Hjälp att välja laptop

338
25
Jag ska köpa ny laptop men det är så jäkla svårt att veta vad man ska ha. Jag vet att behoven spelar roll men jag har inga större behov. Den ska funka  bra och snabbt och hålla ett par år och helst inte mer än 6-7000 inkl moms.

Men först. Tror ni priserna är bra nu eller brukar de köra mellandagsrea på laptops så det är bättre att vänta tills efter jul?

Jag kollar just nu på följande två:

http://shop.onoff.com/Produkter/Datorer__Kringutrustning/Datorer/Barbara_datorer/15-16_tum/Acer_5742_i5/prd23430038.aspx

http://www.dustinhome.se/pd_5010545842.aspx

Den första Acern känns bra när jag jämfört med en rad andra laptops online. Core i5, 4gb ram och 5984kr inkl moms. Men jag vet inte vad alla de andra sakerna betyder och innebär. Vad tror ni? Andra förslag?

Fujitsun tog jag med i jämförelsen då jag haft två tidigare som funkat riktigt bra. Men det kanske inte är någon större skillnad på olika märken?
2066
2
Utan några speciella kvar funkar det mesta bra. Om man börjar spela upp film i HD, köra tyngre grafikprogram eller spela spel är det värt att kolla upp grafikkortet extra. Ska du resa och ha med den överallt kan det vara trevligt att komma ner i vikt och storlek och upp i batteritid. Köper generellt HP och Dell (både laptop, stationära och servrar) och det har hittills fungerat bra. Men tror inte det är stor skillnad...
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
338
25
Tack! Vad tror du/ni om priserna? Bra nu innan jul eller bättre att hoppas på mellandagsrea?
2066
2
Faktiskt ingen aning, men jag tror inte det blir dyrare...
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
47
Låter kanske vettigt att vänta tills efter jul :)[br][br]Jag har läst och känner till den budget du har, men måste få rekommendera en dator till dig.[br][br]Du kanske känner till Apple? Macbook Air (11" & 13") är att rekommendera om du är ute på språng mycket. Otroligt lätt och smidig dator att ta med sig. En Macbook Pro å andra sidan är rätt så tung, och därmed dryg att släpa med sig överallt.[br][br]Nåväl, annars så gör HP många bra datorer för din budget. Sitter med en här hemma och är helnöjd med den med tanke på priset.
|  - A&R, founder of Dekor Records
|  - Musician, composer & producer
|  - Music industry blog
338
25
Jag har kikat på Mac men jag tycker inte det är motiverat att de kostar så mycket mer. Snygg och kanske funkar bra men alla mina windows burkar har funkat strålande utan kraschar och strul. Finns det andra fördelar med Mac som motiverar priset?[br][br]Jag vill ha en skärm som är minst 14 tum. Jag rör mig inte så mycket ocg flyttar den mest mellan mina egna rum så den behöver inte vara så liten och lätt.
47
Fördelen med Apples produkter skulle nog vara deras mjukvara (OS, programvaror etc.)[br][br]Deras hårdvara är utvalt med omsorg för att få den absolut bästa prestandan. Det är väldigt sällan Mac OSX krånglar eller stängs ned, väldigt pålitliga produkter.[br][br]Priset kan jag inte glorifiera - kan själv tycka att de är en aning för dyra, men man får vad man betalar för helt enkelt.  :)
|  - A&R, founder of Dekor Records
|  - Musician, composer & producer
|  - Music industry blog
338
25
Hehe, jag får ofta höra detta men mina datorer har alltid funkat klockrent. Det kan ju vara så att hos vissa fastnar mycket skit framför tangentbordet vilket gör att det krävs en mer idiotsäker dator  :mrgreen:
50
Jag rekommenderar starkt att lägger till ett par tusen och väljer en MacBook Pro 13" för 11.495 kr, alt. en MacBook 13" för 9,495 kr. [br][br]http://www.apple.com/se/macbookpro/[br]http://www.apple.com/se/macbook/[br][br]Jag är ingen subjektiv källa, men jag kan garantera att mina förslag håller längre än datorerna du länkade till. Du slipper krångel med antivirusprogram, ominstallationer m.m. Läs mer om fördelarna här:[br][br]http://www.apple.com/se/why-mac/
Viktor Jarnheimer
47
Kan faktiskt hålla med Jan-E O lite där. Att system kraschar eller att datorn blir infekterad av virus - beror mycket på användaren. Men med ett bra Anti-virus program bör detta heller inte vara några större problem.[br][br]Kan göra en rekommendation på ESET's produkter (NOD32 & Smart security). På min PC använder jag ESET's Smart security och enligt mig är detta totalt oslagbart. Hack i häl kommer väl "Avast!" Anti-virus programmen.
|  - A&R, founder of Dekor Records
|  - Musician, composer & producer
|  - Music industry blog
2066
2
