När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
frågan är säkert ställd 1000 ggr men ställer den igen
har fått ett kanon läge att ta över en befintlig verksamhet MEN då man sitter i en sits som gör att möjligheten till egen insats är väldigt liten hur går man tillväga ??
får i dagarna senaste bokslut skickat till mig och har redan innan varit ikontakt med en bank på plats för eventuell finansiering .. men då det är svårt att låna till hela köpeskillingen så har jag ett dilemma !
omsättningen ligger i dags läget på 1,5 milj den är baserad på ett begränsat öppethållande med endast 3 dagar i veckan .. så möjligheterna är mycket stora att öka densamma med nästan 1 ggr inga anställda förutom nuvarande ägaren med hjälp av extra personal vid behov ..
som vissa invigda säkert förstått så handlar det om en anrik pub/restaurang på en plats .. priset är mycket attraktivt i förhållande till den värdering som finns hur går man tillväga .. vilka kanaler kan man få ytterligare finanser från förutom en bank ?
känns som att missa detta vore ett elände .. tacksam för alla kloka svar
Ett svar som säkert också är givet 1000 ggr är att man kan söka en avtalskonstruktion där man går in med en liten andel och successivt köper loss gamla ägaren över längre tid.
har nu fått senaste boksluten och är klar att gå till banken för en diskusition..[br][br]det "bästa" bud jag fått av tillfrågade banker är att gå in med 20% eget kapital [br][br] det känns spontant som ett helt ok bud från banken [br][br] MEN bokslut 09 visar så liten vinst trots en nästan dubblad omsättning hur ser bankerna på ett sådant resultat utgifterna har nånstans ökat markant och sänkt vinsten från föregående bokslut så ngt har ju där hänt en större investering kanske ??? har nu bett om en delårs rapport för att se hur året 10 gått så långt vilket torde vara mer relevanta siffror för banken att se ??
fick en tanke .. om man kan komma överens med säljaren om att under säg en sex månaders period eller ngt mer arendera och driva i egen regi för att sedan köpa företaget .. detta borde väl ge en bättre möjlighet när man står inför banken dels visat att man menar allvar med sin verksamhet samt att den faktiskt drar in slantarna med god marginal ..[br][br]jag har bilden klar för mig hur jag skall förbättra lönsamheten utan att det kommer kosta massor av pengar . även skissat igenom ett mål med min ide och hur jag/skall nå det [br][br]hur skall man isåfall lägga fram ett sådant förslag till säljaren utan att denne "tror" man vill sko sig under en tid och sedan packar väskan .. [br][br][br]finns där några färdig skrivna avtal för denna typen av överenskommelser ?
Du bör ju i bokslutet kunna se vad det är som har ökat på kostnadssidan? [br][br]Normalt när man skall köpa ett företag så kommer man överens om en "Due Dilligence", dvs ett förfarande där en tilltänkt köpare mot vitesbelagd tystnadsplikt går igenom alla relevanta handlingar rörande bokföring, personal och avtal. Normalt sett tittar man hela vägen fram till föregående dags dagskassa i princip. Ser att upptaget lagervärde stämmer överens med vad som kan tänkas stå i hyllorna etc. Om man inte kan själv, så tar man hjälp av en duktig ekonom eller liknande. Kostar naturligtvis en del pengar att anlita någon, men det kostar mera att bli grundligt lurad.[br][br]I restaurangbranschen kan det ju handla om att man får förelägganden om ny ventilation, fettavskiljare i avloppet, indraget alkoholtillstånd eller kanske inte längre tillstånd att framföra livemusik om verksamheten byggt på det. Köket kan dömas ut, hyreskontraktet kanske är uppsagt etc. Det finns anledning att göra en verklig genomlysning.[br][br]Med det i handen är det sedan vettigt att börja räkna på vad man vill betala för verksamheten, och kunna ge banken ett bra underlag att bedöma om de vill ge dig lån eller inte.
