Ekonomi

Bokföra resa för research till resguide?

Jag har en enskild firma vid sidan om mitt vanliga jobb där jag driver en del webbplatser. Jag har nu börjat skriva reseguider på nätet från resmål ja...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Registrera gratisarbete?

Jag äger en enskild firma, och någon ska göra lite grafik till oss i utbyte mot att hon får skriva det på sitt CV. Hon kommer inte få någon betalning...

Bokföra Aktiekapital

hejsan!

har nyligen startat ett AB där jag använder faktureringsmetoden i bokföringen.
har aldrig hållit på med bokföring förut...

behöver hjälp snnabbt.......

min hjärna funkar inte , försöker komma på vad den klisterlappen heter som man sätter över typ adressen som man ska skicka ett paket till...

Kategori: Inköp

Lämplig bolagsform Internet hostingbolag

Jag har sedan en tid startat ett "hobbyföretag" som har vuxit kraftigt på senare tid. Företaget är helt Internetbaserat och säljer hostingtjänster i 6...

Hjälp med moms på firmabil

Har en ny startad firma.
Köpte firmabil kontant från en bilfrima med lånade pengar. Eftersom jag inte var så påläst med moms så lyfte jag 25%...

Från ALMI till Swedbank, vilka papper ska med?

Hello, nu ska jag boka tid med banken för att ev få lägga om mitt ALMI-lån till Swedbank istället.

Vilka papper, siffror ska jag ta me...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Hur bokför man växlingsavgifter?

Tar emot alla mina betalningar till Paypal och de är alltid i dollar. Häromdagen insåg jag att jag betalar ganska många tusen om året i växlingsavgift...

Balansrapport obalans, samt sparkonto aktiebolag?

Hej Behöver hjälp med några frågor som jag fick av min arbetsgivare bla att balansräkningen är i obalans när beräknat resultat visar följande per 11-0...

Starta AB - allmänna frågor

Hej!

Mitt första inlägg här på den eminenta sidan.

Håller på att starta AB och har några funderingar:

När...

avskrivning (avyttring) av firmabil

Hej,

Jag köpte 2010 en bil till företaget för 40000 kr. Den gick sönder och jag fick lov att sälja den för 4000 kr.

Eft...

Inventarielista - nybörjarfråga

En fundering kring inventarier och inventarielista. Känner till inventariedefinitionen när det gäller direktavskrivning/avskrivning, men...

Regler avskrivning begagnat i enskild firma

Hej jag undrar då man köper begagnat typ däck som kostar över 5000 kr där avskrivningsgränsen går och även annat begagnat till verksamhe...

Bokföra traktamente och andra nybörjarfrågor

EDIT: Fick svar på den ursprungliga frågan. Men nu undrar jag mer i samma ämne.

Inser att jag behöver fylla på min kunskap ytterligare....

Hjälp med att tolka resultat / balansrapport

Hej!
Kan någon hjälpa mig att tolka balans och resultatrapporten i bifogat dokument? Det jag undrar, går det bra föreningen? Hur stor är solidi...

att öppna en butik

Hejsan, jag ska nu till vintern öppna en tv-spels butik, och jag undrar vad detta kan komma att kosta? om det kanske är någon som har gjort något l...

Kategori: Inköp

moms vid import

Om jag importerar en vara som går igenom tullen så kommer inte momsen automatiskt. Kan jag bokföra denna vara utan moms för att sedan betala in full m...

Inköp av bil till AB

Hej

Vi har ett AB som är momsbefriad och har nyligen gjort ett inköp av en ny bil som uteslutande ska användas i företaget. Alltså ej p...

Sponsring?

Hej,

Driver en firma som biverksamhet och OM det blir vinst undrar jag om det finns möjlighet till att sponsra mina egna barns sportakt...

Bokföring Bifirma - Hur göra??

Hej! :cheer:

Jag har i dagsläget en enskild firma som omsätter under 1 miljon kr. Ska starta en bifirma med eget namn.

...