Bokföra momsen för årsbokslutet

11
Hej allihop

Sitter med programmet BLA Start och har läst mig till att jag måste göra en manuell momsöverföring, varför jag skrev ut en momsrapport som underlag för detta. Nu kommer en fråga...

I en fråga till supporten om hur man gjorde den manuella överföringen, fick jag veta att jag skulle kontrollera eventuell differens. Nu ser jag att jag har en differens på -1 SEK. Känns mer som att det är en avrundning som gått fel någonstans.. Behövs detta åtgärdas och i så fall hur?
Fotograf Christoffer Duff - www.buddleia.se
1324
2
Tanken med momsrapporten är ju att saldot på momskontona 2611, 2641  skall nollas och överföras till 2650 (eller eget kapital) [br][br]Dock är det viktigt att inte summorna på 2611, 2641 avrundas till heltal.  För dessa kontons saldo skall efter momsbokningen vara 0,00 .[br]Däremot skall summan till 2650 avrundas och diffen läggas på konto  3740.[br][br]Så en normal verifikation bör se ut enligt följande. [br][br]2641 Ingående moms                                        K 1 020,30[br]2611 Utgående moms försäljning i Sverige 25%  D  120,00 [br]2650 Redovisningskonto för moms                      D  900,00 [br]3740 Öresutjämning                                          D    0,30[br][br]Hans
11
Tack så mycket för svar Hans.[br][br]Jo, jag tror jag börjar förstå hur det funkar, och jag kanske inte var helt med på vad som stod i momsrapporten. Differensen på -1 SEK finns på en post där man tittat på [i]Summa beräknad omsättning[/i] och [i]Bokförd omsättning[/i], alltså där man tittat på faktisk bokförd omsättning mot beräknad omsättning med momsen som beräkningsgrund, därav differensen skulle jag tro. Kontoupplägget verkar helt korrekt.
Fotograf Christoffer Duff - www.buddleia.se

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.