Nåja... Jag skulle inte ha något emot en Mac men det är inte sååå himla speciellt. Har aldrig haft problem med någon av mina FreeBSD-burkar heller vad gäller virus, intrång, om-installationer etc.[br][br]Om du inte tilltalas av fördelarna med Mac (i mina ögon), storleken, designen etc hade jag valt billigaste alternativet som uppfyller mina krav.[br][br]Sedan OS X bygger det på *nix - grymt bra att man kan använda i princip alla script och tools man är van vid :)
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
338
25
Ja det lutar åt en HP eller Acer även om Mac lockar mer efter att ha kikat på hemsidan.[br][br]Men en sak till ang Mac. Jag märker att prestandad oftast är lägre i Mac som standard än andra PCs. Tex 2gb i Ram. De kräver mindre minne har jag hört men räcker 2gb i Mac för att köra låt säga Photoshop, words, Firefiox, Thunderbird och någon mediaplayer på samma gång eller behöver man uppgradera Ram-minnet direkt på Mac? Och vad kostar det i såfall? Jag menar så det inte blir ett par tusen till direkt för att få den att lira OK.
50
[quote author=Jan-E O link=topic=8248.msg37170#msg37170 date=1292748956][br]Men en sak till ang Mac. Jag märker att prestandad oftast är lägre i Mac som standard än andra PCs. Tex 2gb i Ram. De kräver mindre minne har jag hört men räcker 2gb i Mac för att köra låt säga Photoshop, words, Firefiox, Thunderbird och någon mediaplayer på samma gång eller behöver man uppgradera Ram-minnet direkt på Mac? Och vad kostar det i såfall? Jag menar så det inte blir ett par tusen till direkt för att få den att lira OK.[br][/quote][br][br]Jag kan inte så mycket om hårdvaran. Stirra dig inte blind på RAM-minnet. Processorns hastighet (CPU), hårdiskens läs- och skrivhastighet och operativsystemet har stor påverkan. 2GB räcker helt klart för att ha uppe stora filer i Photoshop och andra köra program samtidigt.
Viktor Jarnheimer
2066
2
Hade inte köpt en modern datorn med under 4 GB idag, det kostar max några hundra extra.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
47
Köper man t.ex. en ny Mac så köper man inte RAM-minnen via dom. De tar hutlösa priser för att uppgradera minnet. Kolla istället in Komplett.se. Detsamma gäller ju hårddisken.[br][br]Är ingen rymdfysik att byta detta. :)
|  - A&R, founder of Dekor Records
|  - Musician, composer & producer
|  - Music industry blog
7
Ett hett tips är att ta dig en titt på olika garantivillkor också. Jag vet att Hp kör 1 år generellt på sina konsumentmaskiner (också på Ac adapter och batteri). Men har hört att en del andra kan gå så lågt som 3 månader när det säljs till ett företag.[br][br]Har du räknat med förlängd garanti i din budget eller är det inte något som är intressant? Kan vara intressant att ta med i beräkningen då i princip alla frånskriver sig reklamtionsrätt när slutkunden är ett företag.[br][br][br]MVH[br]Erik
50
[quote author=belgianblue link=topic=8248.msg37193#msg37193 date=1292839925][br]Ett hett tips är att ta dig en titt på olika garantivillkor också. Jag vet att Hp kör 1 år generellt på sina konsumentmaskiner (också på Ac adapter och batteri). Men har hört att en del andra kan gå så lågt som 3 månader när det säljs till ett företag.[br][br]Har du räknat med förlängd garanti i din budget eller är det inte något som är intressant? Kan vara intressant att ta med i beräkningen då i princip alla frånskriver sig reklamtionsrätt när slutkunden är ett företag.[/quote][br][br]Helt rätt, garantin försvinner ofta fort, men rätten att få fabrikationsfel åtgärdade går inte som säljare att komma undan. Du har alltid rätt att reklamera varan inom tre år, eller har jag fel?[br][br]http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Garanti/
Viktor Jarnheimer
7
[quote]Helt rätt, garantin försvinner ofta fort, men rätten att få fabrikationsfel åtgärdade går inte som säljare att komma undan. Du har alltid rätt att reklamera varan inom tre år, eller har jag fel?[br][br]http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Garanti/[/quote][br][br]Det beror på. Om det är något som köps in av en privatperson så har du reklamationsrätt i tre år, ja. Men då detta är ett företagarforum gissar jag - möjligtvis felaktigt - att det skall köpas in på firman eller åtminstone användas i firman. Då kan man glömma allt vad reklamationsrätt heter och har endast garanti/försäkring att stötta sig på.[br][br]Vissa har till och med olika garantivillkor beroende på om det är en privatperson eller firma som köper.[br][br][br]MVH[br]Erik
355
1
