Bokföra köp av Rädda Barnen

53
Tjena

Rubriken kanske ser lite förvirrande ut men jag ska förklara. 🙂

Jag funderar på att köpa något litet från Rädda Barnens julkampanj: http://jul.raddabarnen.se/

Förmodligen blir det någon av de billigare prylarna, t.ex. twistpåsen.

Hur bokför jag detta lämpligast?
RB är ju som ideell förening momsbefriade, innebär det någon skillnad för mig?
Ska jag boka moms ändå?

Mvh
Linus
394
1
Jag tror inte att det är skattemässigt avdragsgillt överhuvudtaget. Då motprestationen är för liten i förhållande till kostnaden kommer det att betraktas som en gåva av Skatteverket.[br][br]Då får man boka det som en ej avdragsgill kostnad ex konto 6993 (utan moms då Rädda Barnen är momsbefriade)[br][br][i]Gåvoförbudet[br][br] Även om en sponsorinsats påverkar sponsorns goodwill positivt tar avdragsförbudet för gåvor, 9 kap. 2 § IL, i många fall över den allmänna bestämmelsen om avdragsrätt i 16 kap. 1 § IL. Avgörande för bedömningen är i många fall Regeringsrättens formulering i RÅ 2000 ref. 31 I (Procordia); "Slutsatsen av vad nu sagts är att sponsring träffas av förbudet mot avdrag för gåvor om mottagaren inte tillhandahåller någon direkt motprestation och ersättningen inte heller avser en verksamhet hos mottagaren som har ett sådant samband med sponsorns verksamhet att ersättningarna kan ses som indirekta omkostnader i denna. Den omständigheten att sponsringen är ägnad att förbättra sponsorns goodwill och därigenom kan vara kommersiellt motiverad innebär således inte i sig att sponsringen förlorar sin karaktär av gåva." [/i][br][br]Så här skriver Niclas Virin:[br][br][i]tisdagen den 12:e oktober 2010[br]RÄDDA BARNEN SÄLJER HUTLÖST DYRA JULOSTAR[br]I dag fick jag följande mail från Anna Kakuli, pressansvarig på Rädda Barnen, som jag gärna vidarebefordrar.[br][br]    I dag presenterade regeringen sin budget för 2011. Rädda Barnen vill påminna finansminister Anders Borg om en viktig prioritering som har gått förlorad. Det gäller frågan om avdragsrätt för gåvor till ideella organisationer.[br][br][br][br]    Rädda Barnen anser att regeringens förslag om avdragsrätten som presenterades i regeringsförklaringen inte är tillräckligt bra. I sitt förslag vill regeringen att enbart privatpersoner ska få möjlighet att göra avdrag för gåvor, däremot inte företag. Dessutom har regeringen åsikter om vilken slags ideell verksamhet som avdragsrätten ska gälla. Det tycker Rädda Barnen är fel. Vi tycker att det är självklart att både privatpersoner och företag ska kunna göra avdrag för gåvor till ideella organisationer som arbetar för mänskliga rättigheter, och då särskilt barns rättigheter![br][br][br][br]    Inom kort startar Rädda Barnens julkampanj, där vi säljer hutlöst dyra julklappar till företag. Vi erbjuder företag att till exempel köpa en burk pepparkakor för 16 000 kronor eller en julost för 100 000 kronor. För att göra julklapparna avdragsgilla får köparen, förutom en dyr burk pepparkakor, även tillgång till Rädda Barnens föreläsningar och utbildningar till personal samt annonsering i organisationens egna marknadskanaler som tillsammans motsvarar priset för hela julgåvan. På så sätt kan företagen skänka pengar till ideell verksamhet utan att de straffas ekonomiskt. Det är Rädda Barnens sätt att visa på det orimliga i att företag får göra avdrag för köp av julklappar som lax och choklad, men inte för att hjälpa utsatta barn.[br][br][br][br]    Rädda Barnen anser att det är absurt att svenska företag får göra avdrag för en fårfiol eller badskum, men inte när de vill skänka pengar för att långsiktigt förändra livet för barn. Vi vet att företagen gärna vill kunna bidra till en bättre värld för barn. Vi hör också att anställda gärna byter ut sina julgåvor mot stöd till utsatta barn.