Senaste inläggen

Sälja utanför Sveriges gränser, komplicerat?

Hej.

Jag har nu drivit en enskild firma ett tag och jag säljer enbart inom Sverige.

Får ständigt mail av kunder där de frågar om jag kan skicka produkten till t.ex. Tyskland, Norge, Danmark och Finland.

Dum som jag är.. så har jag nekat alla dessa kunder eftersom jag inte har koll på hur det ska gå till bokföringsmässigt.
<...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Ha aktiebolag utan att ta ut lön - endast aktieutdelning och ...

Fråga 1.

Ha aktiebolag utan att ta ut lön - endast aktieutdelning och ...

Kan man skippa alla möjliga avgifter och slippa ta ut lön men ändå driva en verksamhet under dagtid "aktiebolag" och ha ordinarie arbete under kvällstid som fastanställd.

Har läst någonstans att du endast skattar 20% på aktieutdelningen - stämmer det.
...

Kategori: Allmänt

Dra av kostnad f&#246;r lokal utan moms?!

Hej. Jag hade en lokal tidigare och på denna betalade jag även moms, eftersom det företaget hade registrerat sig på något vis så att de kunde sätta på moms på lokaler.

Jag har dock bytt lokal då jag fick ett bra erbjudadande från fastighetsbolaget som jag hyr min privata lägenhet av...

.

.

Första året, utan omsättning.

Hej!

Jag startade upp en enskild firma för lite mer än ett halvår sedan och trodde att jag skulle hinna få igång företaget efter sommaren. Men från ingenstans så ändrade mina leverantörer vilkoren och jag kände inte längre att jag hade det kapital som krävdes att köpa tjänsten genom dem längre.

Vilket ledde till att jag tog beslutet...

Det här med vad som är en inventarie och inte

Hej!

Jag har precis startat en liten firma där jag jobbar med ljudteknik för live-framträdanden. Jag känner mig verkligen skitkorkad när jag ställer dessa frågor så ha gärna lite tålamod med mig. Jag är minst sagt grön.

Jag har köpt ett billigt monitorsystem, en väska och en sladd från den tyska thomann.de. Monitorsystemet kostar inte...

Flera fakturaserier, tillåtet?

Driver en enskild firma idag och funderar på att starta upp ytterligare några webbutiker..

För min nuvarandra webbbutik har jag "fakturaserie" 1,2,3,4 osv..

Går det att ha flera eftersom man driver flera webbutiker?

För den andra webbutiken tänkte jag ha 2-x (där x är fakturanummer).

För den tredje webbutiken tänkte jag...

Är paypal verkligen en säker betalningsmetod?

Hej,

Hur går man tillväga om man betalat via paypal men inte fått hem produkterna? Är det någon som verkligen har varit med om detta?
Jag vet att man kan kräva en återbetalning, men min fråga är hur går det egentligen till?
Låt mig ta upp ett exempel: Kunden skickar iväg 10 000kr för några produkter, säljaren skickar inte produkterna....

Kategori: E-handel

Konkurerande verksamhet

Jag jobbar på ett service företag som håller på med storstäd,dagstäd, även fönsterputs. Företaget är Iss, alltså väldigt stort. Jag vill nu starta en egen fönsterputs firma som jag vill ägna mig åt på fritiden. Hur ska jag gå till väga? Kan jag regestrera firman på min sambo eller bror. Fast jag sköter allt? Mvh

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Bokslut utan verksamhet

Hej. Nu börjar det närma sig. 
Vårat företag fick inte den kraft av oss som det förtjänade, jag började plugga och de andra bolagsmännen prioriterade annat.

Nu har det gott nästan ett halvår, vi har inte öppnat något konto, har inte genomfört några köp och verksamheten har egentligen varit vilande sen start.
Det finns inget att bokför...

