När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Vi kollar över hur vi ska göra med vår mail framöver och har kikat på att lägga den hos Google. De har en företagslösning - Google Apps som skulle kunna vara något. Någon som använder det?
Vi vill ju så klart ha kvar vår mejladress och ingen ska se att vi mejlar via Google, men det måste väl gå att ställa in? Vi kommer att använda Thunderbird som mailprogram.
Det känns som Google är mer stabilt och vi betalar idag dubbelt så mycket bara för extra mejl utrymme, som detta skulle kosta.
Och till sist. Jag har läst en del om Gmail men jag kan inte se någon skillnad mellan vanlig Gmail och denna "Gmail för företag". Någon som kan förklara skillnaden?
Har inte testat Googles program, men har en viss (möjligen ogrundad) skepsis till dem.[br]Binero som jag brukar tipsa om har för övrigt 200 GB utrymme för 138kr/mån, det borde räcka ganska länge :)
200[br]Hehe, ja det räcker ett tag :)[br][br]Men jag är lite orolig för att byta till ännu ett nytt företag. Vi har haft mycket strul genom åren med mejl som försvunnit m.m. Vi har testat flera.[br][br]Det känns inte som Google skulle braka ihop :)[br][br]Frågan är bara om det är smidigt att använda?
Jag har själv använt Google Apps gratisversionen ett bra tag. Och Google apps är ju lite mer än mail (dokumenthantering ex) . Men för mailen är det ingen större skillnad på g-apps och gmail. Förutom att man har en egen domän som man pekar mx-recordet till google. [br][br]I Google aps var det ju dessutom tidigare möjligt att skapa en hemsida men det gick här bara att använda deras mallar så det var "skit". Och det har dom fattat så dom tog bort tjänsten. [br][br]Så min rekommendation är att [br]1. Ha domänen någonstans där man kan skapa egna NS records. Själv har jag domänen hos loopia (se) och i mitt eget system i ResellerClub (com,net,eu). [br]2. Man pekar sedan mailen (mx-record) mot google apps. [br]3. Man har sedan hemsidan någonstans dit man sedan pekar resten av pekarna (ns, och a-recs) . I mitt fall använder jag Manufrog's server i England. . 240:- per år för 3 Gb. [br][br]Sedan kan jag ju säga att jag är mycket nöjd med denna lösning, Jag använder förvisso MS Outlook men har någon kund som använder Thunderbird. [br]En sak som jag tycker om dessutom är googles hantering av spam. Tyvärr får jag en hel del sådant (20-30 per dag) men google tar bort allt. Dessutom har jag max drabbats 2-3 ggr per år av att icke spam hamnar i spam-fordern. Brukar kolla av en gång i veckan men det går ju fort. [br][br]Jag använder dessutom Google kalender som jag syncar mot outlook, Men det finns ju tillägg till Thunderbird som gör samma. [br][br]Hör gärna av dig om du vill veta mer eller ev testa. [br][br]Hans [br]
Tack Hans för info och erbjudandet![br][br]Den informationen hjälpte mycket. Det var i de banorna vi hade tänkt så bra att det funkar![br][br]Vad gäller spam bryr jag mig inte så mycket om det. Det kommer några varje dag men det går snabbt att markera och radera dem.[br][br]Ska kika närmare på detta i helgen. :)
Kollade lite vad som gäller dom olika versionerna. [br][br]Premium kostar ju 40 Euro per mailbox (inte per domän) . Det innebär ju att det drar i väg en del om man har många e-post adresser på sin domän. [br][br]Den fria versionen kostar ju inget för upp till 100 mailkonton . Där har man en mailkvot på 7 Gb per användare. [br][br]Sedan bör man tänka på att G-Mail använder en annan teknik är andra mailservers vad gäller foldrar. Dom har helt enkelt inga foldrar utan dom har etiketter. [br][br]Så när man vill spara ett mail på servern så sparas den i foldern "Alla mail" och där ligger sedan alla mail man har på servern. Men man kan istället tilldela mailen en eller fler etiketter. Så när man vill hitta ett visst mail går man till etiketten och där ligger alla mail som har denna etikett på sig. [br]Detta är ett lite annat sätt att jobba på vilket kan ta en stund att förstå. [br]Fördelen är att man kan ha mer än en etikett på samma mail. Ex "Att göra" och "privat" på samma. [br][br]En annan sak som man kanske älskar eller inte är gmail gör något som kallas stacking mail. När man skickar ett mail så är det som vanligt med en kopia i skickade mail. Men om någon svarar på detta mail så hamnar detta svar ihop med orginalet i inkorgen. Det är alltså alltid lätt att följa en konversation. [br]Det tråkiga är dock om man skickar till många personer och får många svar, Helt plötsligt kan det då ligga ett jätteträd i inkorgen med kanske 100 svar. Och när man då arkiverat det ok. Sedan kommer ett nytt svar och då är alla 101 inläggen tillbaks. [br]OK detta är kanske ett lite speciellt fall men då jag hanterar en klupp i gmail kan det ibland bli lite jobbigt. [br]Men använder man då en klient typ Thunderbird försvinner gensat det problemet. Det är bara via webmailen. [br][br]Man kan köra både imap resp pop mot mailservern. Bara SSL vilket är bra. [br][br]Hans
Ah, 40/mailkonto. Vi har en hel del e-postadresser och dessutom fler sajter så kan ju klart springa iväg lite. Vi kanske inte behöver lägga alla där iofs.[br][br]En del av dem har vi som pekar till info-mejlen fast det borde funka att ha kvar eftersom pekningen görs hos vår host.[br][br]Etiketter funkar nog med helt ok. Jag använder liknande i min Thunderbird idag för att markera mejlen.