[br][br][br][br]    Vad tycker du? Blogga gärna om detta och diskutera frågan om avdragsrätt för gåvor till ideella gåvor på din blogg. Avdragsrättsfrågan är viktig för många små och medelstora företag och naturligtvis för Rädda Barnen och andra ideella organisationer. Här är i alla fall Rädda Barnens ståndpunkt![br][br][br][br][br]Att jag fått mailet beror förmodlligen på att jag kommenterat företeelsen tidigare.[br][br]Jag håller gärna med. Ge gärna en gåva - med egna pengar. Om jag är delägare i ett företag vill jag att företagskapitalet ska användas för företagets bästa. Därför finns det regler i aktiebolagslagen som förhindrar att bolagets medel används för annat än som följer av bolagsordningen. OM det skulle gynna bolagets verksamhet att stödja Rädda Barnen, strider gåvan inte mot aktieägarnas intressen och mot aktiebolagslagen. Däremot finns det i inkomstskattelagen, IL, förbud i 9 kap. 2 § mot avdrag för gåvor och - såvitt avser inkomst av näringsverksamhet - i 16 kap. 1 § förbud mot avdrag för utgifter till annat än att förvärva och bibehålla inkomster. Man kan tycka vad man vill om det, men därmed är knappast kostnaden för Rädda Barnens julostar avdragsgill.[br][br]Det bästa sättet att undvika denna idiotiska problematik är att avskaffa beskattningen av företagsvinster. Därmed försvinner dock inte problemet med gåvor med andras pengar. Därför tycker jag att det är bra att förslaget i regeringsförklaringen om avdragsrätt gäller endast fysiska personer.[br]Upplagd av Niclas Virin kl. 10:09 [/i]
Ulf Bjarme
47
Gåvor till hjälporganisationer är inte avdragsgilla.
|  - A&R, founder of Dekor Records
|  - Musician, composer & producer
|  - Music industry blog
2066
22
Någon som vet var gränsen går? Får jag t ex köpa A4-papper till skrivaren på kontoret för 1000 kr/st? Det är något som behövs till verksamheten, det är ett motiverat inköp - sen att det inte är det billigaste papperet som finns... Fast jag köper redan idag inte det billigaste som går att få tag på, finns det någon gräns?
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
47
[quote author=Jonathan link=topic=8242.msg37092#msg37092 date=1292536691][br]Någon som vet var gränsen går? Får jag t ex köpa A4-papper till skrivaren på kontoret för 1000 kr/st? Det är något som behövs till verksamheten, det är ett motiverat inköp - sen att det inte är det billigaste papperet som finns... Fast jag köper redan idag inte det billigaste som går att få tag på, finns det någon gräns?[br][/quote][br][br]Nu hänger jag inte riktigt med - med vilken gräns skriver du om?  :-\
|  - A&R, founder of Dekor Records
|  - Musician, composer & producer
|  - Music industry blog
2066
22
När är det sponsring / gåva och när är det ett vanligt inköp fast med riktigt högt pris?
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
394
1
Det här är ett nytt upplägg och praxis kommer efter att revisioner och överklaganden till förvaltningsdomstolar har genomförts.[br][br]Jag tror att svenska domstolar knappast kommer att godkänna en affärshändelse som avdragsgill för att man med "nyspråk" kallar den för någonting annat.[br][br]Kanske kommer lagstiftarna att godkänna gåvor till ideella föreningar framöver och då år det hela löst.
Ulf Bjarme
47
