Flera frågor om moms, bokföring samt ta betalt.

15
Hej
Jag har en enskild firma.

Om jag köper en vara av en privatperson blir det ju utan moms.
När jag sedan säljer den ska jag betala in moms för denna vara då?
Blir ju lite dubbel beskattning eftersom momsen redan har betalats en gång för denna vara.


En andra fråga:
Om jag gör ett inköp från min grossist där jag köper både varor till försäljning och inventarier, ska detta bokföras på 2 olika poster?
Ska jag då ta 2 kopior av kvittot så jag har 2 olika verifikationer.


Sista frågan:
Jag kommer att göra en del arbete ute hos kunder där jag kommer att ta kontant betalt. Hur sköter jag detta smidigast?
Ska jag ha en betalterminal med GPRS eller finns det alternativ.
Kan jag ta betalt kontant och slå in det i kassan på kontoret för att sedan skicka kvittot till kunden?
Att fakturera alla kunder är inte aktuellt.
Hur gör ni?
1324
2
[quote author=c4data link=topic=8253.msg37140#msg37140 date=1292619006][br]Om jag köper en vara av en privatperson blir det ju utan moms.[br]När jag sedan säljer den ska jag betala in moms för denna vara då?[br]Blir ju lite dubbel beskattning eftersom momsen redan har betalats en gång för denna vara.[br][/quote][br]Du kan använda vmb . I det fallet debiterar du moms på skillnaden mellan inköp och försäljningssumman. Läs om det i momsinfon på skatteverket. [br]Det tråkiga i det fallet är om du har företag som kunder så kan dom inte dra någon moms och då blir varan dyrare för dom. [br][br][quote author=c4data link=topic=8253.msg37140#msg37140 date=1292619006][br]En andra fråga:[br]Om jag gör ett inköp från min grossist där jag köper både varor till försäljning och inventarier, ska detta bokföras på 2 olika poster?[br]Ska jag då ta 2 kopior av kvittot så jag har 2 olika verifikationer.[br][/quote][br][br]Nu vet jag inte vad du har för bokföringsprogram men i riktiga program bokför man väl det ganska enkelt. [br][br]1930 K 5000[br]2641 D 4000[br]3xxx D 1500[br]5xxx D 2500[br][br][quote author=c4data link=topic=8253.msg37140#msg37140 date=1292619006][br]Sista frågan:[br]Jag kommer att göra en del arbete ute hos kunder där jag kommer att ta kontant betalt. Hur sköter jag detta smidigast?[br]Ska jag ha en betalterminal med GPRS eller finns det alternativ.[br]Kan jag ta betalt kontant och slå in det i kassan på kontoret för att sedan skicka kvittot till kunden?[br]Att fakturera alla kunder är inte aktuellt.[br]Hur gör ni?[br][/quote][br]Lämnar jag åt andra. Men en bärbar dator borde kanske fungera. [br][br][br]Hans
632
3
[quote author=Hans F link=topic=8253.msg37155#msg37155 date=1292654482][br][br][quote author=c4data link=topic=8253.msg37140#msg37140 date=1292619006][br]En andra fråga:[br]Om jag gör ett inköp från min grossist där jag köper både varor till försäljning och inventarier, ska detta bokföras på 2 olika poster?[br]Ska jag då ta 2 kopior av kvittot så jag har 2 olika verifikationer.[br][/quote][br][br]Nu vet jag inte vad du har för bokföringsprogram men i riktiga program bokför man väl det ganska enkelt. [br][br]1930 K 5000[br]2641 D 4000[br]3xxx D 1500[br]5xxx D 2500[br][br][/quote][br][br]Och förutsatt att det är inventarier som ska skrivas av över flera år (som jag tolkade det som) ska det givetvis bokföras mot 12xx istället för 54xx.
15
Jag använder visma enskild firma, hur gör jag där då?

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.