Senaste inläggen

Enskild firma pensionssparande bokförning avdrag

Hobby företaget som har har vid sidan av används enbart för att dra in pengar till vidare utbildning och underhåll av verksamheten (dvs tar inte ut lön överhuvudtaget).  Jag är nog att särskilja mitt "privat" ekonomi och "företagets" trots att dessa betraktas som ett.  På slutet av varje år finns det alltid ett överskott som försvinner som skatt.

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Köpa av sig själv till företaget

Jag har hört att man kan köpa material från sig själv till företaget. Jag är musiker och köpte mitt instrument som privatperson långt innan jag startade företaget. Kan jag "köpa in" instrumentet från mig själv till mitt företag och sedan dra av detta på skatten? Verkar för bra för att vara sant men lika bra att kolla. Jag har enskild firma.

Eget kapital från år till år

Hej!
Jag har EF och bokförde på papper förra året. Detta år har jag haft bokföringsprogram men ännu inte fått till min IB. Var från början medveten om att jag kommer gå i förlust de första åren och jag petar in egna insättningar lite då och då.

Dec 2009 ser konto 2010 ut såhär:
förlusten bokförd på debet
moms bokförd på debet
ka...

SEO Optimering – Vi kan hjälpa dig med SEO optimering!

Till toppen av Google!

Om du vill kan vi hantera din SEO optimering / Sökmotoroptimering.
SEO4.se har utvecklat en ny generation av SEO optimering, kallad SEO+!
Så om du hellre vill låta oss sköta allt arbete, kan du lämna säkert din SEO optimering för SEO4.se !

...

Kategori: Till salu

Tips på stationära gsm telefoner mottages gärna!

Hej vänner!

Behöver tips på stationära gsm telefoner. Kom gärna med tips! Modell på telefon?
Vi är ute efter en stationär eller trådlös gsm telefon till vårat företag. Tänkte även ha en mobiltelefon som jag hade tänkt ha under helgerna, tänkte beställa ett "tvillingkort" till mobilen, på så sätt kan jag vara tillgänglig på helgerna för ku...

Kategori: Inköp

Tips för preliminära självdeklarationen för år 2

Hej!

Jag kommer snart att göra mitt första bokslut som egen företagare  :blink
I den preliminära självdeklarationen för år 1 stod det att jag beräknade att få ett nollresultat.

Under den förlängda första räkenskapsperioden har jag i praktiken haft ett minusresultat  :'(

Är det så att Skatteverket kommer att beräkna ett...

Har fin Lokal men inga ideer!?

Hej jag har genom ett husköp fått med en affärslokal på 100 kvm med uppvärmning, belysning, stora skyltfönster. allt klappat och klart för nån typ av verksamhet.

lokalen har tidigare varit en liten mataffär och ligger i ett litet samhälle på ca 1000 invånare men med endast en mil till större ort. Nu går jag i planerna på att starta en verksa...

Kategori: Affärsidéer

Känner du till Svenska Branschtidningen?

Jag har tidigare varnat för Näringslivsrespons och fler har råkat illa ut med dom och någon har sagt att de bytt namn.

Idag ringde en kvinna och sa att hon fått i uppdrag av redaktionen att intervjua folk som jobbade inom "hus och hem" till nästa nummer. Jag har aldrig hört talas om detta och jag tyckte nog att det lät misstänkt likt Näring...

Kategori: Allmänt

Sälja dator till tillfälligt anställd

Vi har haft en person som arbetat i projektform åt oss under 3mån.
I samband med hans start så införskaffades en Macbook Pro för 17500 inkl. moms.
Han har använt den i sitt arbete men även privat hemma efter arbetstid.

När hans uppdrag nu är slut tänkte vi han skulle få köpa ut macen eftersom den ej behövs i organisationen. Vilket pris...

