Sälja privata inventarier till företaget - prisuppskattning?

185
2
Hej,

jag har några saker som jag äger privat men bara använder i företaget. Jag tänkte därför sälja dessa till företaget (enskild firma). Det rör sig om:

- Allt-i-ett-skrivare (skrivare, scanner, kopiator, fax)
- PA (2 högtalare, mixer, mikrofoner, stativ etc)

Grejerna har några år på nacken, men är såpass oanvända att de fortfarande SER helt nya ut och också fungerar som så. Hur kan jag uppskatta värdet på grejerna vid "försäljningen"?
Jessica Jäger Sångerska och kulturproducent http://www.jessicajager.se
632
3
Om jag inte uppskattar priset helt fel så är det förhållandesvis små belopp det handlar om.[br][br]Sök lite på blocket etc efter liknande produkter och försökt få fram ett marknadspris.[br][br]Handlar det om dyrare saker så behöver man få ett värderingsintyg innan man säljer in den i firman.
185
2
Ja, det rör sig väl om några tusenlappar. Inköpspriset på grejerna i nyskick understiger fortfarande det halva basprisbelopp som gör att de klassas som förbrukningsinventarier, och inte måste skrivas av.[br][br]Var går gränsen för att värderingsintyg ska krävas? Finns någon uttalad sådan?
Jessica Jäger Sångerska och kulturproducent http://www.jessicajager.se
632
3
I ett aktiebolag är jag ganska säker på att det är revisorn som avgör. Något fastställt belopp från skatteverket tror jag inte det finns. [br][br]Men handlar det om 5 - 10 000 kr så behöver du inte vara orolig i alla fall.[br]Så länge grejerna är värda det.
1165
16
Jag frågade en revisor när jag startade upp. Han hade en ganska enkel tumregel. Under 1% av bolagets omsättning så ifrågasatte han ingenting. Upp till 5% av bolagets omsättning så ville han se en rimlig kalkyl baserat på verkliga försäljningar av liknande saker, gärna med flera olika objekt så man kunde dra ett medelvärde. Över 5% av omsättningen så var det värderingsman med intyg som gällde.
632
3
Låter ganska rimligt. Så länge det inte är ett bolag som omsätter 10-20 miljoner.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.