Senaste inläggen

Kan man ”tillgodo” räkna sig inkomst i väntan på F-skatten skall gå igenom?

Kan man ”tillgodo” räkna sig inkomst i väntan på F-skatten skall gå igenom?

Jag har varit anställd av en firma som har haft mig uthyrd ett tag nu, men nu har jag sagt upp mig och vill fortsätta att jobba som egenföretagare åt firman som har hyrt in mig förut.
Saken är den att jag vill fortsätta att jobba på en gång och inte behöva sitta...

Kategori: Allmänt

Webshop - val och kval och migrering

För närvarande har jag en lösning från Mamut där webshopen är integrerad med bokföring. Det funkar bra men jag känner att bokföringen inte är min starka sida - det tar allt för mycket tid och när det är dags för bokslut hittar alltid revisorn bokningar som skulle gjorts på ett annat sätt.
Min plan är att lämna över den löpande bokföringen till...

Kategori: E-handel

Hur skall jag marknadsföra mig?

Hej allihopa!

Blir min första post här  🙂

Jag har precis tagit tag i mig själv och dragit igång företaget efter c:a ett års vätan. JAg driver alltså nu mer ett litet webbdesigns företag vid sidan av skolan, jag går andra året på gymnasiet så det är ju inget heltids jobb och ekonomin är ju inget vidare stor. 

Än så länge har j...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

30-100 tusen för funktioner till hemsidan?

Hej alla.
Skäms att jag inte har varit här på ett tag. Jag har en liten fråga till er som har kunskaper och erfarenhet av hemsidor och kodning.
jag står i en ny fas, vill investera lite mer avancerade funktioner till hemsidan.
Inloggninssystem och att kunden själv kan gå in och ändra sina annonser.
Fick ett förslag idag från en webbyår...

Kategori: Inköp

Luxuryontime Söker medarbetare

Luxuryontime ska nu expandera till sverige och andra Eu länder.

Vi söker nu medarbetare  i Följande Städer

Stockholm
Malmö
Göteborg
Jönköping

Ska brätta lite kort om Företaget.

Företaget har sålt  märkes klockor sedans 1989. 2006 köptes bolaget av PahnFinance och agerar nu under namnet Luxuryontime S.L ....

Kategori: Söker/eftersöker

E-butik kopplat till bokföringen/bokföringsprogram

Hej hej

Jag har hittat en del ebutiker som erbjuder att koppla bokföringsprogram tillsammans med ebutik, detta tycker jag verkar väldigt smidigt om man kommer att ha webbutik med små order. Jag kommer även att sälja via Tradera, kanske kan man då lägga in den försäljningen i ebutiken eller i bokföringsprogrammet på samma smidiga sätt.

Kategori: E-handel

Bidleaders.se

Bidleaders.se auktionens verkställande direktörer har flytt till Thailand i gömmä från finska polisen. Det är inte vis att delta i de här auktionen inte längre. Där är inte garantie att biddare vill ha produkten som de har "köpat". Också om polisen vill ha dom web sidorna stängd, alla öppna auktionen har varit olönsam.

Mera om undersökning a...

Kategori: Nyheter

Registrera bolag tid?

Jag och en kompis har skickat in våra papper till bolagsverket om att starta vårt handelsbolag, vi betalade även in en avgift på 1000 kr i regtistreringsavgift. de var för ca 2 veckor sen

hur lång tid brukar det ta att registrera ett bolag? ???

Företagare tips - Deklaration 2010

Här på skatteverkets hemsida hittar du flera bra länkar och hjälpmedel till din deklaration 2010

Bland annat ett bra Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Vilken lag gäller vid näthandel

Har ett litet problem som jag skulle vilja få hjälp med.

Jag har en webbutik där jag säljer kläder och har nu en kund som jag har hamnat i en tvist med då han har kontaktat mig ang en knapp som lossnat på ett plagg som han köpt via nätbutiken för 6 månader sedan. Då varan inte längre finns kvar i mitt sortiment har jag erbjudit honom en likv...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Organisering av bokföring, hur gör ni?

