Bokföra varuinköp från Storbritannien

4

Har köpt varor från storbritannien, och funderar nu på bokföringen för detta.

Har ni någon synpunkt på bokföringen som jag kommit fram till. Känns väldigt viktigt att få det rätt från början, så det inte blir några otrevliga överaskningar längre fram, om man köper mycket varor.

Det är alltså Storbritannien säljaren finns i och säljaren har mitt "VAT" nummer.

Ska man på något vis redovisa valutakurser/växlingsavgifter och dylikt? Jag betalar varorna med mitt bankkort, och får ju en exakt summa i SEK på mitt kontoutdrag, även om säjaren har angivit pund på "Invoice".


Så här har jag tänkt att bokföra ett varuinköp på 250 pund (ett pund = 11 kr i mitt exempel):

4056: Debit 2750
1940: Kredit 2750
2645: Debit 687,50
2615: Kredit 687,50



632
3
Ser rätt ut. Och betalar du med kort bokfört du givetvis det exakta beloppet, alltså kursen du fick betala, och momsen blir 25% på det. Inte krångla med valutakursvinster/förluster om det inte finns någon anledning till det.
4
Tack så mycket för svaret. Kom att tänka på en annan sak, måste man bokföra lager också? (använder kontantmetoden) Eller väljer man mellan 4056 eller ett lagerkonto?
632
3
Det är väl upp till dig. Är det större saker som påverkar resultatet mycket är det väl rimligt att bokföra lager. Handlar det om mindre summor kan du bokföra lagret vid inventering bara. Månadsvis, kvartalsvis, halvårsvis eller årsvis.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.