Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 15 år sedan
Flitig skribent
632
3
Ta inte illa upp, men för det första blev jag bara lite nyfiken, driver du eget som redovisningskonsult, men behöver hjälp med detta?

Skatter och avgifter bör bokföras mot skattekontoutdrag. Skattekontot ligger på 1630 och allt som har med prelskatt, och slutlig skatt bör bokföras 1630/2510.

Löneskatten är enklast att boka upp i bokslutet och sedan föra över till 2510 vid nästa års bokslut, då syns det tydligt vad den totala skatteskulden/fordran är från tidigare år.

2510 kommer sällan bli noll, eftersom man nästan alltid har en skuld eller fodran pga av gamla skulder/fordringar samt att man betalar preliminärskatt varje månad.
Medlem
13
Nej då, o allt går att missförstås. och du förstod inte vad jag menade heller.
Flitig skribent
632
3
Okej, vill du försöka förklara på nytt? Så kanske man kan hjälpa till då?
Toppskribent
2066
22
Moget... vad hände med ditt användarnamn och fråga?
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
Flitig skribent
632
3
Jag förutsätter att personen i fråga inte vill erkänna att kunskaperna inte var så stora som de bör vara hos en redovisningskonsult eller liknande.
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.