Aktieutdelning

5
Om man har exempelvis 1 milj i bolaget som man bolagsbeskattar, kan man då ta ut aktieutdelning obegränsat antal år(sålänge det finns pengar kvar) framöver av de beskattade pengarna?

Ponera att man startar upp en sidoverksamget där man under en ganska kort period får in 1 milj. Kan man då bolagsskatta denna och sedan tills pengarna tar slut årsvis ta ut chablonbeloppet för aktieutdelning(ca 127.000) utan att någonsin ta ut någon lön?

Det är väl inga problem att vara aktiv i ett fåmansbolag men endast ta utdelning?
1073
139
Ja, det ska inte finnas något hinder för att göra så. Man behöver inte ta ut lön i ett fåmansföretag, utan kan enbart ta utdelning.[br][br]Tidigare var det så att storleken på den del man kunde beskatta som kapital (alltså ta ut som utdelning) var mycket beroende av den summa som betalades ut i lön till anställda förutom ägare. Det här har ju ändrats ganska så radikalt under senare år.
88
Rätt mig någon om jag har fel men detta påverkar din sociala trygghet då eventuella lönegarantier du har via någon försäkring alternativt sjukpenninggrundande inkomst påverkas då dessa baseras på din inkomst av tjänst och inte kapital sidan av deklarationen.[br][br]Mitt personliga råd är att alltid ta ut lön, oavsett.[br][br]Häls,
Med vänliga hälsningar

Jens Nylander
Grundare av Jens of Sweden
Grundare av JAYS
Idag grundare och VD för Proenzy (http://www.proenzy.com)
1073
139
[quote author=JensNylander link=topic=8053.msg36482#msg36482 date=1289667713][br]Rätt mig någon om jag har fel men detta påverkar din sociala trygghet då eventuella lönegarantier du har via någon försäkring alternativt sjukpenninggrundande inkomst påverkas då dessa baseras på din inkomst av tjänst och inte kapital sidan av deklarationen.[br][br]Mitt personliga råd är att alltid ta ut lön, oavsett.[br][br]Häls,[br][/quote][br]Jo, visst är det så ifall rörelsen utgör basinkomsten.[br][br]Har man dock en sidorörelse vid sidan av t.ex. en fast anställning där lönen har passerat gränsen för högsta sjukpenninggrundande inkomst, är ju situationen annorlunda.[br][br]Då är det nog att rekommendera att ta utdelning upp till f.n. 120.00 innan man tar ut någon lön.[br]
10
Snor lite i tråden, har precis fått igång ett Ab och hör folk säga hela tiden om aktieutdelning på AB, men kan jag nyttja detta? då jag endast har innehaft bolaget sedan november samt inte har någon vinst än, tar inte heller ut någon lön
1073
139
Det är det som är haken.[br][br]Du måste första ha avslutat räkenskapsåret, därefter gjort ett bukslut, en årsredovisning och haft bolagsstämma. Sen kan du ta ut utdelningen.[br]
10
Mitt räkenskapsår är satt från 201011 till 201112,[br]Bokslut har jag då inte kunnat göra i ju med att firman är nystartad[br][br]Så med andra ord så kn jag inte nyttja aktieutdelning
1324
4
[quote author=mrburns link=topic=8053.msg37231#msg37231 date=1293056324][br]Mitt räkenskapsår är satt från 201011 till 201112,[br]Bokslut har jag då inte kunnat göra i ju med att firman är nystartad[br][br]Så med andra ord så kn jag inte nyttja aktieutdelning[br][/quote][br][br]På kort sikt kan du inte nyttja aktieutdelningen. [br][br]Men planerar du (och har ekonomiska förutsättningar att klara) så kan du ju ta ut aktieutdelning kanske mars 2012. [br][br]Hans

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.