Senaste inläggen

Leasa en tjänstebil i enskild firma: vad kan man dra av

Hej!
Jag har enskild firma och behöver en bil. Jag är lockad av erbjudande "prenumeration" t.ex. av Toyota, där man betalar en fast summa per månad under 24 eller 36 månader, och den inkluderar kostnader på både service och försäkring.

Men jag undrar vad kan jag dra av av den summa jag betalar varje månad, och på vilket sätt skulle jag ku...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Enskild firma; Frågor kring avgifter och skatter

Hej, är ny på forumet!

Jag har lite funderingar kring dom avdrag man gör på det man tjänar in i ett företag.

Jag har googlat och letat runt redan men det är olika bud beroende vems svar man väljer att lita på. Postat frågan i andra forum men verkar vara ont om kunnigt folk. I värsta fall får jag väl ringa Skatteverket till veckan,...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Plantera träd för världens miljö - avdragsgillt eller ej?

Hej

Ett AB köper träd av Världsnaturfonden - hur bokförs det korrekt? Är det träd eller en icke avdragsgill gåva?

bokföring av semesterlön

Hejsan. Vet inte riktigt hur jag ska bokföra denna händelse.
Får inte tag på min lärare så kan inte fråga han om hjälp 🙁

Ett företag har förutom Jonny en anställd som anställdes den 1 augusti 2008. Han tar ut en månadslön på 22000kr och den anställde har 18000kr i månaden.

Under juli månad håller företaget stängt för semester och...

Företagskonto?

Hmmm... nu blev jag lite nyfiken eftersom jag är på gång och ska starta en enskild firma.

Är det så att jag inte behöver ha ett separat företagskonto? Det jag funderar på är att ha ett plusgirokonto för att få in betalningar på, men sedan vill ju banken att jag också ska betala för ett "företagskreditkort" (mastercard). Skulle jag kunna skip...

Vad ska jag göra med en försäkrings faktura?

Har fått en faktura från FORA, och vet inte riktigt vad jag ska göra med den förutom att betala förstås. Men ska jag betala den som privatperson eller är det något som ska betalas i företaget? (Handelsbolag)

Fakturan avser Premier för företagares egen försäkring, Avtalsförsäkringar: avtalsgruppsjukförsäkring AGS-EF och Tjänstegrupplivförsäkr...

Flytta innehållet i kassa om det hamnat fel?

Hej. Om man har en enskild firma och varken har företagskonto eller kassa så har jag förstått att man kan använda enbart Eget kapital vid köp och sälj. Stämmer det? jag använde av misstag kassakontot för transaktioner. Jag undrar nu om och hur man kan flytta innehållet i kassa till eget kapital, för det har jag hört att man kan göra. Alternativet s...

Redovisa moms vid köp inom EU i annan momsperiod än inköpet?

Jag fick just hem en leverans från England. Leveransen är förskottsbetald och enligt skatteverket ska momsen redovisas den 15 i månaden efter att varorna anländer. Alltså den 15 januari 2011.

Nu är det så att jag bokfört själva betalningen då den faktiskt skedde (omkring mitten på november, för ca två veckor sedan).

Det här innebär at...

Byta namn på varor? Tillåtet?

Hej!

Jag undrar ifall det är tillåtet att byta namn på de varor man köper.

Anledningen till detta är eftersom jag inte vill att konkurrenter ska kunna hitta leverantörerna, för om man "googlar" modellnamnet så flyger man rakt in på leverantörens webbadress.

Vi tar ett exempel:

Jag köper in 1000 st lysrör från Kina, de he...

Twitter kontakter

Hej alla,

Som aktiv Twitter användare tänkte jag höra om alla som läser detta skulle kunna lista sitt Twitter-namn (id) i tråden, jag följer er gärna! För er som just börjat använda Twitter eller funderar på att använda Twitter rekommenderar jag TweetDeck som förenklar användet av Twitter, det är en Windows / Mac /Linux applikation http://ww...

