Utgifter i företaget - eget kapital

6
Jag har några frågor angående det som rubriken tyder på.

Hur fungerar det att köpa in saker till företaget när man inte har några inkomster? Jag har t.ex. köpt några domännamn och ett webhotell som jag tycker att jag borde kunna ta som utgifter i firman. Jag har dock inga inkomster ännu.

Alltså... Kan man sätta in eget kapital och betala med det för att sedan när man får inkomster i företaget göra avdrag för skatten på sakerna man har betalat med eget kapital eftersom eget kapital redan är skattade pengar? Oj, det blev en lång mening det där. Hoppas ni hänger med.
1073
139
Ja, det kan du absolut göra, att ett nystartat företag har kostnader i början innan inkomsterna förhoppningsvis inkommer är helt i sin ordning.[br][br]Antar att du har enskild firma och då bokför du det lämpligen som ett verifikat med  kostnads-konton och ingående moms på Debet-sidan och konto för egen insättning (2018) på Kredit-sidan.
6
[quote author=stifor link=topic=8274.msg37249#msg37249 date=1293316766][br]Ja, det kan du absolut göra, att ett nystartat företag har kostnader i början innan inkomsterna förhoppningsvis inkommer är helt i sin ordning.[br][br]Antar att du har enskild firma och då bokför du det lämpligen som ett verifikat med  kostnads-konton och ingående moms på Debet-sidan och konto för egen insättning (2018) på Kredit-sidan.[br][/quote][br][br]Tackar så hemskt mycket för ditt trevliga svar![br][br]Känns på sätt och viss väldigt självklart att det ska gå. Men man vet ju aldrig och jag vill vara på den säkra sidan.[br][br]En liten följdfråga... Som jag har fattat det så är ens privata pengar även firmans pengar i en enskild firma. Så om jag betalar någon med mina privata pengar fast det är till firman så gör det inte något? Säg att jag har köpt varor för 2 000kr, då räcker det med att jag endast bokför och anger i deklarationen att jag har "satt in" 2 000kr i eget kapital? Eller måste pengarna vara dragna från mitt företagskonto?[br][br]Anledningen till att jag har ett företagskonto är bara för att jag själv lättare ska kunna skilja på det jag får in från företaget och andra inkomster/utgifter. Egentligen hade jag kunnat ha mitt privata konto som företagskonto också. Är det här rätt uppfattat?
1073
139
Ja just det. När du bokför en kostnad med egen insättning så säger du indirekt att den kostnaden har betalats med privata pengar.[br][br]Ifall du betalar pengar för en kostnad från ett företagskonto bokför du istället kontot för bank (1930 eller liknande) på Kredit-sidan.[br]
6
stifor:[br][br]Tack så mycket för dina snabba svar! ;D

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.