Ytterligare anledning till att det kan vara lämpligt att söka konstruktion där endast mindre andel övertages och förre ägare succesivt köps ut över tid.[br][br]Minskar risken radikat för köparen och dessutom ger det säljaren incitament att vara ärlig. Om man räknar med att bli utköpt i framtiden så inleder man nog inte gärna den relationen med att blåsa köparen på det mindre, inledande beloppet.[br][br]Om det är absolut krav från säljaren att bli helt utköpt cash på ett bräde så kanske det finns en anledning till det. Folk vet att man kan komma undan med jäkla mycket lik i lasten när man säljer småföretag eftersom det är så enormt dyrt att processa i efterhand.
Finns ett antal olika finansieringsalternativ, men glöm inte att olika typer av överlåtelser har olika juridiska konsekvenser.[br][br]Om det är ett AB kan du låta den gamla ägaren ha kvar en del av[br]aktierna och göra årliga utdelningar och således betala av köpet.[br][br]Du kan även försöka med en revers, dvs. skuldebrev där du finansierar[br]köpet med bolaget framtida intäkter.(Liknar den ovan)[br][br]Eventuellt skaffar dig en anställning hos ägaren och betalar av med din lön och tar ett banklån med restaurangen som säkerhet på resterande summa.[br][br]kanske bäst att fråga en bank om olika alternativ. Banker har inte bara pengar, utan även ett helt arsenal av kunskap.
har idag haft ett mycket givande samtal med finasierings rågivare från almi och bollat fram och tillbaka ,, även presenterat de siffror som fanns i senaste bokslut och trots min ringa tro iom att det rör sig om just lukrativ branch så fick jag ett väldig positivt bemötande och skall i dagarna färdigställa en affärsplan samt en budget så som jag vill se den inom ett år i förhållande till nu rådande läge .. när allt detta är klart och dom känner sig nöjda med mitt "dröm läge" nåja:) så skall vi gemensamt träffas samt besöka företaget i fråga .. [br][br]så om man ser bortom den ibland negativa syn banken har så kan jag idag säga att läget ser ganska bra ut ..[br] [br][br]jag fick även rådet att redan från start satsa på ett AB .. personligen känns det som lite stelbent i början då man kan behöva bolla lite med vissa saker [br][br]så där är jag inte riktigt klar över vad det blir ännu [br][br]återkommer efter helgen då jag har ett möte med nuvarande ägaren på lördag .. men det verkar gå åt rätt håll .. [br][br][br]passar även på att tacka för alla tips/förslag som kommit så långt
en tanke i allt inför banken då man skall presentera sin budget .. [br][br]jag har ju bara senaste rapporten att gå på och har då brutit ner omsätttning kostnader i dagar som varit öppet därefter i timmar lagt på ytterligare öppet i timmar samt dagar . baserat på den tidigare inkomsten kostnader ökat den samma .. nån som förstår hur jag menar ?? [br][br]detta ger en ganska juste ökning av omsättningen samt att kostnaderna inte ökat i samma takt detta ger i sin tur en bättre lönsamhet.. [br][br]kan man å får man räkna så ... [br][br]inget är pålagt för ytterligare utveckling dvs ideer samt utökning av försäljnings yta mm
trägen vinner och med en övertygande plan samt budget lyckades jag! [br] banken har gett ett muntligt lånelöfte på större delen av köpeskillingen [br] lyckades förhandla ner priset med 400k då var dom med..[br]så som det ser ut så har jag 100% lånat kapital i form av banklån samt leverantörs lån .. nu är det bara att köra på ... :roll:
Om det är någon bransch där jag varit med och dömt så är det denna. Må du ha tur och hittat eventuella fallgropar för de är många. Det kommer även att bli tuffare tag mot denna typ av verksamhet från myndigheternas sida. De skötsamma får det bättre.[br]Lycka till!
finnes ingen anledning att inte vara skötsam ,, fallgropar finns alltid oavsett branch ock jag har vänt på var sten.. och har dessutom haft fördelen att kunna befinna mig på plats och arbetat på stället i fråga under en längre tid innan allt blev klart .. så jag är odelat positiv till allt ..
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.