Förenklat årsbokslut i Skatteverkets e-tjänst, hantering av momsskuld på 2650

3
Hej,

Jag har en enskild firma och håller på att göra mitt förenklade årsbokslut i Skatteverkets e-tjänst. I slutet på året hade jag 468 kr på företagskontot. Jag bokför moms månadsvis. När jag betalar in momsen bokför jag det från 1930 mot 2012. När momsen väl dras bokför jag det från 2012 till 2650. Eftersom momsen för nov och dec 2024 inte hade dragits ännu vid årets slut, så hade jag kvar 566 kr på 2650. 

Hur jag ska jag hantera detta i det förenklade årsbokslutet? Förmodar att detta ska tas upp som en momsskuld i avsnitt B14. Fyller jag i 566 kr där så balanserar dock inte min balansräkning. Då får jag -98 kr i eget kapital. I min bokföring balanserar dock balansräkningen, för då räknas årets resultat in. Men i Skatteverkets e-tjänst årets resultat inte föras över till balansräkningen av någon anledning.

Någon idé på hur jag ska hantera detta?

Vänligen,
Jonas

1077
139
Jag vet inte vad den där e-tjänsten hos Skatteverket egentligen är till för, förenklat årsbokslut ska ju inte lämnas in till dem utan endast förvaras tillsammans med bokföringen och sparas i 7 år.

Hur som helst ska det förenklade årsbokslutet innehålla samma belopp som NE-blanketten, så ifall bokslutet är rätt utfört ska båda dessa balansera. Låter väl som att du inte avslutat året rätt.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.