Senaste inläggen

upplupen redovisningskostnad

Vid deklarationen i våras lade min redovisningsfirma in en verifikation med upplupen redovisningskostnad daterad 091231.

Vad jag förstått är redovisningskostnaden för 2009 alltså redan kostnadsförd. Men fakturan från firman blev ju sen ett par tusen dyrare när jag fick den under sommaren 2010! Vad händer med denna mellanskillnad?

Hur...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Lagerbolag med underskott

Jag håller på att starta eget inom skogsvård. Det blir AB, främst då vi är två stycken och det finns goda möjligheter till expansion och vissa potentiella kunder ser helst att man är AB.

Nu till min fråga, har fått möjligheten att starta genom att ta över ett lagerbolag med underskott. Min uppfattning är så att man istället för att måsta slä...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Sälja inventarier inför avveckling

Hej,

Skall man sälja programvarorna som är köpta till företaget, eller kan jag låta dom ligga kvar i företaget vid en avveckling? Programvarorna är inte fysiskt köpta i butik, utan inköpta via nätet från olika länder. Jag tänkte för övrigt dra mina förluster mot inkomst av tjänst då det är mitt första räkenskapsår.

Innehåll till medlemssida

Har du innehållet så har jag den tekniska lösningen!

Jag tänker mig en hemsida med olika artiklar där varje enskild artikel kostar en summa pengar för att läsa. Det kan vara instruktioner för att laga bilen, eller recept på god mat, eller aktietips, eller veckans travtips, eller...ja, vad som helst.

Jag har bra koll på det tekniska oc...

Kategori: Söker/eftersöker

Flera frågor om moms, bokföring samt ta betalt.

Hej
Jag har en enskild firma.

Om jag köper en vara av en privatperson blir det ju utan moms.
När jag sedan säljer den ska jag betala in moms för denna vara då?
Blir ju lite dubbel beskattning eftersom momsen redan har betalats en gång för denna vara.

En andra fråga:
Om jag gör ett inköp från min grossist där jag köper...

Bokföra överföring till anställd som sedan gör en betalning med privat kort

Hej,

Vi gjorde en överföring till en anställds konto som senare gjorde betalningar med privat kort åt företaget. Hur bokför man det? Vi har nu fått kvittona och summan var lägre än överföringen varför den anställde också är skyldig företaget pengar, hur bokförs detta?
Tack på förhand!

köpa/sälja beg husvagnar

Tja, har en ide om att köpa begangnade husvagnar och renovera upp sen sälja med vinst. Min tanke är att senaste årens trend så har husvagn/husbil/hyra husvagn stigit i sverige, många semestrar inom landet, kan såklart att ha göra med ekonomin osv. görs ungefär 1miljon sökningar på blocket om husvagnar av de siffror jag tagit del av. Min kunskap i a...

Kategori: Affärsidéer

Bokföra varuinköp från Storbritannien

Har köpt varor från storbritannien, och funderar nu på bokföringen för detta.

Har ni någon synpunkt på bokföringen som jag kommit fram till. Känns väldigt viktigt att få det rätt från början, så det inte blir några otrevliga överaskningar längre fram, om man köper mycket varor.

Det är alltså Storbritannien säljaren finns i och säl...

Trendbutiker.se med alla sidor/scripter/program/licenser...

Finns intresse att köpa loss hela paketet med alla sidor, licenser och program som jag använder för att tillverka hemsidor, banners m m, så ge ett bud på paketet. Minst 10.000 kronor börjar priset på. Alla scripter och sidor som används under trendbutiker.se ingår i paketet. Det finns en glittertextgenerator som är populär, Favicon tillverknings...

Kategori: Till salu

Hjälp att välja laptop

Jag ska köpa ny laptop men det är så jäkla svårt att veta vad man ska ha. Jag vet att behoven spelar roll men jag har inga större behov. Den ska funka  bra och snabbt och hålla ett par år och helst inte mer än 6-7000 inkl moms.

Men först. Tror ni priserna är bra nu eller brukar de köra mellandagsrea på laptops så det är bättre att vänta till...

Kategori: Inköp

I-phone applikationer

Hej!

Jag söker någon som kan hjälpa oss att bygga i-phone applikationer.

Om någon här har kunskapen eller någon som känner någon så hör gärna av er.

Niklas

Massor av bra domäner till salu

Säljer nu ut alla mina domäner. Ett flertal av riktigt bra kvalite. De som inte säljs kommer släppas.

Bevaka för att inte missa:

http://www.domänerna.se

Kategori: Till salu

Nybörjare ska starta eget

Hej,

jag ska starta ett eget företag som ska åka ut till företag och massera på deras arbetsplats då jag har sett att det finns behov av det i här i Stockholm. Jag är utb massör men har ingen erfarenhet alls av företagande. Antar att enskild firma är alternativet för mig. Hur går man till väga och vad ska man tänka på? Alla tips är välkomna...

Kategori: Allmänt

Behöver hjälp med F-skatt sedel

Hejsan ska ansöka om F-skatt sedel och fått hem ett papper. jag har gjort affärsbudget men är fruktansvärt dålig på detta.

Jag har fastnat på dessa punkter.

Verksamhetens överskott: Hur kan jag räkna ut det ?

Utgående moms som redovisas i inkomstdek: Vart hittar jag det i min affärsbudget ?

Ingående moms som redovisas i...

Bokföra köp av Rädda Barnen

Tjena

Rubriken kanske ser lite förvirrande ut men jag ska förklara. 🙂

Jag funderar på att köpa något litet från Rädda Barnens julkampanj: http://jul.raddabarnen.se/

Förmodligen blir det någon av de billigare prylarna, t.ex. twistpåsen.

Hur bokför jag detta lämpligast?
RB är ju som ideell förening momsbefriade, innebä...

Skyldigheter som arbetsgivare?

Hej!

Utgå ifrån att inget kollektivavtal finns eller skall tecknas, befattning tjänsteman, fast lön tillämpas och tillsvidare-/provanställning 6mån.

1. Vad har en arbetsgivare för skyldigheter till sina anställda? Måste man teckna vissa försäkringar? Pension eller "något annat"? (ingår inte allt detta i arbetsgivaravgifterna?)

Datorprogram till aktier & fonder

Hej,

Eftersöker något bra datorprogram där man kan se massor med olika aktier i realtid. Vinnare, förlorare etc.

Kanske ett program som samlar ihop allting till ett och samma ställe. Typ Nasdaq, Affärsvärlden, DI och alla andra sajter som sysslar med sådant.

Gratis är bäst!  ;)

Skillnad mellan Periodisering och Intäktsredovisning

Hej!

Sitter och korr-läser en översättning av ett affärssystem, och har fastnat på begreppet Revenue recognition, vad jag skulle vilja kalla Periodisering, Google translate har både kallat det för det och intäktsredovisning. Så nu måste jag ta reda på om det finns några skillnader mellan innebörden i dessa ord. Även om det inte är formella...

Förslag på funktioner osv till hemsida ?

Hej, jag håller på att utveckla en hemsida med ex antal funktioner, hemsidan handlar om träning, kost och hälsa i stort sett.

Det är/ska bli ungefär en sådan här sida www.isodieten.se (vet inte om man får länka menmen)

Just nu behöver jag ex antal funktioner som skul...

Kategori: Feedback

skoleverantörer - grossister av skor

Hej alla företagare.

Någon som har ett eller ett par bra tips på bra/pålitliga inköpskanaler av skor (sneakers) typ adidas, nike etc?