En uppfattning många har om 90-talister är att de är lata, alldeles för behovsstyrda, och lägger fokus på fel saker. Med curlingföräldrar som aldrig låtit dem möta ett problem och gärna följer med på arbetsintervjun känns förklaringen till varför det är så given.
Men är det verkligen så enkelt?
Tänk om de har egenskaper som andra generationer saknar och kan bidra med en helt ny form av utveckling. Oavsett inställning till 90-talisterna så är en sak säker: de kommer att göra skillnad och är definitivt inga förvaltare. Dessutom kommer de inte att söka sig till fasta arbetsplatser på samma sätt som tidigare generationer gjort så då kräver det att företagen vet hur de ska attrahera unga talanger.
Här följer fem fördelar med att vässa sin företagsmarknadsföring gentemot ”Generation Y”.
Lästips: 8 steg för lyckad personalrekrytering
De förstår inte pyramidorganisationer
”VD har skapat en ny innovation som kommer ta bolaget till oanade höjder!” sade ingen någonsin. Det är allra oftast de som jobbar längst ut i en organisation och närmast verksamheten som hittar nya lösningar på kundernas problem. Innovation växer nedifrån och upp. För en generation som är vana vid att ta för sig av luften i rummet är det inga problem att presentera modeller som kommer revidera de gamla för ledningsgruppen.
Under 90-talisternas uppväxt har vi flyttat från städerna ut på internet och sitter på så sätt hoplänkade med människor världen över. Med den starka kommunikationen planas pyramider ut och vi blir mer jämlika. Det föder ett gott innovationsklimat.
De kan hantera snabb förändring
Det allra viktigaste för att ett företag ska vara konkurrenskraftigt över tid är att de kan anpassa sig till förändring. Människors levnadsmönster och önskemål ändras hela tiden.
De företag som har kommit med en stor innovation under ett årtionde kan gå under vid nästa om de inte kan leverera en efterkommande produkt som ligger i tiden. De flesta stora företag klarar inte av att vara störst över ett paradigmskifte. Det är lätt hänt att man blir så pass avslappnad att världen utanför springer förbi. Här har 90-talister ett högt värde på arbetsmarknaden. En generation som är så starkt präglad av förändring förstår vikten av ständig förnyelse och att aldrig luta sig tillbaka.
De drivs inte av pengar
Frihet och personlig utveckling är mer värt än pengar för 90-talister. Att få en hög lön och stark ekonomisk standard är inget självändamål. Därmed inte sagt att de inte bryr sig alls om pengar, men frihet kommer alltid att komma i första hand. Många av de som kliver in på arbetsmarknaden nu kommer inte att fråga hur lönekuvertet ser ut utan hur möjligheten att själv påverka sin arbetssituation kommer vara. Då gäller det att rekryteraren har svar på den frågan.
Att människor inte drivs av pengar i första hand är positivt på det sättet att då de tackar ja till ett jobb så är det garanterat av genuint engagemang inför uppgiften.
De bryr sig inte om prestige
Att ha en fin titel på visitkortet är inte målet för den unga generationen. De vill snarare veta att de gör något som spelar roll. Äldre generationer värderar högt att få ”en fjäder i hatten”, ett kvitto på att man åstadkommit något prestigefyllt. Det intresset finns inte hos de som nu är på väg in på arbetsmarknaden. Deras ledstjärna är snarare: Är det roligt, utvecklande och spännande så säg ja. Är det tråkigt, inte utmanande och förutsägbart så säg nej - även om det innebär att viss prestige går förlorad.
Det gör att större fokus kommer läggas vid att faktiskt prestera där det gör skillnad för företaget hellre än att gynna det egna egot.
De förstår vikten av att vara hållbara
Mitt i den snabba utvecklingen och ständiga uppkopplingen förstår de som vuxit upp med det att jordens resurser inte kommer att vara för evigt. Många unga anammar livsstilar för att leva hållbart och gå ifrån materialismen. Mindre skalor och lokalproducerat är ledorden för 90-talisterna.
De förstår även att istället för att producera till oändlighet så behöver det byggas långsiktiga relationer med andra företag som fyller de luckor den egna verksamheten inte behärskar. Relation väger tyngre än produktion och här gäller det att hänga med. Att laga är bättre än att köpa nytt och de företag som lyckas erbjuda sina kunder mervärde hellre än att sälja fler produkter kommer att attrahera unga talanger.
Eller är hela västvärlden på deken? Ingen civilisation varar ju för evigt, så kanske är det början på slutet på vår storhetstid. Få verkar ju inse att västvärlden eller i alla fall norra Europa just nu är den mest överlägsna kulturen och civilisationen som någonsin funnits, med alla dess brister.
Ska ni 90-talister bli de som förvaltar det och gör något bra av det, det är frågan 🙂 Se mer...