Senaste inläggen

slå sig in på marknaden

som nytt städbolag känns de som att  man är tvungen att gå ner till skampriser för att slå sig i på marknaden..
tyvärr är de alltid dessa "lågpris" som vinner nästan alla jobb.. och inte helt ovanligt att dom missköter sig, fakturera för 5 tim men är där 1 tim och snyggar till de värsta så att inte kunden skall märka.. så blåser dom alla kunder....

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Bokföra moms från land utanför EG

Hallå alla! Har hängt på detta forumet ett tag men inte blivit medlem förens nu. Det är så att jag har en enskild firma och jag köper en tjänst från USA som dras varje månad. Man har två alternativ.

Antingen lägger de på 25% på kostnaden eller kan man skriva in sitt momsnummer så lägger de inte på någon moms. Jag valde att jag skrev i mitt...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

förmedling av tjänster

Hej!
Jag är nyfiken i bokförningen så önskar jag liten råd)
Vad bli för utgående moms att ange på fakturan till kund när jag köper hotelrum via booking.com och säljer vidare till kunden? Bli det 12% för hella bellopet som hotel tjänst, eller bli det 25% som förmedling av tjänst?
Tack snälla för alla svar.

PS: svenska är inte mitt mo...

Minska aktiekapital till 50 000kr

Jag kommer att minska mitt aktiekapital i mitt AB till 50 000kr.
Förfarandet ska ske enligt dessa instruktioner:
http://www.bolagsverket.se/foretag/aktiebolag/andra_aktiebolag/minskning_av_aktiekapitalet/

Jag undrar om det är någon som har gjort detta och vill dela med sig av sina formuleringar för förslag och beslut?

Fråga ang. faktura i SPCS

Hej!

Jag använder mig att SPCS i min bokföring och för att skriva kvitton. Nu skulle jag även vilja använda SPCS för att skriva ut fakturor. Det är ju möjligt att ange bankgiro och plusgiro och få dessa med på fakturan, men jag har bara ett vanligt bankkonto än så länge. Är det någon som vet om det är möjligt att redigera något fält så jag k...

Starta ett allt i allo-företag möjligt?

Hejsan, jag är arbetslös osv o får inget jobb, så funderar lite ytligt på eget företag.
Det jag inte hittar med googles hjälp är om detta är möjligt, vanligt eller seriöst.

Kan man starta ett företag som lagligt får syssla med lite allt möjligt? Exmpel syssla med
Hantverksarbeten
Import av diverse prylar
Försäljing av helt andra...

Kategori: Allmänt

Kolla upp företag

Var kan man kolla upp företag? Om de har fått anmälningar mot sig och liknande?

Kategori: Off Topic

El räkning till ideel förening, moms?

Har en ideel förening som hyresgäst, nu när jag ska fakturera dem elen, lägger jag på moms då?
Jag som hyresvärd sitter på själva el abonnemanget och de har i sin tur en undermätare.

Mvh Christoffer

En total handelskedja från producent till investerare/samlare?

Igår när jag hjälpte en vän att leta efter gällande regelverk för
Starta eget bidrag hamnade jag här på företagande.se Forum.

Efter att ha läst diverse inlägg och kommentarer föll det mig in att
Forumet borde vara en utmärkt plats för fortsatt validering av en
l...

Kategori: Affärsidéer

LTD Filial fråga!

Hej!!

Funderar att starta ett LTD med filial i Norge.
Kan man om man har en Norsk filial även verka i Sverige?? Eller måste jag även ha en svensk filial?

Hoppas på svar!
MVH Matte

Kategori: Affärsidéer

Är detta rätt? Inköp från EU-land och Lager bokföring

Hej.

Jag har kollat runt ett tag nu på internet för att försöka få ihop denna bokföringen, är dock osäker på om detta är rätt??

Jag har köpt hem kläder till ett varulager från England (säljaren har skrivit mitt VAT nr på fakturan)

1920 Bankkonto                                                  Kredit 12480,04 kr
4056 Ink...

Kontakter i Spanien?

Tjena.

Jag behöver hitta affärskontakter i Spanien.
Finns det ett bra sätt att gå tillväga?
Kanske någon bra spansk businessforum, tidning eller liknande?

Är tacksam för alla tips.
Tack på förhand!

Kategori: Söker/eftersöker

Betalning av befarade kundförluster

Behöver lite hjälp med kundförluster, börjar från början med att en försäljning på faktura sker.

1510 (kundfordringar) D 10000
3020 (försäljning) K 8000
2618 (utg moms) K 2000

Sen när fakturan förfallit gör jag följande:
1510 (kundfordringar) K 10000
1515 (osäkra kundfordringar) D 10000

Steget ovan verkar inte folk...

Import av Parfym

Godkväll/godmorgon, sitter sent på natten som vanligt och funderar på vad man ska göra för att tjäna lite extra slantar.

Har nu hittat Dolce & gabbana parfym ifrån Kina, det är då wholesale och min vinst skulle bli ca 300-400 kronor per flaska. Säljaren är pålitlig och har många bra omdömen så det är nog mitt minsta bekymmer och flaskorna är...

Kategori: Företagande över gränserna

Bokföra amorteringar

Hej!

Jag har enskild firma med lån. Amorteringarna med ränta dras via autogiro varje månad från mitt privatkonto. När jag har kunnat har jag fört över pngar från företagets konto till mitt och amorteringen med ränta med företagets pengar. Ibland har jag inte kunnat ta företagets pengar till det utan betalat med egna pengar från mitt privatko...

Vad ska jag kalla mitt yrke? De tar mig inte på allvar..

Hej,
Jag har startat en webshop där jag säljer smycken men även andra föremål som eftrfrågas.
Jag blev så glad över att ha startat eget företag och kan kalla mig för eget företare.
Men andra ser det inte på samma sätt..verkar som om man måste ha utbildning i allt för det ska räknas som ett Riktigt jobb som de nämner.

Om ngn frågar v...

Frågor om företagande.

Hej!

Jag har lite funderingar angående företagande.

För tillfället känner jag att det är alldeles för många saker att hålla reda på inom företagande, så jag undrar om det finns personer som enbart jobbar med det administrativa inom företagande. Alltså med skatter, blanketter etc.

Är inte ute efter någon som sitter heltid med ju...

Delning

Hej. Jag undrar hur man beräknar när ett äkta par skall skiljas och bägge står med i ett AB. Tittar man på tillgångar-skulder och det resultat man får blir det vad den andra skall köpa ut motparten med? Om årets resultat är 10,000:- men där finns tillgångar på över 2 miljoner? Tacksam för svar

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Har skulder hos KFM, men vill starta eget. Kan jag?

Som rubriken lyder så har jag skulder hos KFM, men inte skatteskulder utan skulder jag har dragit åt mig när jag va yngre tyvärr. Skulder som jag aldrig kommer bli av med om jag inte skaffar mig en bra större inkomst, jag har en affärsidé som jag tror stenhårt på. Men frågan är vilka alternativ jag har för att KFM ska lägga beslag på företaget om j...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Partner sökes

Du har erfarenhet eller intresse inom försäljning till företag, HR eller Management. Oberoende av bostadsort och kön.
Jag är inte säljare men har en färdig programvara, vilken ska ut på marknaden.
mvh  soderberg.robert@gmail.com

Kategori: Söker/eftersöker