Problemet är nog att man pekar om mx recordet för hela domänen. Så det är allt eller inget på samma domännamn. [br][br]Och som sagt. Jag tycker gratisversionen räcker långt. [br][br]Hans[br][br]
Valet att använda Google apps eller inte beror lite på hur vart eran verksamhet riktar sig år.[br][br]Om ni är ett litet företag med inga större visioner så funkar Google apps bra. Men när man har 40+ anställda och växer så tycker jag att man ska tänka efter. Om du nu skulle välja Google som leverantör så är du låst till eras "moln", du kan alltså inte byta. Sedan är det alltid en säkerhets risk att förvara företags hemligheter hos tredje part. Kom ihåg också att Google lyder under amerikansk lagstiftning, samt under Googles licensavtal. Vad gör ni när Google går i konkurs? Eller om de skulle lägga ner sin tjänst? All eran data försvinner. Inte speciellt troligt inom de närmsta åren, men man ska ju alltid vara på den säkra sidan.[br][br]Alternativet är ju att tillhandahålla en egen server, med det kommer att bli stora kostnader för hårdvara, mjukvara samt konsult(om ni inte har kunskap inom området). Dock så slipper ni tänka på tredje part. Jag skulle säga att skulle kosta runt ~10 000:- sek för hård- och mjukvara. Konsultkostnader får du lägga till.[br][br]Dock så hade jag mycket hellre valt Google som leverantör än något litet företag som Binero, inget ont om dem, bara det att det inte är lönsamt på lång sikt.[br][br]Sen är garanterad uppetid viktigt, om jag inte minns fel så garanterade Google 99,9% uppetid, dock så är det 8/h per månad.[br][br]Men detta är ju vad jag vet rent allmänt, hade varit mycket lättare att bedöma vad ni behöver om du kunde berätta lite om eran verksamhet, antal anställda, webbhotell/servrar för webbsida, plats för lokaler(detta för om det är risk för ev. strömavbrott eller låg bredbandsuppkoppling) m.m.[br][br]Sen angående Standard Edition eller Premium Edition beror som sagt på lite med verksamheten att göra, men om ni har på gränsen av antal mejl adresser eller håller på att fylla kvoten av utrymme så börja använda Premium från början, slipper man tänka på att man måste uppgradera i ett senare skede.