Enskild firma pensionssparande bokförning avdrag

Hobby företaget som har har vid sidan av används enbart för att dra in pengar till vidare utbildning och underhåll av verksamheten (dvs tar inte ut lön överhuvudtaget).  Jag är nog att särskilja mitt "privat" ekonomi och "företagets" trots att dessa betraktas som ett.  På slutet av varje år finns det alltid ett överskott som försvinner som skatt.

Köpa av sig själv till företaget

Jag har hört att man kan köpa material från sig själv till företaget. Jag är musiker och köpte mitt instrument som privatperson långt innan jag startade företaget. Kan jag "köpa in" instrumentet från mig själv till mitt företag och sedan dra av detta på skatten? Verkar för bra för att vara sant men lika bra att kolla. Jag har enskild firma.

Eget kapital från år till år

Hej!
Jag har EF och bokförde på papper förra året. Detta år har jag haft bokföringsprogram men ännu inte fått till min IB. Var från början medveten om att jag kommer gå i förlust de första åren och jag petar in egna insättningar lite då och då.

Dec 2009 ser konto 2010 ut såhär:
förlusten bokförd på debet
moms bokförd på debet
ka...

SEO Optimering – Vi kan hjälpa dig med SEO optimering!

Till toppen av Google!

Om du vill kan vi hantera din SEO optimering / Sökmotoroptimering.
SEO4.se har utvecklat en ny generation av SEO optimering, kallad SEO+!
Så om du hellre vill låta oss sköta allt arbete, kan du lämna säkert din SEO optimering för SEO4.se !

...

Kategori: Till salu

Tips på stationära gsm telefoner mottages gärna!

Hej vänner!

Behöver tips på stationära gsm telefoner. Kom gärna med tips! Modell på telefon?
Vi är ute efter en stationär eller trådlös gsm telefon till vårat företag. Tänkte även ha en mobiltelefon som jag hade tänkt ha under helgerna, tänkte beställa ett "tvillingkort" till mobilen, på så sätt kan jag vara tillgänglig på helgerna för ku...

Kategori: Inköp

Tips för preliminära självdeklarationen för år 2

Hej!

Jag kommer snart att göra mitt första bokslut som egen företagare  :blink
I den preliminära självdeklarationen för år 1 stod det att jag beräknade att få ett nollresultat.

Under den förlängda första räkenskapsperioden har jag i praktiken haft ett minusresultat  :'(

Är det så att Skatteverket kommer att beräkna ett...

Har fin Lokal men inga ideer!?

Hej jag har genom ett husköp fått med en affärslokal på 100 kvm med uppvärmning, belysning, stora skyltfönster. allt klappat och klart för nån typ av verksamhet.

lokalen har tidigare varit en liten mataffär och ligger i ett litet samhälle på ca 1000 invånare men med endast en mil till större ort. Nu går jag i planerna på att starta en verksa...

Kategori: Affärsidéer

Känner du till Svenska Branschtidningen?

Jag har tidigare varnat för Näringslivsrespons och fler har råkat illa ut med dom och någon har sagt att de bytt namn.

Idag ringde en kvinna och sa att hon fått i uppdrag av redaktionen att intervjua folk som jobbade inom "hus och hem" till nästa nummer. Jag har aldrig hört talas om detta och jag tyckte nog att det lät misstänkt likt Näring...

Kategori: Allmänt

Sälja dator till tillfälligt anställd

Vi har haft en person som arbetat i projektform åt oss under 3mån.
I samband med hans start så införskaffades en Macbook Pro för 17500 inkl. moms.
Han har använt den i sitt arbete men även privat hemma efter arbetstid.

När hans uppdrag nu är slut tänkte vi han skulle få köpa ut macen eftersom den ej behövs i organisationen. Vilket pris...

Leasingbil

Hej.
Vet inte riktigt var denna fråga hör hemma, då den skulle kunna sortera under flera sorters forumämnen, men jag gör ett försök här....

Min man har en enskild firma sedan 4 år tillbaka, under dessa år har han satt av vinsten i expansionsfond och periodiseringsfond, ca 100´. Nu har vi startat ett AB i november detta år. Tanken är att...

Kategori: Inköp