Senaste inläggen

Bokföringsprogram för Linux?

Hej!

Finns det någon här som vet om något bokföringsprogram för Linux?

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Låsbar informations tavla

Hej, ;)

Jag behöver köpa en låsbar informations tavla. Tavlan måste vara för utomhusbruk. Måste vara möjligt att sätta in min poster. Behöver också ha möjlighet att byta ut postern med jämna mellanrum.

Ifall någon kan rekommendera ett företag som säljer dessa så är jag mycket tacksam.

Tacksam för all hjälp.

Micke G

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Starta budbils firma

hejsan allesammans! 🙂

Jag har bara ett par frågor som jag ej kan hitta svar på nånstans som jag tänkte att nån av er kanske kunde veta 🙂

För att starta behöver man nåt särskild tillstånd ? Vilket isåfall och vad krävs för att få det ?

Jag hoppas att nån iallafall kan svara på detta så jag kan fortsätta till nästa steg 🙂

Kategori: Affärsidéer

Handlat privat på företagskortet, hur bokföra?

Då kom ett kvitto från Willys på mat för säg, 800:-. Att bokföra detta korekt är att bokföra det som eget uttag, men hur gör jag med arb.avgifter mm. När måste de skatterna in?

Varumärkesregistrering

Hej!

Jag håller på att starta eget företag och det kommer antagligen bli ett AB. Nu är det så att jag har ett namn som jag tycker väldigt mycket om som jag vill registrera som mitt varumärke. Det spelar inte så stor roll om bolagsnamnet är detsamma som namnet för varumärket.

Måste jag redan ha startat upp mitt företag med allt vad det...

Kategori: Allmänt

Vad är normalt/bra? % (Antal Köp av Totalträffar.)

Jag ligger någonstans på 4-5%.
Har ingen aning om det är dåligt, eller normalt?...

Vill någon delge sin statistik?

Kategori: E-handel

Vart vända sig? Hemsida - Webbutik.

Alltså. Jag har en hemsida jag verkligen tycker om. :-*
Det enda jag funderat ändra på hittills, är att liksom ha flera "thumbnails" som man kan klicka upp till större bilder / alternativt få som ett bildspel.
Nu är det lite många - man får scrolla så mycket. :o

Sedan har någon nämt att det vore bra med "varukorg".

Alltså göra-d...

Pusha artiklar & facebook

Vi har lagt upp några nya saker på sajten och den ena är att du som läsare kan "pusha" de artiklar du gillar. Det betyder att de hamnar på listan hos Pusha.se där fler har möjlighet att läsa dem.

Du trycker bara på den blå knappen med "P" längst ner i varje artikel och...

Kategori: Om Företagande.se

Företagsform, lösning ?

Hej !
Är ny på forumet, och tänkte lyssna med er om hur jag lämpligast kan göra utifrån följande situation. Har anställning kvar ända till september 2010, uppbär alltså lön till dess, utan att behöva vara på jobbet. Har nu blivit erbjuden att viss tids jobb hos ett annat företag, som kanske också återkommer mera stadigvarande. För att inte åka p...

Öppna eget företag i USA

Skulle vilja ha lite tips och råd om att öppna eget företag i USA.
För det första är det över huvud taget möjligt att som svensk äga och driva ett företag i USA?
Och om det skulle funka vart vänder man sig för att genomföra det?
Är tacksam för alla tips.

Kategori: Företagande över gränserna

Bokföra tull, moms, frakt mm vid import

Jag har fått en leverans från land utanför EU och en lång faktura från speditionsföretaget med alla kostnader. Ser ut som följer

Tull: 3077
införselmoms: 24454
lossning/lastn/term: 3267
hamnavgift: 195
LCL servicecharge: 627
tulldeklaration: 600
inrikestransport: 4240
security charge: 90
Ankommande frakt: 3931,49
B...

förlängt räkenskapsår

Hej!
Mitt första inlägg... Jag drog hösten 2007 igång ett HB och har förlängt räkenskapsår. Om jag förstått det hela rätt så ska jag nolla deklarationen nu och först ange siffror maj 2009. Men, var ska dessa nollor skrivas in??? Jag förstår inte.

Hur mycket är din Domän värd?

http://domaintool.se/

Något du trodde? Mer? Mindre?...

Företag som satsar på personalvård

Jag söker företag som satsar mycket på personalvård för att höra hur de ser på det och vad det eventuellt ger tillbaka.

Gärna företag som erbjuder sina anställda att träna någon/några timmar under arbetstid eller något annat spännande sätt som ligger lite utanför "lådan".

Mejla i så fall på (patrik[at]foretagande.se) eller PM:a

Kategori: Söker/eftersöker

Företags fastihetsskatt och ränteutgifter på privat deklaration

Hej,

Jag har en enskildfirma med ett hus som jag hyra ut.

Nu fick jag min privat deklaration och fastihetsskatten och ränteutgifterna for hyreshuset ingår in dom privata beräkningar.

Hur ska jag göra?

Jag måste väl bokföra dom mot företaget i årsbokslut? 

I detta fall ska jag räkna bort dom från dom privata beräk...

Importera från olika leverantörer, måste de känna till varandra?

Har en affärsidé som i det stora hela går ut på att jag ska importera saker och sedan sälja vidare.

Men hur ska jag förhålla mig till de jag kommer ha som leverantörer?
Om jag har flera olika, som levererar olika saker till mig, även fast de har några saker som finns på båda företagen, måste de känna till varandra?
Är det bästa att jag...

Kategori: Företagande över gränserna

Kapitaliseringstips

Jag är nyfiken på hur ni resonerar kring kapitalisering av bolag, närmare bestämt vad gäller fördelning mellan aktiekapital och överkursfond. Praktiska fördelar av att ha tyngdvikten på överkursfonden, kontra att satsa på ett högt aktiekapital? Tvärtom? Gropar på respektive vägval? Andra tips?

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Behov av en Logo, kan man få dem som man vill?

Hej hej (igen)

Har en liten fråga till er som skaffat en logotype till ert företag eller till er som sysslar med att skapa logotyper till andra.

Jag vet hur jag skulle vilja att min logo ser ut, men när jag kikar runt bland många företag som "gör" logotyper så står det att de gör några och så får man välja den man gillar bäst, jag är...

Kategori: Inköp

Kontor iRiga

Kontor lägenhet eller uthyrning i Riga.  3-rumslägenhet  till Salu 40 m från yachthamnen (närmaste flodläge i centrala Riga) och ett par min promenad till passagerarhamnen eller gamla stan. Kulturhus från 1926  3/5 2 tr. upp. Lägenheten är nyrenoverad, Köpare kan få välja köksinredning.  Ståldörr med 9-tillhållarlås. takhöjd 3 m, en källare och vin...

Kategori: Till salu

Ändra F-Skatt

Stämmer denna beräkning om jag vill skicka in ny Preliminär självdeklaration för att sänka min F-skatt (preliminärskatt) maximalt,  i min enskilda firma.
ex 1000000 i överskott - 30% period.fond = 700000 - egenavg. = 525000
Jag skriver alltså in 525000 i ruta 40 (överskott) i blanketten ?