Idag slÀpptes Ubuntu 8.04

114
Idag slĂ€pptes Ubuntu 8.04 Hardy Heron 🙂 
http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=190&t=26617

Fast jag har redan kört det ett tag, flyter pÄ som en dröm hÀr pÄ min maskin.
1616
6
SjĂ€lv hĂ„ller jag mig restriktiv. Har inte bestĂ€mt mig Ă€n för om jag gillar GNU licens.[br][br]Även om det lĂ„ter bra med gratis programvara finns dĂ€r vissa klausuler som man bör ha i beaktande.[br][br]Med vĂ€nliga hĂ€lsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
MÄ vÀl!
2066
22
[quote author=Mojo link=topic=3816.msg17788#msg17788 date=1209057394][br]SjĂ€lv hĂ„ller jag mig restriktiv. Har inte bestĂ€mt mig Ă€n för om jag gillar GNU licens.[br][br]Även om det lĂ„ter bra med gratis programvara finns dĂ€r vissa klausuler som man bör ha i beaktande.[br][/quote][br][br]För anvĂ€ndande av programmen, som vad?
Med vÀnliga hÀlsningar,
Jonathan
114
[quote author=Mojo link=topic=3816.msg17788#msg17788 date=1209057394]Även om det lĂ„ter bra[/quote] [br][br]Enligt mina erfarenheter Ă€r det bra. Inte frĂ€mst för att det Ă€r gratis utan för att operativsystemet passar mig bĂ€ttre (om det fortfarande Ă€r Ubuntu vi pratar om?) - mina val görs först och frĂ€mst pĂ„ om produkten Ă€r bra eller inte.[br][br][quote author=Mojo link=topic=3816.msg17788#msg17788 date=1209057394]med gratis programvara finns dĂ€r vissa klausuler som man bör ha i beaktande.[/quote][br][br]Som vad?
1616
6
Till att börja med Àr jag Ànnu inte tillrÀckligt insatt i ubuntu. Men jag har hÀngt med bland mina kollegor i diskussioner om GNU. [br][br]Ubuntu bygger pÄ GNU. [br]http://sv.wikipedia.org/wiki/GNU_General_Public_License[br][br]GNU har en viss otillfredstÀllande egenskap att Àndra i sina avtal detta kan komma Àven efter att man har installerat och programmerat om GNU. Nu senast en ny version 3[br]http://www.gnu.org/licenses/gpl.html[br]Om man dÄ inte finner det nya avtalet rimligt sÄ har man inget annat val Àn att skrota systemet för det Àr avtalet man binder sig till.[br][br]Det man utvecklar för GNU ska finnas möjlighet för andra att ta del av. Detta Àr troligen den stora catchen med GNU och kan vÀl ur ett gratisanvÀndare-perspektiv vara mycket bra. Men ur ett utvecklingsperspektiv och 'integritets'perspektiv sÄ Àr det inte lika bra. SjÀlvklart rekommenderar de att man tar betalt för produkten man gjort men man kan inte krÀva sin rÀtt till den. Har man sÄlt produkten vidare kan denna i nÀsta steg sÀlja den vidare kanske för en billigare peng eller med hÄrdare marknadsföringssatsning Àn man sjÀlv haft kapacitet till [br][br]Men som sagt vi fÄr se vad vidare diskussioner om GNU och deras licens utvecklas till, kanske jag Àndrar mig. Men jag Àr personligen tveksam till en företagsmarknad nÀr allt ska vara gratis, dÀrav hÄller jag mig tills vidare restriktiv.[br][br]Sedan om det operativa systemet Àr bra Àr en helt annan frÄga. Det bygger pÄ utvecklarnas förmÄga. ;-)[br][br]För anvÀndare som endast nyttjar programmen har det ingen större betydelse. [br][br]Med vÀnliga hÀlsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b][br]
MÄ vÀl!
114
Hej! Ska försöka svara lite Àven om jag inte Àr juridisk expert ;) Intressant diskussion dock, jag gör en del sjÀlv som jag ger ut med GPL.[br][br][quote author=Mojo link=topic=3816.msg17806#msg17806 date=1209110334][br]Nu senast en ny version 3 http://www.gnu.org/licenses/gpl.html[br]Om man dÄ inte finner det nya avtalet rimligt sÄ har man inget annat val Àn att skrota systemet för det Àr avtalet man binder sig till.[/quote][br][br]Nej, du kan fortsÀtta anvÀnda en gammal version. Vill du ha en lite mer flexibel kan du anvÀnda LGPL som gör det lÀttare att lÀgga in koden i andra projekt.[br][br][quote author=Mojo link=topic=3816.msg17806#msg17806 date=1209110334]Det man utvecklar för GNU ska finnas möjlighet för andra att ta del av. Detta Àr troligen den stora catchen med GNU och kan vÀl ur ett gratisanvÀndare-perspektiv vara mycket bra. Men ur ett utvecklingsperspektiv och 'integritets'perspektiv sÄ Àr det inte lika bra.