Leasingbil

Hej.
Vet inte riktigt var denna fråga hör hemma, då den skulle kunna sortera under flera sorters forumämnen, men jag gör ett försök här....

Min man har en enskild firma sedan 4 år tillbaka, under dessa år har han satt av vinsten i expansionsfond och periodiseringsfond, ca 100´. Nu har vi startat ett AB i november detta år. Tanken är att...

Kategori: Inköp

Värdera lagret

En dum fråga kanske men för en nybörjare så är allt förvirrande 🙂
Hur värderar man sitt lager? Är värdet inköpspriset eller är värdet av en vara det man säljer varan för?

grossister för presenter

Hej, jag söker grossister inom presentområdet. Främst inriktat på drakar och feer. Jag har tittat på grossist.se och hittat puckator men jag skulle vilja ha några alternativ med ett större utbud.
Hoppas att någon känner till någon bra grossist/
Ewa

Kategori: Söker/eftersöker

bokföring & huvudbry

Hej, jag är ganska ny inom företagandet & har hittills bokfört för hand. Funderar dock på att skaffa mig "VISMA enskild firma" för nästa år. Några blandade frågor:

1. Är det någon som vet, om jag köper en mac (har pc för tillfället) om jag kommer kunna köra VISMA på macen?

2. Kan jag, när jag skaffar "VISMA enskild firma" lägga in bok...

Hur bokföra avgift för tidningsförsäljning? + DHL?

Jag undrar hur jag ska bokföra avgift för tidningsförsäljning? Vi får fakturor till oss från 2 tidningar varje månad och då är det avdrag för vår försäljning samt en avgift för att sälja dessa. Hur ska jag bokföra?

Sedan undrar jag hur jag ska bokföra den intäkt vi får från DHL för att ta emot och lämna ut paket? Fick en faktura nu från dem...

Hur ska jag bokföra när vi har 2 olika bankkonton? Den ena 1930 men den andra?

Vi har bankkonton i 2 olika banker from förra månaden, tidigare har vi haft ett konto som jag bokfört på 1930, men nu har vi ett till, vilket konto ska jag bokföra detta på?

Leasa en tjänstebil i enskild firma: vad kan man dra av

Hej!
Jag har enskild firma och behöver en bil. Jag är lockad av erbjudande "prenumeration" t.ex. av Toyota, där man betalar en fast summa per månad under 24 eller 36 månader, och den inkluderar kostnader på både service och försäkring.

Men jag undrar vad kan jag dra av av den summa jag betalar varje månad, och på vilket sätt skulle jag ku...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Enskild firma; Frågor kring avgifter och skatter

Hej, är ny på forumet!

Jag har lite funderingar kring dom avdrag man gör på det man tjänar in i ett företag.

Jag har googlat och letat runt redan men det är olika bud beroende vems svar man väljer att lita på. Postat frågan i andra forum men verkar vara ont om kunnigt folk. I värsta fall får jag väl ringa Skatteverket till veckan,...

Plantera träd för världens miljö - avdragsgillt eller ej?

Hej

Ett AB köper träd av Världsnaturfonden - hur bokförs det korrekt? Är det träd eller en icke avdragsgill gåva?

bokföring av semesterlön

Hejsan. Vet inte riktigt hur jag ska bokföra denna händelse.
Får inte tag på min lärare så kan inte fråga han om hjälp 🙁

Ett företag har förutom Jonny en anställd som anställdes den 1 augusti 2008. Han tar ut en månadslön på 22000kr och den anställde har 18000kr i månaden.

Under juli månad håller företaget stängt för semester och...

Företagskonto?

Hmmm... nu blev jag lite nyfiken eftersom jag är på gång och ska starta en enskild firma.

Är det så att jag inte behöver ha ett separat företagskonto? Det jag funderar på är att ha ett plusgirokonto för att få in betalningar på, men sedan vill ju banken att jag också ska betala för ett "företagskreditkort" (mastercard). Skulle jag kunna skip...