Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 16 år sedan
Nykomling
1

Köpa AB med leasingbil

Vi håller på ska köpa en AB, där Vdn/ägaren har en leasingbil som går ut slutet 2011.

Hur kan vi nyttja detta på bästa sätt för både köpare och säljare.

Säljare vill ha bilen kvar och lösa ut den slutet 2011.

Köpare vill betlat löpande på bilen åt säljare, för att hålla nere priset på företaget.

Finns det några bra trix på hur vi kan göra detta ?
Toppskribent
2066
22
Hmm, jag hade nog bett leasinggivaren att skriva över leasingavtalet på nuvarande ägaren, för att slippa förmånsbeskattningen. Sedan hade jag gjort en revers (skuld) till ägaren på summan av avbetalningarna på bilen där jag åtar mig att avbetala en del varje månad till säljaren.

Annars kommer alltså du som ny ägare stå för ett leasingkontrakt på en bil som den förre ägaren använder privat? Låter inte helt optimalt.

Det första upplägget gör ju dock att ägaren får mer betalt för företaget och så också gör en större vinst som han behöver skatta på, exakt vad som händer och hur man lägger upp det mest förmånligt är lite svårt att gissa på utan mer uppgifter. Bolla gärna med din revisor, om de inte själva kan brukar de ha många bra kontakter.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
Jag tycker hela det upplägget känns ganska oseriöst. Jag förstår att ni vill få ner priset på företaget, men till vilket pris? Ni skall sköta alla administration kring bilen och den förmån det innebär för den gamla ägaren. Jag tror det kostar mer än det smakar. Förutsatt att ni inte får dra av en rejält större hacka på priset för bolaget än vad bilen är värd i kvarvarande leasingkostnad.

Kan ni inte betala fullt pris för företaget, lösa ut bilen och sälja den för motsvarande till den gamla ägaren?

Mvh
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.