Senaste inläggen

El räkning till ideel förening, moms?

Har en ideel förening som hyresgäst, nu när jag ska fakturera dem elen, lägger jag på moms då?
Jag som hyresvärd sitter på själva el abonnemanget och de har i sin tur en undermätare.

Mvh Christoffer

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

En total handelskedja från producent till investerare/samlare?

Igår när jag hjälpte en vän att leta efter gällande regelverk för
Starta eget bidrag hamnade jag här på företagande.se Forum.

Efter att ha läst diverse inlägg och kommentarer föll det mig in att
Forumet borde vara en utmärkt plats för fortsatt validering av en
l...

Kategori: Affärsidéer

LTD Filial fråga!

Hej!!

Funderar att starta ett LTD med filial i Norge.
Kan man om man har en Norsk filial även verka i Sverige?? Eller måste jag även ha en svensk filial?

Hoppas på svar!
MVH Matte

Kategori: Affärsidéer

Är detta rätt? Inköp från EU-land och Lager bokföring

Hej.

Jag har kollat runt ett tag nu på internet för att försöka få ihop denna bokföringen, är dock osäker på om detta är rätt??

Jag har köpt hem kläder till ett varulager från England (säljaren har skrivit mitt VAT nr på fakturan)

1920 Bankkonto                                                  Kredit 12480,04 kr
4056 Ink...

Kontakter i Spanien?

Tjena.

Jag behöver hitta affärskontakter i Spanien.
Finns det ett bra sätt att gå tillväga?
Kanske någon bra spansk businessforum, tidning eller liknande?

Är tacksam för alla tips.
Tack på förhand!

Kategori: Söker/eftersöker

Betalning av befarade kundförluster

Behöver lite hjälp med kundförluster, börjar från början med att en försäljning på faktura sker.

1510 (kundfordringar) D 10000
3020 (försäljning) K 8000
2618 (utg moms) K 2000

Sen när fakturan förfallit gör jag följande:
1510 (kundfordringar) K 10000
1515 (osäkra kundfordringar) D 10000

Steget ovan verkar inte folk...

Import av Parfym

Godkväll/godmorgon, sitter sent på natten som vanligt och funderar på vad man ska göra för att tjäna lite extra slantar.

Har nu hittat Dolce & gabbana parfym ifrån Kina, det är då wholesale och min vinst skulle bli ca 300-400 kronor per flaska. Säljaren är pålitlig och har många bra omdömen så det är nog mitt minsta bekymmer och flaskorna är...

Kategori: Företagande över gränserna

Bokföra amorteringar

Hej!

Jag har enskild firma med lån. Amorteringarna med ränta dras via autogiro varje månad från mitt privatkonto. När jag har kunnat har jag fört över pngar från företagets konto till mitt och amorteringen med ränta med företagets pengar. Ibland har jag inte kunnat ta företagets pengar till det utan betalat med egna pengar från mitt privatko...

Vad ska jag kalla mitt yrke? De tar mig inte på allvar..

Hej,
Jag har startat en webshop där jag säljer smycken men även andra föremål som eftrfrågas.
Jag blev så glad över att ha startat eget företag och kan kalla mig för eget företare.
Men andra ser det inte på samma sätt..verkar som om man måste ha utbildning i allt för det ska räknas som ett Riktigt jobb som de nämner.

Om ngn frågar v...

Kategori: Allmänt

Frågor om företagande.

Hej!

Jag har lite funderingar angående företagande.

För tillfället känner jag att det är alldeles för många saker att hålla reda på inom företagande, så jag undrar om det finns personer som enbart jobbar med det administrativa inom företagande. Alltså med skatter, blanketter etc.

Är inte ute efter någon som sitter heltid med ju...

Delning

Hej. Jag undrar hur man beräknar när ett äkta par skall skiljas och bägge står med i ett AB. Tittar man på tillgångar-skulder och det resultat man får blir det vad den andra skall köpa ut motparten med? Om årets resultat är 10,000:- men där finns tillgångar på över 2 miljoner? Tacksam för svar

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Skulder hos KFM - kan jag starta eget med betalningsanmärkning?

Som rubriken lyder så har jag skulder hos KFM, men inte skatteskulder utan skulder jag har dragit åt mig när jag va yngre tyvärr. Skulder som jag aldrig kommer bli av med om jag inte skaffar mig en bra större inkomst, jag har en affärsidé som jag tror stenhårt på. Men frågan är vilka alternativ jag har för att KFM ska lägga beslag på företaget om j...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Partner sökes

Du har erfarenhet eller intresse inom försäljning till företag, HR eller Management. Oberoende av bostadsort och kön.
Jag är inte säljare men har en färdig programvara, vilken ska ut på marknaden.
mvh  soderberg.robert@gmail.com

Kategori: Söker/eftersöker

Brasilianskt Socker till Asien

Hej!

Så jag har fått kontakt med en ganska stor aktör inom sockerbranschen som exporterar från Brasilien och som har bett mig att hjälpa till att finna intresserade köpare i främst Indien och Japan. Jag har fördelen av att kunna tala japanska, men jag är lite osäker på hur man bäst går till väga för att finna seriösa köpare av större mängder...

Gör gärna min marknadsundersökning! Det tar mindre än en minut!

Hej! Jag har precis skapat en gratis marknadsundersökning tack vare : www.relationwise.se (tips till andra som vill skapa detta med ett enkelt verktyg)

Jag uppskattar alla svar jag får och detta kommer tas på fullt allvar och kan bli avgörande för mitt företags framtid,...

Kategori: Off Topic

Bra webbhotell för företag

Läs om bra webbhotell för företag billigt. Själv använder jag Surftown och är mycket nöjd med det. Man behöver inte satsa på det dyraste för att få det man behöver....

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Aktieutdelning utöver schablon?

Hej!

Jag är i startgroparna till att "omvandla" EF till AB. Vet någon hur det fungerar med aktieutdelning. Det är väl så att efter bolagsskatten är betald så kan man ta ut ett schablonbelopp i aktieutdelning (hur mycket?). Men sen kan det bli tal om mer ifall man har lönekostnader (%-satser eller?)? Jag förstår att man kan ta ut hur mycket m...

Jag undrar?

Jag har nu startat upp mitt TMbolag :bravo
Och jag har ju lång erfarenhet av försäljning över lag. Men det jag undrar nu är ju: Är det jag med mitt företag som ska se till att det finns ringposter, telefon nummer? Eller är det uppdragsgivaren som ska se till att man har poster att ringa ifrån? Jag har hört att det ska vara en uppdragsgivare som...

import från Storbritannien (moms?)

Jag har hittat ett par leverantörer i UK som jag vill använda men har lite problem med att förstå momsen.

Jag har räknat på "inmoms" = 25% och kundmoms (="utmoms") = 25%.

Men har sett att det är 15% moms på varor från UK: (ex. hemelektronik + leksaker)

Ska jag då räkna på "inmoms" = 15% och kundens moms = 15%?

Samarbete - byta länkar?

Hej! Jag har nyligen startat en blogg för att marknadsföra min webbutik och undrar nu om det är någon som vill byta länkar. Dvs. jag länkar till din blogg och du till min? Alla bloggar är av intresse förutom de som har konkurrerande verksamhet.

http://www.carolinessmyckeskrin.devote.se/

Kategori: Försäljning och Marknadsföring