Bokföra köp av bilder

13
Hej,
Jag köpte lite bilder på www.istockphoto.com 

Vilket kontot ska jag bokföra in dessa köpta bilder/foto på?

Tack på förhand.
17
Vad skall bilderna användas till? [br]För vidareförsäljning då bokför du dem mot 4010. [br]Är det invetarier till kontor så är det kto 1200[br][br]Berätta gärna vad du skall ha bilderna till så är det lättare att föra in kostnaden på rätt konto. [br]
Faktureraflera - Redovisning från 690 kr/mån.
Nu vet Du som kund vad Din redovisning kostar!!
1616
4
[quote author=Dylan link=topic=2850.msg12179#msg12179 date=1190141383][br]För vidareförsäljning då bokför du dem mot 4010. [br]Är det invetarier till kontor så är det kto 1200[br][br]Berätta gärna vad du skall ha bilderna till så är det lättare att föra in kostnaden på rätt konto. [br][br][/quote][br][br]istockphoto de tillhandahåller väl bara sk licensierad försäljning för nyttjanderätt till ett specifikt sammanhang ex så som för en webbsida eller för en trycksak. När man köper bilder där köper man inte en exklusiv äganderätt utan enbart en publiceringingsrätt för det specifika ändamålet. Man äger så vitt jag vet ej heller någon rätt till vidareförsäljning av verket. Se:[br]http://www.istockphoto.com/license.php[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
1616
4
Vet inte om detta kan vara rätt som exempel:[br]http://www.foretagande.se/index.php?option=com_smf&Itemid=10011&topic=2770.0[br][br]Själv säljer jag bara bilder och bildrättigheter men har inte reflekterat över vad köparen bokför dem på.
Må väl!
13
Ja det stämmer att det enbart är en licens av bilden som man köper. Vilket konto bör det då bli? Programvaror?! Finns väl inget för licenser?!
1616
4
Jag låter det stå öppet för tankar från de som arbetar med det.[br]Programvaror kan man kanske kalla det när det rör sig om en digital bild där du har licens dvs du kan enbart använda bilden utifrån att du har en dator och med de restriktioner som medföljer.
Må väl!
17
Man kan ju lägga upp et 60 konto som man döper till licens bildmaterial. Då får man bättre koll på posten vid årets slut.
Faktureraflera - Redovisning från 690 kr/mån.
Nu vet Du som kund vad Din redovisning kostar!!
13
tackar!
9
[quote author=webbdesign link=topic=2850.msg12175#msg12175 date=1190130593][br]Jag köpte lite bilder på www.istockphoto.com  [br][br]Vilket kontot ska jag bokföra in dessa köpta bilder/foto på?[br][/quote][br][br]Det knepiga här blir hur momsen skall bokföras, eftersom det är utländsk moms. Kolla med en revisor om du är osäker.
Billiga och proffsiga Hemsidor för små och medelstora företag.
Proffisig Hemsida från 2995:- installerat och klart.
Du betalar bara om du är 100% nöjd!

Prova gärna gratis så länge du vill på:
www.webbochsant.se
1616
4
Det är väl ine det knepiga i frågan? Revisorn eller bokföraren löser det i ett nafs![br]Kanada som istock ligger i jag antar att det är samma momssats som vanligt?[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
9
[quote author=Mojo link=topic=2850.msg12211#msg12211 date=1190239851][br]Det är väl ine det knepiga i frågan? Revisorn eller bokföraren löser det i ett nafs![br][/quote][br][br]Jo förvisso, men jag utgick av diskussionen att döma från att han inte hade någon revisor.[br][br]Och isåfall kan det vara bra att ta kontakt med en för att reda ut alla frågetecken.
Billiga och proffsiga Hemsidor för små och medelstora företag.
Proffisig Hemsida från 2995:- installerat och klart.
Du betalar bara om du är 100% nöjd!

Prova gärna gratis så länge du vill på:
www.webbochsant.se
1616
4
Som företagare har man vanligtvis revisor och/eller bokförare om man inte har bokföringskunskapen internt.[br]Eftersom trådskaparen verkar sköta det själv så är din rekommendation inte helt galen men borde vara lätt att lösa ;-)[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson [br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
1
Om du registrerar ditt VAT nummer så läggs ingen moms på bilder/illustrationer. Det går tex att göra på Getty och iStockphoto

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.