Tack för utförligt svar![br]Vi har valt att inte byta än. Det vi har nu ha funkat bra en tid och så länge det gör det så blir vi kvar.[br][br]Om/när det strular igen så blir det säkert mer aktuellt :-D
Spännande tråd![br]Några tillägg om vad Google apps kan och inte kan (ska dock inte lova vilka delar som går i gratis vs betal versionen):[br][br]Det är fullt möjligt att köra en delad lösning, split mail tror jag dom kallar det på Google.[br]Finns flera möjliga lösningar, en jag testat som inte är alltför komplex är att allt kommer via Google men att man använder deras "Postini" tjänst (ingår i premier om jag inte mins tokigt) för att omdirigera till en annan mailtjänst eller tvärt om. Du kan då skicka och ta emot med olika tjänster beroende på vart kontot är upplagt. Går faktiskt också att sätta upp "dual mail" som levererar till bägge tjänsterna (rekommenderas inte, blir mest rörigt enligt mig).[br][br]Att det inte skulle gå att byta från Google förstår jag inte riktigt... Finns stöd för både POP och IMAP så visst går det att migrera ut information. Konton via LDAP, Documents går att offline synka eller bara välja save all (går att automatisera med script). Men jag kanske missförstod?[br][br]När man diskuterar kostnad för Google Apps är det två saker jag anser att man bör ha i åtanke. För det första, vad jämför man med? Intern lösning med egen server och driftskostnad för den (hårdvara, mjukvara, runtomkring typ el samt personal/konsulttid för drift) eller extern motsvarande som Binero. Det andra är i vilken utsträckning man slipper Office licenser om man väljer Google. Faktum är att de flesta användare skulle klara sig utmärkt med Google Documents som ju är del i Apps suite, på sin höjd tillsammans med Open Office. Det kommer fortfarande krävas licenser typiskt till ekonomi personal men de kan absolut bli färre. Nyttjar man Docs får man också back-up vilket inte är helt fel. Använder man bara mail blir det inte en stor besparing men om man nyttjar övriga delar (framför allt Documents) är det helt klart en billig lösning.[br][br]Precis som Seven_days skrev, beror på företaget och strukturen/kulturen där. Att det inte skulle vara aktuellt om man är fler än 40 ser jag dock som ganska motbevisat med tanke på hur stora företag/kommuner/universitet som redan gått över och är nöjda (ex. Motorola, Lunds Universitet, Sollentuna kommun, flertal förvaltningar i USA med mera med mera).[br][br]Säkerhetsaspekten är värd att ha i åtanke och jag är absolut ingen expert på området men att Google skulle vara sämre än andra mindre tredje parts alternativ (typ Telia, Binero) finner jag osannolikt. Går fin fint att sätta upp med Single Sign-On också, riktigt smidigt![br][br]In my humble opinion såklart :)
Jag signade upp mig med Google apps preminum för ca en vecka sedan nu och måste väl säga att jag i stort sätt är nöjd. Administrationsvyn för domänen är lite svåröverskådlig men allt det andra funkar precis som det ska. Det verkar dock inte vara riktigt samma verision av gmail som gratisvarianten, antar att de kör en något äldre mer stabil version när man betalar. Tog även ett tag att få igång allt men det beror nog mer ovana från min sida.[br][br]Bara ett förtydande angående kostnaden, det kostar inte 40 EUR per mejladress utan per användare. Du kan ha flera adresser (sätts upp som nick) som du kan skicka och ta emot mejl ifrån men du kommer att få dem till samma ställe.[br][br]Lite trivia är att det ringde en tjej från Google och frågade om jag hade fått igång allt och ifall jag var nöjd med tjänsten. Det har iallfall aldrig hänt mig med Microsoft.
Har du provat sync programmet Outlook-GAppa. Så man kan synca sina kontakter och kalender. Är väl mest den som jag vill åt då jag sedan har automatisk sync GAppa till min Andiod mobil. [br][br]Hans
Innan jag svarar, kanske jag ska poängtera att jag inte är helt oberoende i frågan då jag driver Proenzy, http://www.proenzy.com, som erbjuder Microsoft Exchange 2010 SP1.[br][br]Men jag har erfarenhet att arbeta på företag med både Microsoft Exchange + Office vs. Google Apps. Google Apps var ett mycket bra alternativ fram till nyligen då Microsoft förändrade sin strategi radikalt. Numera kostar Exchange lite och med Office på webben får man ett starkare erbjudande än Google Apps tycker jag. Exchange är överlägset Gmail då det erbjuder så mycket mer än bara e-mail, delade kalenderar, delade adressböcker, instant push-synkronisering för alla mobilterminaler (iPhone, Android, Windows 7, Nokia mfl). Exchange's synkronisering för mobiler, ActiveSync, har blivit en "de facto" standard. Det är svårt att beskriva Exchange kort, för det är så mycket som ger dig större effektivtet.[br][br]Jämför därför priserna och tveka inte att testa Exchange åtminstone för det är en helt annan upplevelse emot Gmail.
Med vänliga hälsningar
Jens Nylander Grundare av Jens of Sweden Grundare av JAYS Idag grundare och VD för Proenzy (http://www.proenzy.com)
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.