Senaste inläggen

Monsieur.se behöver tips på att öka konverteringsgraden

Hej,
vi på Monsieur.se kommer att lansera en ny design under början på nästa år och skulle behöva tips på förbättringar som kan hjälpa oss att öka konverteringsgraden.

Så gå gärna in på www.monsieur.se och föreslå förbättringsförslag här i forumet eller direkt till info@monsieur.se
Gärna med underbyggda "bevis" så att man vet att de ha...

Kategori: E-handel

Bokföra inventarie

Om jag vid bolagsstart har en del inventarier som kan vara en tillgång i bolaget  kan man bokföra det? och hur?

Det finns inga kvitton eller fakturor på det men värdet är för 2-3 saker som används i verksamheten är cirka 10000-15000 kr styck.
Dessa maskiner har använts tidigare i en verksamhet och används nu igen i den nya firman.

...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Hur ändra moms från 25% till 6%?

Hej
Jag är väldigt ny på det här med bokföring.

Jag har eget företag och använder Visma Compact 5, BAS 2008.

Det jag vill göra är att ändra momsen på 6151 Facklitteratur så att programmet automatiskt räknar ut 6% moms och inte, som nu, 25%.

Kan någon erfaren hjälpa mig?

Tack på förhand!

Det är möjligt att tråd...

Starta AB - praktiska frågor

Hej,

Jag ska starta ett AB och därigenom sälja mina konsulttjänster inom IT.

Det kommer genast upp ett par praktiska frågor när det gäller bolagsregistreringen som jag gärna diskuterar lite kring:

* Verksamhetsbeskrivning inga konstigheter MEN ska man lägga till "handel med värdepapper" eller dylikt om man planerar att placera...

Gratis tjänsten Goodly för konsumenter - vill någon ta över ?

Hej alla !

På grund av tidsbrist söker jag en eller flera personer som vill fortsätta att bygga internettjänsten Goodly. Tjänsten är en just nu en gratis-tjänst för privatpersoner och media som erbjuder tillförlitlig konsumentdata, bland annat har jag köpt samtliga allmänna reklamationsnämndens beslut för ett antal år. Till detta finns det e...

Kategori: Söker/eftersöker

Behöver hjälp att hitta grossist

Hej,

Jag har tänkt starta en webbshop som ska sälja kontorsmaterial i alla dess former.
Mycket av inriktningen ska vara TONER till alla märken och alla skrivare och MFP maskiner som finns på marknaden.

Jag vet att det är en tuff marknad där ute men jag har ett koncept och ett arbete som gör att det kan lyckas.

Jag behöver få...

Kategori: E-handel

Growing Plants - ny ide- (+undersökning)

Growing plants informerar dig när din växt behöver vattnas. Den förhöjer dina växters liv genom att du behandlar den så som den ska behandlas. Growing plants - keeps your plants growing!

Den informerar via sms eller så piper en elektronisk display

Skulle vara riktigt tacksam om ni kunde svara, ärlig, på min marknadsundersökni...

Kategori: Affärsidéer

Ta betalt med kort

Hej alla,

har följt forumet av och till ett par år och ska nu äntligen bli egenföretagare. Blir på väldigt låg nivå till att börja med, ska undervisa lite vid sidan av mitt vanliga jobb, så det blir väl en enskild firma till att börja med.

Nåväl, har en fråga och hoppas att någon har ett bra tips:

Jag kommer att behöva ta betal...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Vilka konto används vid bokföring av prel skatt?

Hej

Jag ska bokföra en fyllnadsinbetalning. Jag har en skatteskuld från föregående år bokförd på kto 2510. Hur bokförs detta korrekt i alla steg? Jag ska också börja betala skatt månadsvis from nu. Hur bokför jag det korrekt?

Tacksam för hjälp!