Kategori: Off Topic

Föräldraledig med registrerat företag

Jag har ett företag registrerat som jag inte har kommit igång med. Har inte omsatt en krona.
Jag har ett fast jobb där jag jobbar 100%.
Nu ska jag vara föräldraledig i 3 månader från och med Januari.
Kan jag ta ut 100% föräldraledighet eller ställer mitt registrerade företag till det?
Måste jag avregistrera det eller lägga det på vilan...

Kategori: Allmänt

Grossister inom Kontorsmaterial och Hårvård

Hejsan,
Har försökt hitta grossister inom kontorsmaterial och det jag mest är ute inom kontorsmaterial är förbrukning av alla märken av kopiatorer / skrivare.
Man kan väl säga att jag vill göra en kopia av www.primega.se
Fast driva eget, min fråga är hur hittar jag grossist med mina krav?
Samma sak när det gäller hårvård som jag också...

Kategori: E-handel

Ombilda HB till AB

Jag behöver hjälp..

Min man ska ombilda sitt HB till ett AB. Jag sköter bokföringen men något sånt här har jag aldrig gjort.
Vad ska jag tänka på?
Det finns inga inventarier, lager eller fastigheter.
De har en websida.. Det finns endast kundfodringar, levfodringar (som kommer att betalas innan ombildning) och pengar på plusgirot.

Lättare för aktieägare att utöva ägarinflytande

Det ska bli lättare för aktieägare att utöva sitt ägarinflytande. Lagändringarna görs med anledning av ett EU-direktivet om aktieägares rättigheter i noterade aktiebolag.

Ett aktiebolag ska kunna ange i bolagsordningen att aktieägarna inför bolagsstämman får utöva sin rösträtt per post. Reglerna ändras om vad en kallelse till stämma s...

Kategori: Nyheter

Enklare för företagen att redovisa

Den 1 januari 2011 blir det enklare för företagen att redovisa sin verksamhet i
årsredovisning, årsbokslut, löpande bokföring och vid arkivering. Det här är några av ändringarna:

* Årsredovisningen behöver inte längre innehålla uppgifter om de anställdas sjukfrånvaro. Andra uppgifter som inte längre behöver finnas med är löner och and...

Kategori: Nyheter

Köpknapp för kortbetalning

Jag skulle behöva en knapp på en hemsida för att ta betalt med kort. Resultatet skall bli ett mail till kunden och ett till mig efter utförd betalning. Någon som har hittat någon bra tjänst?

Kategori: E-handel

Säljare sökes - Bra ersättning

Söker säljare till webbyrån Hudik Media.

Vi ser helst att du kan fakturera för din ersättning, men vi innehar också arbetsgivarintyg och kan då betala ut lön.

Ersättningen är tänkt till 2000-2500 per såld produkt.

Om du tror att du kan hjälpa till skicka ett mail till info [at] hudikmedia .se.

Mvh / Kristoffer

Kategori: Söker/eftersöker

Jag har flera affärsidéer ska jag ha en eller flera hemsidor?

Hej
Är det någon som har startat ett företag med olika affärsidéer?

I sånt fall, ska man ha en eller flera hemsidor?

Det kanske är lämpligast att göra en sida för varje grej man har. Vad säger ni?

Åsa

Kategori: Affärsidéer

Hjälp att börja

Hej! Jag ska ha en modevisning under Fishin4fashions modemässa i uppsala nästa år. Jag har räknat ut att om jag hittar någon som kan sy upp klänningarna som jag ska visa för 200kr styck så blir det 12600 (Ska ha 21 designer och alla dessa i tre storlekar).
Jag tänker kolla om det är någon som vet om man kan söka något sorts stipendium eller någ...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Anklagas för fuskbygge

Hej,

Jag har sedan maj i år drivit en enskild firma inom byggbranschen, fram tills nu har mina kunder varit nöjda men nu har jag jobbat hos en kund som inte blivit nöjd.

Det började med att vi la pappen på hans tak åt fel håll. Mycket klantigt men självklart rättade vi till det och stod för alla merkostnader. Därefter har han upptäckt...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik