Senaste inläggen

bokföra avbetalning med ränta?

Hej, sitter & klurar på hur jag ska bokföra en avbetalning med ränta. Har redan bokfört totalbeloppet & momsen. Hur gör jag nu när jag ska bokföra beloppet för avbetalningen (& räntan) varje månad?
Just nu ser det ut såhär:

K: 21293
D: 4258,6
D: 17034,4

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Söker grossister!

hejsan,
jag håller på att starta upp en ny webshop där tanken är att jag ska sälja smycken!

Jag leter efter grossister som säljer smycken, har kollat på grossist.se
men hittade inget som var i min smak direkt.

Någon som vet någon bra grossist?

Kategori: Söker/eftersöker

Stryka ören vid bokföring?

Hej,

Jag använder bokföringsprogrammet Visma Enskild Firma. Hittills har jag bokfört momsen exakt som det står på fakturorna, dvs inkl ören. T.ex. 96,31. Vid samtal med skattemyndigheten idag så påstod den jag samtalade med att man kunde stryka alla ören och bokföra endast 96 i moms. Stämmer det att man kan bokföra utan ören? Visma kanske st...

Fortsätta eller lägga ner?

Jag startade upp min firma i Oktober 2009, nu har vi alltså varit igång i 7 månader och jag vet inte längre vad jag ska göra.

Hur länge är det rimligt att vänta på ngn lönsamhet i firman? Idagsläget går vi back och det verkar inte vilja vända. 🙁

Just nu vill jag bara skita i allt, motivationen är på noll!!

Om jag avvecklar fir...

Kategori: Allmänt

Registrera engelskt bolag

Känner ni till något seriöst företag man kan registrera engelska bolag genom?

Kategori: Off Topic

Fakturahantering och bokföringsrutiner.

Hej.

Vi har ett nystartat bolag och vill lägga upp smidiga och bra rutiner på bokföring och redovisning redan från början.

Vi vill använda oss av en redovisningsbyrå då vi inte vill sitta och meka med bokföringen själva (tips om att enkelt sköta bokföringen själv avböjes vänligen men bestämt!)

Så nu är min fråga. Hur löser vi d...

deklaration, hur göra vid förlängt räkenskapsår?

Hej,

Jag startade min firma juli 2009 och valde att förlänga mitt räkenskapsår till dec 2010. Nu är det ju dags för deklaration. Skulle deklarera på nätet, min privata deklaration. Då visade det sig att de även vill ha in deklaration för företaget.
Jag ska ju dock inte deklarera i år pga förlängt räkenskapsår.
Hur ska jag göra?
Räck...

Är du småföretagare och vill ha hjälp med att få en hemsida?

Hej, jag heter Emma och läser nu (på deltid) en fortsättningskurs på högskolenivå inom Medieteknik och webbpublicering. Inom ramen för kursen ingår att skapa en webbplats. Min förhoppning är att kunna utföra ett reellt uppdrag, göra ett sk. "skarpt projekt". Därför är jag nu på jakt efter någon som är i behov utav en hemsida. Du kanske har en hemsi...

HTC Webbshop

Hejsan!

Vad tror ni här om att starta upp en HTC webbshop med massa olika tillbehör och kanske tom telefoner. Har funderat på detta ett bra tag och det finns ju LÅNGT ifrån lika många som säljer HTC tillbehör som det finns dom som säljer saker till Iphone.  :nicka:

Kategori: Affärsidéer

Måttband, talmetrar, mätdon

Söker:
- måttband med stora siffror 2 m, 3 m och 5 m
- Talmetrar, 2m, 3m och 5m (märke spelar ingen roll och gärna stora siffror)- -
- träkulor i björk, helsvarvade 29-31 mm i diameter, ca 1000 st per tillfälle Inte samma verksamhet som bubba82!.

maila mig på: [email]patrik@bouleservice.se[/email]

Kostnader före ABs bildande?