[quote author=belgianblue link=topic=8248.msg37197#msg37197 date=1292867236][br][quote]Helt rätt, garantin försvinner ofta fort, men rätten att få fabrikationsfel åtgärdade går inte som säljare att komma undan. Du har alltid rätt att reklamera varan inom tre år, eller har jag fel?[br][br]http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Garanti/[/quote][br][br]Det beror på. Om det är något som köps in av en privatperson så har du reklamationsrätt i tre år, ja. Men då detta är ett företagarforum gissar jag - möjligtvis felaktigt - att det skall köpas in på firman eller åtminstone användas i firman. Då kan man glömma allt vad reklamationsrätt heter och har endast garanti/försäkring att stötta sig på.[br][br]Vissa har till och med olika garantivillkor beroende på om det är en privatperson eller firma som köper.[br][br][br]MVH[br]Erik[br][/quote][br]Helt riktigt att garantin är olika om du köper som privatperson eller firma. När det gäller acer har du 2 års garanti privat och 1 år som firmamaskin. Kom ihåg att konsumentköplagen säger du skall gå tillbaka till återförsäljaren om du har problem. Du kan alltid ringa supporten för felsökning men det enklaste brukar vara att lämna in den där du köpt maskinen. En annan sak att tänka på är att om du får hem en DOA, det vill säga Dead On Arrival, skall du tillbaka med den inom 5 arbetsdagar(1 vanlig vecka) om du skall ha bytt den. Om du skall byta den senare vid problem skall den vara inlämnad 3 ggr med samma fel.[br]Acer kan fungera, kan tyvärr inte lämna några tips på den andra.[br]Önskar en god jul.
338
25
Valde en Acer Core I5, 4mb Ram, fett grafikkort, m.m. så det verkar va ett bra paket.[br][br]Men nu när jag startar den tar det runt 4-5 min från att jag trycker på knappen tills att Firefox är igång  >:([br][br]Kan det vara fabrikationsfel eller kan det vara något annat som gör det? Känns lite skit då jag hoppats att den skulle vara snabbare än min förra häck och inte dubbel så slö vid start.
2066
2
Du menar 4 [b]G[/b]B ram hoppas jag :)[br][br]Det låter långsamt... om jag får gissa så finns det en hel massa junk installerat från början, typ Google desktop, diverse bling bling och allt vad de nu envisas med att stoppa dit (de = tillverkarna, som installerar datorn).
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
338
25
[quote author=Jonathan link=topic=8248.msg37358#msg37358 date=1293794797][br]Du menar 4 [b]G[/b]B ram hoppas jag :)[br][/quote][br][br]haha. Ja där fanns kanske förklaringen annars  :mrgreen:[br][br]Jag ska ta bort allt skräp. har tagit en del men finns mer. Tack för tipset!
1324
2
[quote author=Jan-E O link=topic=8248.msg37357#msg37357 date=1293792257][br]Valde en Acer Core I5, 4mb Ram, fett grafikkort, m.m. så det verkar va ett bra paket.[br][br]Men nu när jag startar den tar det runt 4-5 min från att jag trycker på knappen tills att Firefox är igång  >:([br][br]Kan det vara fabrikationsfel eller kan det vara något annat som gör det? Känns lite skit då jag hoppats att den skulle vara snabbare än min förra häck och inte dubbel så slö vid start.[br][/quote][br][br]Är det Firefox som är långsam eller allting. [br][br]Jag upplever att just Firefox har blivit hopplös på lång uppstartstid den sista tiden. Kan ta en minut från man klickar på den tills den startat. Vet inte om det är i 64 bitars windows för har någon kund med gamla 32 versioner utan detta problem. [br][br]Så jag kör numer Google Chrome. [br][br]Hans[br][br]Hans
7
[quote]Infoga citat[br]Valde en Acer Core I5, 4mb Ram, fett grafikkort, m.m. så det verkar va ett bra paket.[br][br]Men nu när jag startar den tar det runt 4-5 min från att jag trycker på knappen tills att Firefox är igång  [br][br]Kan det vara fabrikationsfel eller kan det vara något annat som gör det? Känns lite skit då jag hoppats att den skulle vara snabbare än min förra häck och inte dubbel så slö vid start.[/quote][br][br][br]Kan mycket väl vara mjukvaru relaterat. Men du kan ringa supporten och nämna att den är väldigt slö så brukar de kunna hjälpa dig med att köra minnes och hårddisk tester. Det kan vara skönt att utesluta hårdvarufel inom en rimlig tid.[br][br][br]MVH[br]Erik
47
Jag kör med Firefox på ett 64-bitars OS, och upplever ingen seg start. Ett tips är att installera tillägget "AdBlock Plus" som tar bort alla annonser på de hemsidor du besöker. Detta kan i varje fall göra din surfupplevelse bättre! :)
|  - A&R, founder of Dekor Records
|  - Musician, composer & producer
|  - Music industry blog
338
25
Tack för alla tips![br]Ja, det blir inget med mer Firefox nu. Något har hänt med den webbläsaren. Både på min gamla dator och min nya. Får starta om den då och då för att den ska funka ok och inte sega ihop.[br][br]Jag har i alla fall fått hjälp att rensa ut allt skräp på min nya dator och nu går den undan både i uppstart och när jag jobbar med den :)

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.