Hjälp - konto för att lägga undan skattepengar?

15
Hej!

Som nystartat företagare vill jag få allt rätt så det vore tacksamt med lite hjälp!

Jag har fått in 20 000 kr + moms från en kund, inbetalning. Inga kostnader.

Inbetalning 20000 kr exkl. moms
Egenavgifter 15,07% (under 26 år gammal) = 3014 kr
Skatt ca 33% = 5605
Pengar kvar = 11381 kr

Stämmer min uträkning?

Momsen är bokförd på kontot för utgående moms.
Jag vill lägga undan pengar för skatt och egenavgifter så att de finns på ett konto när jag ska betala in dem, hur bokför jag och vilket konto ska jag använda?

Tacksam för svar!

Emmi
1073
139
Uträkning stämmer väl något sånär.[br][br]Ifall egenavgifterna är 15,07 % ska du dra av 13,1 % (räkna baklänges). Nu är egenavgifterna kanske inte exekt 15,07 %, man får göra nedsättningar i vissa fall osv.[br][br]När det gäller skatten så finns det bl.a. grundavdrag och jobbskatteavdrag så denna procentsats är inte heller given. Har du andra inkomster så påverkas procentsatsen även av dessa.[br][br]Om du lägger upp ett nytt bankkonto för att lägga undan pengar till så skapar du ett konto för det i bokföringen (t.ex. 1931). När du sedan flyttar pengar dit från ordinarie konto (t.ex. 1930) bokför du Debet 1931 och Kredit 1930. Den dag du betalar in skatt bokför du Debet 2012 och Kredit 1931.[br]
1324
2
Det stämmer inte helt bra. [br]Problemet är att skattetabellen inte är så rak. Vi har ju jobbskatteavdrag, grundavdrag att ta hänsyn till. Dessutom finns ju övre brytpunkten som ger statsskatt om man kommer över den summan totalt. Och då räknas ju både företaget och alla andra inkomster du ev har under året. [br][br]Sedan har inte företaget kostnader. [br][br]Men vill man nu ha ett sätt att räkna skulle jag göra följande. [br][br]Intäkt 20000:- [br]Kvar efter avdrag av schablonavdraget på 14 % = 17200:-[br][br]Egenavgift 15,07 % = 2592:-[br]Kommunalskatt = 5676:-[br][br]Pengar kvar 20000-2592-5676 = 11732:-[br][br]Så du har alltså kvar 59%[br][br]Om vi istället ser totala vinste. [br]Om företaget gör en vinst på 100 000:- (fakturerat exkl moms minus kostnader exkl moms) på ett år och du inte har några andra inkomster detta år från ex jobb , a-kassa , sjukpenning osv. [br]Då skall du betala ca 23 % i skatt. [br]Vid 200 000:- i vinst  ca 30 %[br]Vid 300 000:- i vinst  ca 34 %[br]Vid 400 000:- i vinst  ca 35 %[br]Vid 500 000:- i vinst  ca 38 %. [br][br]Så som du ser dom 41 % som formeln ger ligger altså rejält högt.[br][br]Jag tycker som vanligt. Använd följande sida. [br]http://www.skatteverket.se/webdav/files/servicetjanster/skatteutrakning2010/prelskut10ink1.html[br][br]Här fyller du i dina data för beräkning på hela året. [br]I fält 100 fyller du i företagets vinst efter avdrag av schablonen (14%) [br][br]Hans
15
Tack för snabba svar![br][br]Jag har medvetet inte räknat med grundavdrag, jobbskatteavdrag och schablonavdrag för att kunna lägga undan lite mer pengar till skatt, snarare än att få skatt att betala vid deklaration som det inte finns undanlagda pengar till. Jag har fått en preliminärskatt att betala från skatteverket, men vill gärna lägga undan lite ytterligare.[br][br]Se bifogad uträkningsmall, stämmer inte denna?[br][br]Jag vill enbart lägga dessa undanlagda pengar till skatt på en konto i bokföringen, inte ett bankkonto. Går detta och hur gör jag då?
2066
2
[quote author=Z-E link=topic=7021.msg32733#msg32733 date=1272529070][br]Se bifogad uträkningsmall, stämmer inte denna?[br][/quote][br][br]Nej. Den är rejält förenklad. Stifor och Hans har redogjort mer utförligt ovan hur beräkningen ser ut. Din mall gör ett rakt avdrag på ca 46,42% vilket i ditt fall låter som i överkant. Lägger du undan det är det inte troligt att du får restskatt, dock beror det även på övriga inkomster som jag inte har någon aning om.[br][br][quote author=Z-E][br]Jag vill enbart lägga dessa undanlagda pengar till skatt på en konto i bokföringen, inte ett bankkonto. Går detta och hur gör jag då?[br][/quote][br][br]Varför? Du bör inte dela upp det bokförda saldot på bankkontot, det blir mer jobbigt att stämma av och kontrollera då. Teoretiskt kan du skapa flera underkonton som summeras till ett huvudkonto, men vanliga bokföringsprogram för småföretagare brukar inte hantera det. Jag hade nog rekommenderat dig att göra något av följande:[br][b]1)[/b] Skapa ett eget bankkonto (gratis på varje bank jag kollat)[br][b]2)[/b] Bara skriva ner summan i din kalkyl som ett reserverat belopp eller på en post-it om du föredrar det.[br][b]3)[/b] Sätta in pengarna på skattekontot och begära en utbetalningsspärr.[br][b]4)[/b] Investera pengarna i fonder, räntepapper eller något liknande beroende på riskbenägenhet och kunskap.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
15
Ok, jag förstår. I detta fallet är det just ett rakt avdrag jag vill ha, som beskrivet tidigare.[br][br]Jag ska kolla på dina alternativ, tack för hjälpen!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.