Hur gör man med ej erhållna produkter?

19
Hej!

Är fortfarande ny i företagsvärlden, har endast haft igång mitt företag i 4 månader...

Har beställt lite varor från USA och har fortfarande ej erhållit dem efter 2 månader. Leverantören tror att paketet "försvunnit" på vägen.
Jag har redan bokfört inköpet med internetbetalningen som underlag.

Hur gör jag egentligen med bokföringen nu? Jag har inte fått varorna, men de är bokförda som varuinköp och därmed även underlag för lager. Men mitt lager har ju inte ökat i värde i och med utebliven leverans.

Snälla hjälp!

Bobo
632
3
Varuvärdet 1400 kredit.[br]Varuvärdet 4090 feber.[br][br]Detta ger rätt effekt, men kika i kontoplanen lite. Finns nog ett bättre passande konto istället för 4090.
19
Tack för svaret krjh![br][br]Eftersom jag inte har så värst mycket lager, har jag valt att inventera lagret och dess värde endast inför det förenklade bokslutet. Jag bokför alltså inte mot lager, för varje varuinköp.[br][br]Hur gör jag då i bokföringen? Förstår inte heller vad du menar med "feber":-D[br][br]Tack på förhand![br][br]Bobo[br][br]
1073
139
[quote author=Bobo link=topic=8270.msg37244#msg37244 date=1293143175][br]Förstår inte heller vad du menar med "feber":-D[br][/quote][br][br]Jag blev också mycket förbryllad över vad krjh menade med "feber", men insåg efter ett tag att feber nog är en felstavning av "debet" (f ligger bredvid d och r ligger bredvid t).[br][br]Blev ju riktigt kul!!!
632
3
Oj haha. Satt och skrev i mobilen, och den ville tydligen inte skriva samma ord som jag.[br][br] :D

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.