Värdering hemsida

Hej jag funderar på att köpa en bloggportal som varit i gång i ett år. runt 100.000 besök i månaden och 3.5 miljoner besök sedan start. Bolaget är i aktiebolag annonseringen är inte hög runt 25.000 kr i månaden. låga intäkter för att dom inte har säljare vad kan man lägga för bud? utan att vara helt ute och cykla  TACKSAM FÖR SVAR

Kategori: Allmänt

Nollpunktsförsäljning

Försäljning 2 000 000 kr

Varuinköp 800 000 kr
Personalkostnader 415 000 kr
Lokalkostnad 120 000 kr
Reklamkostnad 100 000 kr
Värdeminskning 50 000 kr
Räntekostnader 30 000 kr
Övriga kostnader 60 000 kr

Hur räknar jag ut nollpunktsförsäljningen för det här företaget?

Kontonummer för bokföringen

Hej,

Missat att betala en faktura i tid och har fått en till faktura på lite kostnader. Grrrrr
Vilka konton ska jag använda i bokföringen?

Ser ut så här: Sammanlagt 822,48 kr.
Ränta  22,48 kr
Inkassokostnader 160 kr
Ansökningsavgift bet.föreläggande 300 kr
Arvode vid betalningsföreläggande 340 kr

Helt nytt kassasysytem, godkänt av skatteverke

Säljer mitt godkända kassa system som endast är använt i 4 månader med alla tillbehör som behövs.

Det som ingår är:

Clean cash - 5000KR

Kassa program - 3000KR

Kassa låda - 2500KR

Dator - 8 000KR

Totalt inköps värde för mig för fyra månader sen var 24 000 kr och nu säljer jag det för endast 11 000kr.

...

Kategori: Till salu

Resultatrapport med kontantmetoden

Hur gör jag resultatrapport när jag använder kontantmetoden? Jag har ju inga 3000 konton i övriga bokföringen utan bara 1500 vid betalning av fakturan. Ska jag använda 3000-konton bara i resultatrapporten, med samma summa som 1500-kontot i övriga bokföringen?

Importera varor - Leverantörsfrågor

Hej hej. Har börjat få klart för mig hur processen med Import går till. Har dock ett par frågor kvar jag behöver hjälp med innan jag går vidare med handling.

När jag tagit kontakt med en leverantör av en viss vara...

1: Hur går betalningen till? Betalar jag varorna och frakten när jag fått fakturan hem i brevlådan eller direkt?

Kategori: Företagande över gränserna

Hur bokförs sociala avgifter och skatt på bilförmån?

Hej

Hur bokförs sociala avgifter och skatt på bilförmån? Enl Skatteverket är förmånsvärdet på bilen 3.600 kr/månad. Debiterar jag kto 7385 med detta belopp? Samt räknar skatt och arbetsgivaravgift på lön + bilförmån? I så fall får jag samma belopp i skatt & arbetsgivaravgift som jag hade innan lönesänkning och företagsledaren får ut exakt sa...

Kalkylering

Bidragskalkylering

Varför förekommer det lägre priser vid vissa tider och avgångar på bland annat flyg och restauranger?

Helt ny bok om Bokslut och Årsredovisning i mindre AB-K2 säljes!

En bok av Anetts Broberg, Bokslut & Årsredovisning i mindre ab-k2 SÄLJES. Den är helt oanvänd då min kollega beställt en likadan och vi behöver bara en. Boken är jättebra och går in på alla problem som kan uppstå vid bokslut och hur man ska lösa dessa. Allt gås igenom steg för steg.

Säljes för 300 kr + frakt 40 kr, ord pris 450 kr.

In...

Kategori: Till salu

Telefoni och bredband till företag

Hej vänner!

Jag och mina kollegor håller på att leta efter ett bra telefoni-bredbands avtal. Vi har sett att telia har något som heter telia kontor, är det någon som kan komma med lite tips? För nuvarande har vi inget nummer till företaget så vi vet inte riktigt hur vi ska gå tillväga för att ordna ett bra nummer? Kan bara ordna ett nytt num...

Kategori: Inköp

Leverantörer från Kina eller EU?

Hej vänner!

Har tänkt på att beställa in lite produkter från olika leverantörer i Kina, men nu undrar jag vad som är bäst att göra antingen beställa produkter från Kina eller så försöker jag hitta samma produkter från leverantörer inom Europa.

Vad är bäst att göra? Jag kan tänka mig att det tillkommer massa regler om man beställer frå...

Kategori: Företagande över gränserna