[quote author=Jonathan link=topic=8242.msg37094#msg37094 date=1292538253][br]När är det sponsring / gåva och när är det ett vanligt inköp fast med riktigt högt pris?[br][/quote][br][br]Om det är sponsring eller gåva beror väl på vilket företag man handlar ifrån? som i detta exempel är det ju Rädda barnen, och det är ju alltid, oavsett saker man handlar, en indirekt gåva/sponsring.[br][br]Exempel:[br][br]1'000:- x 25 = 25'000:-[br][br]De 25'000:- skulle du likaväl ha satt in direkt på deras konto, ingen skillnad tror jag.
|  - A&R, founder of Dekor Records
|  - Musician, composer & producer
|  - Music industry blog
2066
22
Men innebär det att det skulle finnas en gräns för hur dåliga affärer jag får göra? Jag får ju mina 25 papper, fysiskt levererade, och använder dem till exempel för att skriva ut fakturor på...
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
47
Nej jag tror inte det finns någon gräns på hur dåliga affärer man får göra :)
|  - A&R, founder of Dekor Records
|  - Musician, composer & producer
|  - Music industry blog
394
1
Har man ett AB så styr bolagsordningen och aktiebolagslagen vad man får och inte får göra. Normalt är kravet på ett bolag att det drivs i vinstsyfte och affärsmässigt. Här går man medvetet in i en förlustaffär då man vet att priset är garanterat för högt.[br][br]Niclas sammanfattar lagreglerna som gäller:[br][br][i]Det finns det regler i aktiebolagslagen som förhindrar att bolagets medel används för annat än som följer av bolagsordningen. OM det skulle gynna bolagets verksamhet att stödja Rädda Barnen, strider gåvan inte mot aktieägarnas intressen och mot aktiebolagslagen. Däremot finns det i inkomstskattelagen, IL, förbud i 9 kap. 2 § mot avdrag för gåvor och - såvitt avser inkomst av näringsverksamhet - i 16 kap. 1 § förbud mot avdrag för utgifter till annat än att förvärva och bibehålla inkomster. Man kan tycka vad man vill om det, men därmed är knappast kostnaden för Rädda Barnens julostar avdragsgill.[/i]
Ulf Bjarme
2066
22
Jo, att företaget drivs i vinstsyfte är jag helt med på och har medvetet valt att inte ändra på i bolagsordningen. Men - jag köper inte det billigaste papper jag kan hitta idag heller, för att jag inte gillar principen att det bara är pris som avgör, för att jag vill gynna miljömärkt papper, för att jag tycker färgen och texturen ser trevligare ut, etc... Om jag köper papper för 1000 kr/ark för att jag anser det vara värt det inklusive andra faktorer än priset. Går jag emot bolagsordningen och därmed lagen genom att inte köpa importerat papper från Ryssland också?
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
47
Tycker det låter knepigt. Varför får man inte som egen person göra de affärer man vill?[br][br]VILL man köpa skrivarpapper för 1000:- ark - varför inte?
|  - A&R, founder of Dekor Records
|  - Musician, composer & producer
|  - Music industry blog
2066
22
[quote author=System link=topic=8242.msg37141#msg37141 date=1292619145][br]Varför får man inte som egen person göra de affärer man vill?[br][/quote][br][br]Det är aktiebolag vi pratar om, om jag skänker bort skattade pengar är det ingen som klagar :)
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
394
1
Reglerna i aktiebolagslagen finns ju för att skydda aktieägarna mot att företaget inte drivs affärsmässigt. De många småägarna som inte har något direkt styrelseinflytande bör skyddas så att deras investering i aktiebolaget inte förskingras genom exempelvis gåvor.[br][br]Nästa fråga är varför samhället, vi alla, ska subventionera gåvor från ett företag genom att göra dem avdragsgilla vid skatteberäkningen. I IL tillåter man inte detta.[br][br]Bolaget kan givetvis ge gåvor om bolagsordningen inte hindrar det men då ska det väl ske med beskattade pengar.
Ulf Bjarme

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.