milersättning, vilket normalt borde ligga på 20-40kr/mil för en personbil.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
1165
16
Precis som Jonthan säger så är det en milkostnad som täcker bilen, och lite till. En normal egentlig milkostnad för en bil ligger runt 30-40kr/mil (bensin, slitage & värdeminskning). De 18,50 man får ta ut skattefritt från sitt företag räcker med nöd och näppe till bensin, spolarvätska och slitage på däcken. Resten som man vill ha betalt för skall det betalas sociala avgifter och inkomstskatt på, och därför är timpenningen för resor som kostar 60kr/milen vanligen under 100kr/timme. [br][br]Det är väldigt lätt att gå bort sig i kalkylerna när det gäller resor med egen bil, man glömmer bort försäkring, skatt, service, däcken och så den stora värdeminskningen. Om det man kör inte är så mycket så spelar det inte så stor roll, men börjar det dra iväg hundratals, kanske tusentals mil varje år så blir det i sanning en hel del pengar.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.