Bokföra moms återbetalning

3
Hur gör jag för att redovisa moms som jag fått tillbaka från föregående år?

Mvh Anna
1073
139
Jag antar att du redovisar moms årsvis i inkomstdeklarationen.[br][br]Då är det bästa att du i slutet på året nollar konton för in- och utgående moms och bokför skillnaden mot eget kapital. Då är du klar med momsbokföringen för det året.[br][br]Alternativet är att du bokför skillnaden mot momsredovisningskonto (2650/1650). Då ska du under kommande år (när du får skatteåterbäringen tillbaka) sätta in pengar på företagskontot och bokföra mot momsredovisningskontot.[br][br]Den fösta varianten är helt klart att föredra tycker jag.
19
Antar att jag hamnar i samma läge och får tillbaka pengar från skattemyndigheten....och en del av det är ju momsen. När man har enskild firma och företaget o det privata blandas samman....hur gör man då med det man får tillbaka? Bokförs allt i företaget och isf hur? [br][br]Vilket otroligt bra forum detta är. Tack alla ni som delar med er av er kunskap.[br][br]Mia
1073
139
[quote author=GinkoBiloba link=topic=7038.msg32900#msg32900 date=1273229781][br]Antar att jag hamnar i samma läge och får tillbaka pengar från skattemyndigheten....och en del av det är ju momsen. När man har enskild firma och företaget o det privata blandas samman....hur gör man då med det man får tillbaka? Bokförs allt i företaget och isf hur? [br][/quote][br][br]Det jag skrev tidigare här ovan var svar på den frågan.[br][br]Om du alltså i slutet av året bokför momsfordran/momsskuld mot eget kapital så är hela momsbokföringen klar för det året, du behöver då inte bry dig om att bokföra det du får tillbaka.
19
Å, det var ju smidigt. Tack för hjälpen.[br][br]Mia

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.