Ekonomi

Nnummer på räntefakturor

Jag undrar om man inte kan ha samma fakturanummer + R 1 på första, R 2 på andra etc på räntefakturan som på fakturerar räntan på för att lättare själv...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Överföra vinst från EF till AB?

Funderar på att starta AB i år. Skulle vilja föra över en del av årets vinst till det ABet, går det?

Har enskild firma nu.

Eget AB, friskvård samt utbildning

Hej,
jag har ett eget AB där jag kommer att fakturera "en summa" varje månad under åtminstone ett år. Efersom jag även är anställd i ett annat...

Guldförsäljning

Har funderat lite över vart alla dessa guldföretag som poppat upp på sistone säljer sitt guld? tex smsguld, 365guld.se etc. Till vem kan de sälja till...

Kategori: Inköp

Bokföringstips för små- och medelstora företag.

Här finns massa tips om bokföring, bokslut och deklaration för di...

Bokföringsprogram till Handelsbolag

Vilket bokföringsprogram föredrar ni till ett Handelsbolag? Har själv tänkt mig VISMA Administration 200 (500 och uppåt behövs inte i vårt fall) men d...

Hjälp med ändring i bokföring från föregående år

Under 2010 köpte jag en jordbruksfastighet som precis hade avstyckats. Eftersom det inte fanns några taxeringsvärden på fastigheten så fick jag, (efte...

Hur bokför man matsvinn?

Har en mobil korvvagn och undrar hur man bokför när man blir tvungen att slänga mat som inte blivit såld, och hur man bokför mat som man äter själv om...

Nummerordning på verifikationer

Ska man lägga alla verifikationer i följd efter datum när man lämnar in dem till bokföringsbyrån eller ska man dela upp dem i inkomster och utgifter?...

Hitta grossister och importörer för billiga mössor

Hej,

Jag och en kompis har startat ett Ungdomsföretag och vi planerar att sälja mössor och en tanke om att beställa hem från Kina har...

När gör skv revision?

Hej!

När gör skatteverket en revision?

Ränta på skattekonto

Har några tusen över på skattekonto och varje månad får jag ca 100 kr i ränta,hur bokför jag den? Har EF.

D 1630 100
K 8310 100...

Bokföring av löneutbetalning.

Jag försöker göra vår första löneutbetalning, har jag missat nåt? Det är ett AB, med en anställd! Just delen "förändring semesterlöneskuld" känner jag...

d

/

Filial eller enskild näringsverksamhet?

Hej, har en fråga.

En familjemedlem som bor utanför EUs gränser vill börja med ehandel och sälja sina produkter inom EU. Han undrar om...

Dotterbolag eller nytt AB

Äger idag som privatperson till 100 % ett AB där jag själv är anställd. Konsultverksamhet som fritidssysselsättning. Omsättning första året 1,3 milj....

Starta dec 2011 inga intäkter -utdelning 2012?

Om jag startar AB dec 2011. Inga uppdrag/intäkter endast lite kostnader under dec. Antar sen att jag måste ha ett förkortat räkenskapsår och göra boks...

Hitta fairtrade grossist!

Visste inte riktigt i vilken kategori jag skulle posta tråden, så testar här. Söker nämligen grossister till fairtrade tanktops för både kvinnor och m...

Spara underlag? Arkivera direkt?

Jag redovisar åt ett taxi företag. Varje dag körs bilen två pass. Detta innebär att verifikationen är dels kontantkvitton och kundkrediter samt en sam...

Hjälp med att Moms, E-Butik, Hobbyverksamhet

Hej

Jag blev medlem här pgr utav att jag snart ska sälja kosmetika på nätet med min E-butik.

Jag kommer sälja som hobbyv...