Eftertaxering, tas från eget kapital?

64
Kommer åka på en Eftertaxering antagligen, ingen stor summa, men undrar lite om man tar detta från mitt privata kapital eller från företaget så att säga. För det är ju en stor skillnad. Såhär står det i brevet "debet konto 2010 kredit 1930", dvs debiterar eget kapital kontot. Summan rör moms.

På svenska, kommer detta att påverka mitt resultat i företag eller tas detta från mitt privata kapital så att säga. Summan blir ju mycket hårdare om jag måste betala med skattade pengar!
1324
4
Skatteinbetalningar är ju alltid privata i en Enskild firma. Och dom påverkar ju inte företagets vinst. [br][br]Sedan pratar du om moms i detta fall. Och då är ju frågan hur du tidigare bokfört momsen. Antar att du har årsredovisning av moms (eller kanske inte) . Och då vill jag veta hur du bokfört momsrapporten som du skickade in innan jag kan svara. [br][br]Hans[br] [br][br][br]
64
Well, det är moms på frakt som inte redovisat alls. Grejen är att jag står emellan att bara betala, eller leta upp kvitton och bokföra allt. Det sist nämnda tar ju en del tid, och tid är pengar. [br][br]Frakten är en del av en större order. De vill alltså ha in momsen, men jag kan inte få tillbaka den då jag inte redovisat momsen på frakten. Logiken säger ju att jag måste betalat momsen på något sätt, men så funkar inte skatteverket.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.