Senaste inläggen

Att fira jubileum

Jag har en fråga till alla er som haft era företag en lite längre tid. Hur har ni valt att fira jubileer? Har ni bjudit till fest? Haft speciella produkter ni annars inte brukar ha? Haft jubileumspriser?

Mitt företag fyller 5 år i januari och det vore kul att uppmärksamma på något sätt! Berätta gärna hur ni har gjort! (Eller vad ni skulle t...

Kategori: Allmänt

Importera saffran,nötter från pakistan

hejsan, skrev om ett likande ämne i en annan forumsdel men när bättre här.
Har som tanke att köpa in saffran främst från Pakistan, kommer troligtvis få väldigt bra pris på det och undrar lite. Kan man driva företaget från pakistan sen sälja till affärer,kunder,grosisster i sverige? jag bor i sverige och lever här. med tanke på lagar,skatter osv...

Kategori: Företagande över gränserna

Vad räknas som tillgång?

Tänker jag rätt med att förbrukningsinventarier under 5000 kr inte behöver bokföras som tillgång? Eftersom man inte gör avskrivning minskar ju inte tillgångarna annars.
Jag tänkte köpa in noter av mig själv till företaget, hur gör man då? Ska jag skriva ett kvitto? Noterna köptes för ca 3 år sedan, hur mycket värdeminskning ska jag räkna med jäm...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Kan ett privat aktiebolag köpa sina egna aktier?

Vet att publika börsnoterade bolag kan köpa aktier i sig själv, förut max 10 % men nu eller snart försvinner den begränsningen också. Men hur är det med privata aktiebolag? Kan det köpa egna aktier? Och sedan sälja till investerare vid behov? Någon som har vet eller har en länk där man kan läsa om detta?
Tack!

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Måste löpnummret för kvitton vara obrutet?

Hur är det med numreringen på kvitton, gär det något om det faller bort vissa nummer här och där? (låter inte så bra)

när man har en webbutik så lägger folk ofta en order, då skapas ett ordernummer (som också blir numret på kvittot), men ibland betalas inte denna order (inte sällan på grund av tekniska strul med betalningsleverantören). Av d...

programmera

Hej,

Jag söker efter folk med lite olika affärsideer inom sådant som kräver programmering.

Jag är idag fast anställd inom bankverksamhet men har/håller på att utbilda mig inom datateknik och skulle vilja ha lite sidoprojekt.

Primärt så programmerar jag i Java vilket innebär fasta skrivbordsapplikationer och applets alternativt...

Kategori: Söker/eftersöker

Momsregistrering online - risk att avslås?

Hej

Jag har ansökt idag om F-skatt samt momsregistrering till AB, via verksamt.se, och när jag fyllde i uppgifter om inkomst, nettoomsättning , momsfria inköp inom Sverige samt EU, hade jag överallt skrivit nollor, kunde bara inte riktigt beräkna
hur mycket det blir i inköp samt nettoomsättning i en viss SNI verksamhet,
Underar om de...

namn för språkföretag

Hej!
Vad skulle ni kunna tänka er för namn på ett språkföretag? Det är språkkurser inom landet samt språkresor utomlands. Tanken är att bjuda nyare typ av språkresor där vi går lite mer in på kultur och nöje. Nöje / språkresa.

Vad anser ni om namnet "nerdia.education" t.ex.?

Kategori: Feedback

Företag på halvtid.

Hej!

Jag har under många år funderat på att starta eget aktiebolag.
Och har nu ha fått en bra möjlighet att göra det på halv tid.

Jag jobbar idag som anställd inom bygg branschen men funderar på att starta upp ett eget byggföretag vid sidan av mitt vanliga jobb (2dagar i veckan på mitt vanliga och 3 dagar på mitt eget) för att så s...

Kategori: Affärsidéer

AB samt HB samtidigt

Hej allihoppa

Jag har en fråga om aktiebolag samt handelsbolag.
Om det nu är två firmor AB samt HB (båda kör inom byggbranschen)
Man själv är ägaren i ab och HB, den som är suppleant i ab är bolagsman
I i handelsbolaget med,samma person.

Frågan: är det okej om man har en kontorslokal samt verkstan skrivna på HB (hyreskontrak...

Dra av mot inkomst av tjänst

Hej,

Jag tänkte dra av min förlust för mitt förlängda räkenskaps år mot inkomst av tjänst. Jag har även tänkt att lägga ner företaget och undrar när jag kan göra det? Jag har läst att verksamheten skall vara "aktiv" för att man skall få göra detta avdrag. Gäller det bara att den är aktiv fram till att man gör avdraget, eller skall den vara a...

GRATIS Nyhetsbrev utan gräns?

Hejhej,
jag undrar om det finns någon sida där man kan skicka gratis nyhetsbrev?
Jag har nu konto på getanewsletter.com som man kan skicka gratis till 100 personer varje månad.
Jag har nu fått fler än 100 personer som registrerat sig för mina nyhetsmail och de ökar varje vecka så jag undrar om det finns någon sida utan dessa gränser?

Digitala fakturor och kvitton - måste de skrivas ut?

Hej!

Jag har flera kvitton på mailen. Måste dessa skrivas ut och sättas in i bokföringspärmen? Hade varit skönt om det räckte att ha dem digitalt.

Flytta till England - frågor

Hej hej. Har funderat ett tag på att flytta till England och möjligen starta eller investera i ett företag på längre sikt. Då jag har dålig koll på det här med att jobba/bo/investera utomlands så undrar jag om det finns några lagar eller regler som säger att man inte får bo i landet? och är det någon skillnad på om man vill arbeta och bo där eller...

Kodning

Hejsan !
Jag är mycket intresserad av att starta en slags community/forum !
Vilket slags program ska jag ta tillväga ?
Vilket sorts kodning måste jag lära mig ?
Jag har affärside osv fixad.
Tack på förhand !

MVH. Emil

Kategori: E-handel

Sälja utanför Sveriges gränser, komplicerat?

Hej.

Jag har nu drivit en enskild firma ett tag och jag säljer enbart inom Sverige.

Får ständigt mail av kunder där de frågar om jag kan skicka produkten till t.ex. Tyskland, Norge, Danmark och Finland.

Dum som jag är.. så har jag nekat alla dessa kunder eftersom jag inte har koll på hur det ska gå till bokföringsmässigt.
<...

Ha aktiebolag utan att ta ut lön - endast aktieutdelning och ...

Fråga 1.

Ha aktiebolag utan att ta ut lön - endast aktieutdelning och ...

Kan man skippa alla möjliga avgifter och slippa ta ut lön men ändå driva en verksamhet under dagtid "aktiebolag" och ha ordinarie arbete under kvällstid som fastanställd.

Har läst någonstans att du endast skattar 20% på aktieutdelningen - stämmer det.
...

Dra av kostnad f&#246;r lokal utan moms?!

Hej. Jag hade en lokal tidigare och på denna betalade jag även moms, eftersom det företaget hade registrerat sig på något vis så att de kunde sätta på moms på lokaler.

Jag har dock bytt lokal då jag fick ett bra erbjudadande från fastighetsbolaget som jag hyr min privata lägenhet av...

.

.

Första året, utan omsättning.

Hej!

Jag startade upp en enskild firma för lite mer än ett halvår sedan och trodde att jag skulle hinna få igång företaget efter sommaren. Men från ingenstans så ändrade mina leverantörer vilkoren och jag kände inte längre att jag hade det kapital som krävdes att köpa tjänsten genom dem längre.

Vilket ledde till att jag tog beslutet...