Vad kostar en revisor normalt?

338
26
Finns det några riktlinjer att följa för att veta vad som är rimliga revisionskostnader? Jag har haft en del strul i bokföringen och bokföringsbyrån som hjälper mig har fått lägga en hel del timmar men det ska vara bra gjort. Det kostade mig 25 000kr. (Ja där fanns lite strul då jag mer eller mindre lämnade en kasse med kvitton plus en hel del utlandsfaktureringar och kvitton med olika valutor.)

Jag fick idag dessutom en faktura från revisorn som vill ha 20000+moms som en delbetalning som han skrev det. För att sätta dit en kråka  :evil:

Det gäller förlängt räkenskapsår så ca 16 månader.
Ca 20-30 kvitton och fakturor per månad.
Omsättning 1 miljon.

är det rimligt att behöva lägga 5-8% av omsättningen eller 10% av mina intäkter på revisorn och bokföring? Detta känns helt åt &^$$  :evil:

Någon mening att göra något eller bara att gilla läget?
1165
15
Det där låter alldeles för mycket, och jag tycker att du skall be den där revisorn om en bra specifikation över vad han verkligen gjort, och vad han avser att göra. Gärba också diskutera vad de är han anser det är som måste kontrolleras så ingående i ditt bolag.[br][br]Min senaste revision kostade 7200kr + moms hos KPMG för ett bolag med betydligt fler verifikat än vad du har, och då ingick att de knackade ihop ett bokslut också.
632
3
Låter lite mycket spontant, men de verkar ju också ha gjort en hel del jobb. Är bokföringen i dåligt skick så lär ju revisorn för övrigt behöva lägga lite extra tid på att se över bolaget.[br][br]De har alltså gjort följande:[br][br]* Bokföring 16 månader, och så som du beskriver det, med en hög papper i en påse tycker jag att 1 000 kr per månad verkar rimligt. Ska man dessutom se över tidigare bokföring som är dåligt gjort kan det tom ta längre tid än att bokföra det från början.[br][br]* Bokslut och årsredovisning. Även på små bolag är det svårt att hinna med detta på så mycket mindre än en dag (8 timmar). Räkna med att personen som gör bokslutet kostar 500-800 ex moms, på ett ungefär. [br][br]* Kraven som ställs på revisorn är idag smått sanslösa, det är otroligt mängder frågor som ska besvaras och många kryss som ska sättas, även för ett litet bolag. Räkna med att revisionen borde kosta 4-5 000 kr för ett mindre bolag. Är det struligt kan det ju dock bli mer.[br][br][br]Låt mig gissa att du har anlitat någon av de större byråerna?
338
26
Jag vill förtydliga lite. Vi har alltså en bokföringsbyrå som har gjort bokföringen så den ska vara i ordning. Det kostade 25k vilket är en saftig summa men jag kunde leva med det och antog att det borde bara vara för revisorn att ta en titt och godkänna.[br][br]Nu fick jag veta att denna summan på 20k endast avser revisorns assistents jobb. Det kommer alltså en faktura till där revisorn själv kommer att ta betalt. Det kan alltså bli allt från några tusen till, ja vi får väl se vad nästa faktura hamnar på. 20k till kanske :evil:[br][br]Totalt 500 verifikationer rör det sig om.[br][br]För om jobbet redan var gjort en gång av bokföringsbyrån, ska det då behövas kollas igenom igen i låt säga 20 timmar á 1000kr OCH sen en tredje gång igen!?[br][br]Vad har vi företagare för rättigheter och vad kan man göra förutom att direkt kontakta revisorn? Jag vill ha lite mer kött på benen så han inte försöker dribbla rundor när jag ringer rtfm[br][br]Ja det är en större revisionsbyrå men det är väl KPMG med?
632
3
Okej, då tror jag att jag är med.[br][br]Angående bokföringen 500 verifikationer för 25 000 så kanske det låter lite mycket, men absolut inte något skandalöst (Är det 25 inkl moms är det inte alls farligt tycker jag). De har ju faktiskt fått lägga en del tid på att sortera dina kvitton. Detta förutsätter ju dock att bokföringsbyrån gjort ett bra jobb och stämt av korrekt, redovisat momsen rätt osv osv. [br][br]20 000 för revisorsassistenten tycker jag tyder på att bokföringen är i riktigt dåligt skick. Kräv att revisionsbyrån berättar vad dem gjort. När du sedan fått specifikationen så tycker jag du tittar igenom detta, och kollar över vad som är på grund av dåligt utförd bokföring från bokföringsbyråns sida.[br][br]Jag tycker att du ska kräva pengar tillbaka av bokföringsbyrån om det är så att de gjort ett så dåligt jobb att det inneburit onödigt merarbete för revisionsbyrån.[br][br]Av din beskrivning känns det alltså (tycker jag) som om det är bokföringsbyrån som är den felande. [br][br]Och ja, KPMG är ju absolut en av dem stora :)[br][br]Har du skrivit under uppdragsbrev gällande redovisningen eller finns det bara för revisionen?
338
26
En liten uppdatering. Jag ringde revisionsbyrån och sa att jag tyckte kostnaden lät jäkligt hög. Han bad om att få kolla över saken och återkom. Han sänkte med 10000kr på en gång och det blev även slutfakturan. Alltså 10k istället för 20k+. Han sa att han alltid brukar fakturera 20k som första fakturering till alla sina kunder för att sen räkna på totalsumman och fakturera resten sen.[br][br]Låter märkligt att de gör så men jag är nöjd nu i alla fall. Det kan vara bra att ha med sig att man kan och bör ifrågasätta revisorns faktura. :nicka
2066
22
Skönt![br][br]Det gäller för övrigt inte bara fakturor från revisorn :) Händer lite då och då (några gånger/månad) att det är fel i fakturor...
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
338
26
Ja det var riktigt skönt  :)[br][br]Och som du säger om fakturor. Fick idag en faktura på min mobil. 7 min samtal från danmark = 257kr  >:( [br]Ringe dem och det är under utredning så vi får se men det låter förbannat mycket. Jag tror det ska vara reglerat inom EU hur mycket det får kosta så det löser väl sig men trist i alla fall. Jag brukar inte kolla utan betalar bara men det är slut på det nu.
2066
22
Jag kollar alltid, men väljer ibland att betala ändå för att det är för jobbigt att bråka om alla småsaker.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.