[/quote][br][br]Nej, det Àr bÀttre. Oftast leder det till högre sÀkerhet. Linux, Apache, Firefox, Thunderbird, MySQL Àr vÀl ganska sÀkra produkter. De stÀngda brukar inte ha nÄgon direkt brÄdska att fixa sÀkerhetshÄl eller följa standarder som Àr till för att gagna anvÀndare. Det Àr ocksÄ svÄrare att bedöma kvaliteten. [br][br][quote author=Mojo link=topic=3816.msg17806#msg17806 date=1209110334]SjÀlvklart rekommenderar de att man tar betalt för produkten man gjort men man kan inte krÀva sin rÀtt till den. Har man sÄlt produkten vidare kan denna i nÀsta steg sÀlja den vidare kanske för en billigare peng eller med hÄrdare marknadsföringssatsning Àn man sjÀlv haft kapacitet till[/quote][br][br]Det Àr ett problem om andra tjÀnar pengar pÄ ens kod, om man tÀnkt sig dela med sig gratis till andra. Om man anvÀnder just GPL nÀr man skriver koden sÄ kan man i alla fall se till att fylla i copyright-delen, sÄ kommer anvÀndarna av koden se vem som skapat den. Förhoppningsvis blir de flesta kunde ocksÄ sura om de fÄtt betala för nÄgot som Àr gratis.[br][br][quote author=Mojo link=topic=3816.msg17806#msg17806 date=1209110334]Men jag Àr personligen tveksam till en företagsmarknad nÀr allt ska vara gratis, dÀrav hÄller jag mig tills vidare restriktiv.[/quote][br][br]Man kan styra vad man tar betalt för. Support, vidareutveckling, marknadsföring, utbildning, drift, produkter som anvÀnder den fria produkten. Det finns ju mÄnga företag som lyckas med affÀrsmodeller med fri mjukvara (svenska MySQL Àr ett exempel). Fri mjukvara kan ocksÄ vara ett bra marknadsföring för programmerare m.m. I tvÄ projekt jag Àr lite involverad i fÄr vi stöd frÄn EU - inte riktigt samma sak som lönsamhet kanske, men det ger ju finansiering i alla fall ;) [br][br]SjÀlv har jag blivit allt mer skeptisk till övervÀrderade IT-produkter dÀr folk verkar tycka "det dÀr kostar sÄ det mÄste vara bra". Vet flera exempel inom skolvÀrlden dÀr kostym-kulturen (mitt egna ord ;) ) lett till stora problem för slutanvÀndarna. Stockholms Skolwebb Àr ett exempel, dÀr 8 minuter av en lektion gÄr Ät till att logga in och ut i ett system som knappt fungerar. De mÄste ha det kvar till 2010. Tror det sÄldes in av Tieto-Enator eller nÄn sÄn dÀr.[br][br]Samtidigt vet jag att det tar tid att göra bra produkter och tar sjÀlv bra betalt för mitt arbete. Men jag tror ÀndÄ det lönar sig att vara sÄ öppen det gÄr. [br][br][quote author=Mojo link=topic=3816.msg17806#msg17806 date=1209110334]Sedan om det operativa systemet Àr bra Àr en helt annan frÄga. Det bygger pÄ utvecklarnas förmÄga. ;-)[br][br]För anvÀndare som endast nyttjar programmen har det ingen större betydelse.[/quote][br][br]Jag har kontroll, ett sÀkrare system, hjÀlp av mÄnga gelikar och entusiaster, massor av information pÄ Internet, arbetar effektivare (nu nÀr jag kan systemet), har inte investerat sÄ mycket pengar (inte det viktigaste men trots allt en punkt pÄ plus-sidan) och slipper följa med i uppdateringar och inlÄsningar bara för att ett företag som borde arbeta för mig som kund vill klÀmma ur mer pengar. SÄ det har pÄ sÄ vis betydelse. Jag kan ocksÄ lÀra elever utan att de behöver investera pengar i programvara.[br][br]Inget sÀger att jag behöver göra min egna produkter fria bara för att jag arbetar pÄ ett fritt os. Jag anvÀnder en del "ofria" program sjÀlv pÄ Ubuntu (bland annat för att hantera mina raw-filer frÄn kameran), men oftast kan jag hitta det jag behöver inom Ubuntus uppdaterare och installera med 3 klick.[br][br]OBS! Jag tror mig veta att ett problem som kvarstÄr för företagare Àr [b]bokföringsprogram[/b]. Men jag har lÀmnat bort min bokföring och koncentrerat mig pÄ det jag kan bra istÀllet (bild, form, utveckling, utbildning) ;) sÄ för mig fungerar det bra. Det tar dessutom tid att lÀra om, mÄnga (som jag sjÀlv) har nog börjat sina digitala eskapader med Windows och lÀrt sig det innan man förstod att det fanns nÄgot val.
1
Underbart, lite efter iofs :roll:[br]Fick mig ett gÀng CD-skivor av en god vÀn, hÀr ska provas!  8)

Du mÄste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.