Förstå TikToks användarbas

Över en miljard internetanvändare använder idag TikTok, det vill säga ungefär 25 procent av alla internetanvändare i världen! Men vilka är alla dessa? TikTok lockar främst yngre konsumenter (generation Z och millennials), men ökar i popularitet över alla åldersgrupper. Tänk hur många potentiella kunder du kan nå på en och samma plattform! Framgången ligger i att skapa autentiskt, kreativt och engagerande innehåll snarare än traditionell reklam.

TikTok-annonser för olika affärsmål

All marknadsföring lämpar sig inte i form av en dansvideo till ett trendande ljud, som visas i för-dig-flödet. Därför är det väldigt smidigt att TikTok erbjuder flera annonsformat, anpassade till olika affärsmål:

  • In-feed-annonser: Dessa annonser visas mellan videor när användare bläddrar igenom sin "För dig"-sida och kan innehålla länkar till webbplatser, appnedladdningar eller kampanjer.
  • Varumärkes-hashtag-utmaningar: Unika för TikTok, dessa utmaningar uppmuntrar användare att skapa innehåll kring en specifik varumärkes-hashtag, vilket ökar engagemang och drar nytta av användargenererat innehåll.
  • Topview-annonser: Dessa visas när användare först öppnar TikTok-appen, vilket garanterar din annons maximal uppmärksamhet.
  • Varumärkeseffekter: Liknande Snapchats AR-linser, låter dessa effekter användarna interagera med anpassade filter och effekter som kan bli virala.

Riktlinjer i persondatans mekka

I en tid av striktare dataskyddsregler är det viktigt att effektivt samla in data direkt från din publik. Förstapartsdata fås genom användarinteraktioner som köphistorik och webbaktivitet, medan zero party-data innebär information som användarna frivilligt delar, t.ex. via enkäter. TikTok är en av de plattformar som du kan samla in mest data ifrån och här är några av de smidigaste sätten att göra det på:

  • Leadgenereringsformulär: Placera formulär i TikTok-appen för att samla användaruppgifter när de visar intresse för din annons, vilket ger dig tillgång till deras preferenser.
  • Pixel-spårning: Använd TikTok-pixel för att följa och analysera användarbeteenden på din webbplats och anpassa dina marknadsföringsstrategier därefter.
  • CTA-knappar: Infoga uppmaningar till handling i annonser för att leda trafik till din webbplats, där besökare kan lämna kontaktinformation i utbyte mot värde, som rabattkoder. Pro-tip här är att spara uppgifter som e-postadress, så att du kan fortsätta kommunicera med användaren i andra kanaler. 

Vill du läsa mer om TikTok och förstapartdata, kan du göra det i  artikeln Marknadsföring på TikTok- så lyckas du!

Bästa praxis för TikTok-annonsering:

TikTok-användare värderar kreativt och äkta innehåll. Effektiva annonser är högkvalitativa, unika och innehåller tydliga uppmaningar till handling. För att öka din räckvidd och trovärdighet, engagera dig i aktuella trender och samarbeta med influencers, vilket förbättrar anslutningen till din målgrupp. Anpassa också annonser till TikToks ljud-på-upplevelse, för att förstärka engagemanget. Använd TikToks analysverktyg för att testa och justera dina kampanjer, samtidigt som du säkerställer att du optimerar din strategi för bästa möjliga resultat.

Synkronisera kunddata mellan Rule och TikTok

Företaget Rule erbjuder nu en integration med TikTok som möjliggör effektiv targeting av specifika användargrupper baserade på deras beteenden och intressen. Genom att koppla ett eller flera kundsegment i Rule till TikTok Ads Manager, kan du synkronisera medlemslistor och skapa anpassade målgrupper, inklusive lookalike-målgrupper för att nå nya användare liknande dina befintliga kunder. På så sätt kan du träffsäkert annonserna mot just din rätta målgrupp, bland alla miljarder användare. 

Så blir du en mästare på TikTok-annonsering

Genom att använda TikTok i kombination med Rules funktion för anpassade målgrupper, öppnas nya möjligheter för att engagera din målgrupp på innovativa sätt, vilket inte bara ökar din räckvidd, utan även bygger starka relationer med din publik.

Nu är du utrustad med kunskap för att optimera din närvaro på en av världens mest dynamiska plattformar. Så ta chansen, experimentera med olika målgrupper och kampanjstrategier, och vem vet, imorgon kanske det är ditt företag som går viralt på TikTok! Vill du veta mer om hur du kan utnyttja befintlig kunddata för riktad annonsering på TikTok? Kontakta Rule, så berättar de mer!





Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.