Hej,

Vi håller på att starta ett AB nu. Vi ville vänta med detta tills nya regler kring aktiekapitalet trädde i kraft. Månaderna innan detta drog vi igång bland annat marknadsföringsaktiviteter och tog andra kostnader som direkt är relaterade till verksamheten.

Kan dessa kostnader tas upp i det nya bolaget? Kan momsen lyftas fast bol...

Brutet muntligt avtal

Hej ! Så här ligger det till !

Jag har under det gångna året haft 8 st uppdragsgivare varav den aktuella motsvarade 52 % av omsättningen förra året.

Med denna uppdragsgivare finns ett muntligt avtal om exlusivitet att sköta sk bemanningen på en av deras stationer. Detta har skötts exemplariskt så det finns inget där att klaga på !
...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Skatter, enskild firma

Tja,

Har funderat på att starta ett företag för att genomföra ett sportevenemang nu i sommar och är lite osäker med det här med skatter.

Har kommit fram till att enskild firma blir det smidigaste för mig. Låt oss säga att intäkterna blir t.ex 20 000 kr under en månad och för hela året och kostnaderna uppgår till t.ex 1 000 kr. Hur myc...

Söker Delägare/Kompanjon/Partner/Investerare/Affärsängel Cafè verksamhet

Hejsan,

Sara heter jag och är ny på detta forumet.

Är en så kallad entrepenör ut i fingerspetsarna. Just nu så letar jag efter ett sätt att finansiera mitt nya projekt.

Jag vill öppna ett cafè hyffsat centralt i Stockholm. Min affärsidè är ett Cafè med smarriga bullar, kakor, bakelser etc. Hembakta såklart.

Men även lunc...

Mjuka bildskärmar - framtida ....

Undrar om det finns framgångsrika ingenjörer (inom elektronik och liknande) på forumet för att diskutera en affärsidé med dem. Gärna de som bor i Västra Götaland. Själv är jag en dataekonom och affärsidén gäller forskningar där min kunskap är väldig liten. Det gäller inte snabba cash men om man lyckas att förverkliga idén då ....  :winner

S...

Kategori: Affärsidéer

offertskrivning & prissättning med frågetecken!

Tjenare!

Jag har drivit en liten designfirma under ett tag där jag pysslar med webutveckling och grafisk formgivning. För några veckor sedan fick jag in ett jobb till ett företag som ska lansera en produkt.

Mitt jobb blev att rita upp denna grej i 3D för att kunden skulle kunna använda den för att få ett pris på vad den skulle kosta a...

Inköp till mitt nya företag

Jag kommer under 2010 köpa in en del grejer och jag har lite frågor.

* Jag behöver 5 stycken telefoner (mobila) med fastpris. Dock skulle jag egentligen vilja ha en mobil växel, är sån't dyrt?

* Vi skall köpa in en del bilar under hösten/vintern är det tänkt. Jag har nu pratat med en säljare som ganska omgående lovade mig 12%, då...

Kategori: Inköp

konto 2010 vid bokslut

Hej!
En liten fundering i deklarationstider...
Jag har förstått att saldona på konto 2013-eget uttag och 2019-egen insättning skall omföras till konto 2010-eget kapital, antingen på årets sista ver, eller nästkommande års första ver. Men sen då? Skall ub på 2010 (om man gör omföringen per 31/12) föras över som ib nästkommande år? Jag får en k...

Företagsnamn, tvist ! Förslag på verksamhetsnamn

Jag har en enskild firma registrerad som heter likadant som 3-4 andra tyska firmor. Eftersom jag är rädd för rättsligt efterspel av inarbetning av företagsnamn och företagens varumärken överväger jag att byta namn på min firma när jag ombildar det till ett aktiebolag.

Saken är den att jag inte har något bra namn på min verksamhet.

Mit...

F skattare sökes inom programmering PHP

Jag söker en F-Skattare inom programmering som kan hjälpa oss med lite olika projekt som forsatt utveckling av våra system.

hör av dig till mig så kommer jag berätta mera.

johan@jbsmarketing.se

vxl: 0515-685070