Är väldigt nyfiken på hur ni gör med er bokföring, eller rättare sagt, hur ni organiserar upp den.

Har ni någon form av pärmsystem för olika fakturor och verifikationer?
Hur gör ni skillnad på sådant som är bokfört och icke bokfört?
Genom att skriva/stämpla något på det som är bokfört?
Har ni något system just kring bokföringen?

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Hur blir det med allmänna pensionen vid eget företag?

När man är anställd hos någon så blir ju sociala avgifter (och den allmänna pensionen) inbetald automatiskt.
Men hur blir det då man har eget företag?

Får man automatiskt veta hur mycket man ska betala in, eller är det ytterligare en sak att hålla ordning på själv?

Visst betalar man sina egna sociala avgifter själv också?
Men hu...

Småföretagen spänner musklerna i upphandlingar

Har följt flera artiklar i bland annat Computer Sweden hur svårt det är för mindre företag att kvalificera sig för ramavtal och offentliga upphandlingar. Detta snedvrider konkurrensen.

Den senaste artikeln kan du läsa här
http://www.computersweden.idg.se/2.2683/1.154479

Det var några i Linköpingstrakten som hittade varandra snabbt...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Lediga kontorsplatser i city

Westmark Information har flyttat till nya lokaler på Kungsgatan, med utsikt över Hötorget och Konserthuset. Vi är en kommunikationsbyrå som arbetar med strategisk kommunikation och vi har nu tre lediga kontorsplatser att hyra ut till dig/er som jobbar med design, webb, skrivarbete, marknadsföring eller annan konsultverksamhet. Se bifogad PDF.

Kategori: Söker/eftersöker

kostnad för mobilsamtal?

Tjena!

Vet att här finns många med järnkoll på bokföringen så jag provar med denna fråga:

Har ett nystartat aktiebolag och så här i början har det blivit många telefonsamtal med min privata mobiltelefon som jag egentligen vill att företaget ska stå för och ta upp som kostnad.
Går detta att lösa? Kan jag exempelvis ta ut en specad f...

Man kan väl inte bli tvingad att byta bolagsform från enskild firma?

Som det ser ut kommer jag äntligen kunna få igång mitt företag till sommaren/hösten.  😃

Har dock några frågetecken kvar att räta ut.

Jag kommer ju starta som enskild firma, men hur gör man om det går riktigt, riktigt bra?
Kan man bli tvungen att byta bolagsform till t.ex. HB eller AB om man har en viss omsättning?
Eller gör man...

Hur räkna ut skatten per månad

Hej!
Precis startat en enskild firma och nu ska jag betala skatten innan den 12e.

Har fått ett preminlärt belopp att betala in till skatteverket men nu drar jag in mer än jag trodde så jag ska väl betala mer.

Hur räknar jag mycket jag ska betala in?

Räknar jag in samtliga inkomster ex moms sen drar ~30% på det?

Eller...

Dröjsmålsränta - Vad gäller?

Vad gäller vid dröjsmålsränta? Finns det några bestämda lagar som reglerar hur mycket man får ta ut och vad ligger en vanlig dröjsmålsränta på?

Mvh Patrik

Kritik av hemsida

Hej alla.

Jag är en ung nyföretagare som ganska så nyligen blev relativt klar med hemsidan till mitt företag.

Sidan är anpassad för att vara enkel och lättnavigerad. Jag tar gärna emot kritik och tips på hur den skulle kunna förbättras, vilken information som saknas osv.

http://www.transportrabatt.se/

Tack på förhand
...

Kategori: Feedback

Moms vid försäljning av presentkort???

Vet någon vad som gäller när man säljer ett presentkort? Ska momsen bokföras/betalas då kortet säljs eller då kortet lämnas in?

När jag säljer ett presentkort bokför jag det som ett förskott från kund, konto 2420 mot 1910. Tidigare har jag bokfört momsen direkt. Jag har dock upptäkt att det blir knas i bokföringsprogrammet på momsrapporten n...