Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 15 år sedan
Medlem
12

Sälja inventarier inför avveckling

Hej,

Skall man sälja programvarorna som är köpta till företaget, eller kan jag låta dom ligga kvar i företaget vid en avveckling? Programvarorna är inte fysiskt köpta i butik, utan inköpta via nätet från olika länder. Jag tänkte för övrigt dra mina förluster mot inkomst av tjänst då det är mitt första räkenskapsår.
Toppskribent
1165
16
Har de något värde för någon annan så kan det ju vara skönt med lite slantar, annars är det inga problem att vid en avveckling skriva bort dem.
Medlem
12
Hur menar du med att skriva av programvarorna? Kan jag inte ta med dom i mitt förlustavdrag då? Jag har utöver programvarorna en skrivare och ett headset som jag tänkte sälja till mig själv. Hur bokför jag detta i Visma Enskild Firma?

Mvh
Toppskribent
1104
146
Antagligen är programvarorna redan "avskrivna", jag antar att du vid inköp bokförde dem som en kostnad och inte inventarie.

Du behöver alltså inte göra något mer, de är redan med i förlustavdraget.
Toppskribent
2361
49
Olika avskrivningsregler gäller beroende av tid. Om du utan att dra på dig mer kostnader kan sälja tjänster så är det bättre att kvitta detta. Du behöver sedan inte lägga ner företaget utan kan ha det vilande. jag hade själv Abi Design villande i årtionden då jag hade andra bolag. Det enda var att man uppdaterade sin adress när man flyttade så kan man aktivera det när man vill. Eventuellt gäller andra regler nu.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.