Klarar jag av att fakturera på annat vis.

6
Det är nämligen så att jag har gått och blivit egen företagare sedan några veckor tillbaka och hade nu tänkt hämta in mina två första jobb. (Dessa två jobb är något som inte hör till bolagets ordinarie yrke.)
Jag har ett media företag som pysslar med olika former utav tjänster. Och senast idag har jag fått igenom min f-skattesedel efter att ha förklarat min omsättning och mina inventarier som jag skulle köpa in i företaget.
Jag hade ett jobb för en snöröjning som skulle ge mig lite över 20k exkl moms också en läkemedelsstudie som också den skulle ge dryga 20k exkl moms. Skatteverket hade inga problem att släppa igenom snöröjningen då jag sa att jag kanske skulle göra återkomma till det någon gång i framtiden. Däremot ansåg min handledare att läkemedelsstudien dels inte var något näringsdrivande och saknade egen vilja i det hela. Hon påstod att i snöröjningen hade jag egna val att göra medans i studien hade jag bara en doktor som styrde och ställde. Jag orkade inte bukta med problemet så jag lät henne få sista ordet efter flera minuters diskuterande i ämnet.

Det som är det tragiska i detta är ju att det finns flera stycken som redan har gjort samma sak med deras företag. De har kunnat fakturera denna studie men jag misstänker att de har lagt den fakturan på deras primära omsättning alltså deras vanliga verksamhet. Jag var så blåögd så jag hittade en passande sni kod som handlade om forskning med medicin och skrev in de med en viss procent i företaget. Med en risk till att jag snurrar till allt ännu mer väljer jag att sluta skriva här.

Min fråga är... Kan jag få ut denna hälsoundersökning på ett lagom lagligt sätt utan att jag tar ut den som en lön? Jag behöver verkligen alla pengar jag kan få för att investera i mitt företag.

Tack på förhand och jag hoppas att ni förstod min fråga.
1165
16
Skatteverket har inga större synpunkter alls på vad för slags jobb du egentligen gör så länge du bokför och betalar skatt som du skall. SNI-koden skall följa verksamheten, men för ett jobb på 20.000kr är det ingen som egentligen bryr sig. Om jag fattar ditt inlägg rätt så är det uppdragsgivaren för läkemedelsstudien som vill betala dig lön istället för att du skall fakturera det till bolaget? Ni har väl någon form av avtal för den där studien antar jag, och det bör väl även berätta hur mycket du skall få betalt och hur det skall betalas.
6
Läkemedelsföretaget har inte något emot att fakturera det till mitt bolag. Däremot så är det skatteverket som stretar emot. De vill att jag ska hålla mig inom mitt företags ramar. Min fråga är om jag ska fakturera dem ändå och ändra min omsättning inom foto så att den här fakturan kommer på den verksamheten? För nu har jag tagit en sni-kod på ett nummer som går under forskning inom medicin. Så då är frågan vad jag ska göra? [br][br]Är jag fortfarande otydlig så förlåt mig.
2066
22
[quote][br]Läkemedelsföretaget har inte något emot att fakturera det till mitt bolag.[br][/quote][br][quote][br]Min fråga är om jag ska fakturera dem ändå[br][/quote][br][br]Vem har gjort vad och vem ska fakturera vad? Det låter som du säger emot dig själv.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
6
Ni får förlåta mig. [br][br]Problemet gäller: Skatteverket vill inte att jag fakturerar läkemedelsstudien på grund av att det inte faller inom näringsidkande grunder.[br]När jag skrev med detta i min f-skattesedel skrev jag i en sni kod som grundar sig i medicin. Handledaren ville inte när hon nu såg detta ha med detta i min omsättning utan ville att jag skulle ta ut den i privat lön just för att det inte finns någon grund för att ta med det i bolaget. [br][br]Min fråga är då. Kan jag göra på ett annat sätt? Nämligen skicka ut en faktura och ta det under min foto sni-kod och ändra om i min f-skattesedel? Hoppas att jag har gjort det ännu tydligare nu.
2066
22
Du har med i ditt företag att du sysslar med medicin, du har gjort en läkemedelsstudie åt ett företag och ska fakturera dem för denna. En handläggare på Skatteverket anser inte att det är näringsidkande!?? Det låter väldigt suspekt, jag hade ringt skatteupplysningen 0771-567567 och ställt samma fråga och sett om jag fått samma svar.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
6
Nu känner jag ju mig ännu mer invecklad. [br][br]Mitt företag är ett tjänsteföretag inom media alltså har det inte någon anknytning till medicin. I bolagsverket har jag skrivit att det är ett multimedia företag som utför tjänster inom ämnet. [br][br]Därav problematiken.[br][br]Skatteverket gick med på att släppa in snöröjningen till företaget men inte läkemedelsstudien då det inte fanns grunder för det.[br]Nu är frågan kan jag skicka den här fakturan till läkemedelsföretaget på något vis? Det är här jag söker kunskapen om jag kan slippa ta ut de som lön då mer än 50% går förlorat som jag skulle kunnat använda in i företaget.[br][br]Förlåt än en gång för min otydliga bild. Och jag hoppas att detta går att förstå nu eller är det fortfarande oklart vad jag menar?
2066
22
[quote]När jag skrev med detta i min f-skattesedel skrev jag i en sni kod som grundar sig i medicin.[/quote][br][br]Fast ovanstående tolkar jag som att du även sysslar med medicin?
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
6
Ja, jag som aldrig har skrivit en f-skattesedel trodde att om jag kanske bara skulle hitta en sni-kod till min faktura så skulle det kunna lösa sig men nu vet jag att jag har varit alldeles för naiv för att få igenom något sådant. [br][br]Frågan kvarstår kan jag få ut fakturan till mitt företag på något vis eller måste jag ta ut den som en vanlig lön?
1165
16
Jag skulle skicka fakturan, och sedan bokföra den och redovisa pengarna till Skatteverket i deklarationer som vanligt. Jag har då aldrig behövt redovisa VAD jag pysslar med i företaget, och då har jag ändå blivit rätt väl granskad. De bryr sig inte om vad du gör så länge du inte driver främmande verksamheter med förlust. Att du råkade snava över ett bra jobb skall de vara glada för, det betyder skattekronor in till statskassan.
2066
22
Håller med, förstår inte riktigt problemet som handläggaren verkar ha, därav mitt förslag att prata med skatteupplysningen (du kan vara anonym) och se om de har samma inställning.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
6
Kanon! Tack så mycket grabbar. Så här många svar under 24h har jag inte varit med om. Jag ska ringa dem imorgon och kolla upp hur de ser på frågan. Tills dess så får jag väl avvakta lite.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.