Senaste inläggen

samarbetspartners sökes!

vi håller på att starta upp ett företag som heter Pro Street Styling. För tillfället väntar vi på svar från finansiärerna. Vi söker nu samarbetspartners så att det finns klart när vi startar upp. Möjligtvis att vi kan sälja åt er redan innan då vi har tillgång till en mindre "lagerlokal"

är ni intresserade så kontakta mig på telefon eller m...

Kategori: Söker/eftersöker

hur bokför jag bensinkostnaden?

Hej!
Har lånat en kompis bil för att göra ett ärende i tjänsten. Körde cirka 40 mil och tankade upp bilen därefter. Hur löser jag detta i bokföringen? Går det att helt enkelt bokföra den faktiska bensinkostnaden som en kostnad i företaget? Eller måste jag ta ut det som milersättning?
Hoppas ni förstår min fråga. Vill ju helst inte ta ut miler...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Hur bokför jag kvittning av skuld.. kortförsäljning

Så här ligger det till.

Jag använder mig av ett företag (vi kallar det för A) som har hand om alla kortförsäljning som görs i min webshop. Slutet på varje månad får jag en utbetalning från företaget A exklusive deras avgifter.

Men nu råkade deras inlösenbank att göra direktutbetalning till mitt PG samtidigt som företag A också gjorde...

Faktura problem

Hejsan

Gick igenom papperna i min fars firma för ett par månader sedan och upptäckte att det låg en faktura som var obetald på 50 000SEK.
Vi driver ett familje företag på en mindre ort och pappa har ringt och talat ett antal gånger med kunden som lovat att reglera skulden vid varje samtal. Han drog sen till Norge och pappa glömde mer ell...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Avdrag Bredband, rum, m.m

Hej hej
Jag har letat bland trådarna men hittar inte svar på min fråga. Jag kommer så småningom att dra igång mitt företag. Försäljning via internet med bla webshop. Jag är på väg att byta bostad och i min nya bostad finns utrymme för ett rum att ha lager, kontor m.m.

Detta rum kan jag hyra ut till mitt företag och det innebär ju att jag...

Mozilla prylar VS MS

Hej!

Är så trött på MS Explorer och Outlook och har precis laddat hem Firefox och Thunderbird.
Gör jag ett misstag?

MVH

R

Kategori: Allmänt

Tjänstebil istället för lön vid deltid.

Kan man som ersättning för jobb ta BARA en tjänstebil?

Och företaget betalar in skatt för förmånen. Och man själv deklararar inkomst för bara förmånen. Eller måste man ta ut lön för att kunna ta en tjänstebil, själva bilen är ju en förmån som lön.

Detta förslag fick jag av en kund som jag hjälper några timmar i veckan.

Banklån/kredit som företagare

Hur fungerar det att låna pengar till ett företag?
Jag har idag ett KB, och vill ta ett lån för att ha som säkerhet gällande uppstartskostnader + hyror de 3 första månaderna (Handlar om ca 100-150 000).

Jag kan gissa att det är mycket svårare som KB än som ett AB,
men det måste väl gå att fixa på något sätt?
Företaget startades i de...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Dela Lokal?

Söker en eller flera personer som man kan dela kontor med.
Detta gäller i Linköping & Borlänge.

Kommer bedriva flertalet olika företagsverksamheter där,
så svara gärna med vilka typer av verksamheter du själv sysslar med,
och vilka ytor du behöver.

Mvh

Mall Affärsplan

Finns det någon tom "affärsplans-mall" man kan hitta någonstans?
Vilka punkter man ska fylla i t.ex företagsidé, mål, ekonomi, konkurrenter o.s.v.

Tänkte så man inte missar något när man jobbar med nya uppstarter.
Möjlight att det redan finns i forumet, bara jag som inte hittat det.

Mvh

Kategori: Affärsplanen

Bokföra ändringsverifikation

Jag lyckades vara lite snabb när jag la in 2 verifikationer i SPCS. Jag glömde byta datum så de hamnade på samma som senaste verifikation och det verkar inte gå att ändra datum.
Bokningen är simpel som
1920 K 2000
3522 D 2000

Men hur bokar jag en ändringsverifikation?

Usb-minnen med 1-4 färger alt. gravyr! (Garanterat sveriges billigaste)

Observera att detta är specialpriser för företagande.se och kan endast beställas via mail eller telefon. Se vår websida för att kontakta oss. http://www.tryckeributiken.se/
Alla priser exklusive moms.

JUST NU: USB-minne 1Gb 49:-  2Gb 78:-    4Gb 124:-

Enhe...

Kategori: Till salu

Feedback http://www.tryckeributiken.se

Jag skulle gärna vilja ha lite feedback på http://www.tryckeributiken.se

Användarvänlig?
Fungerar den bra i era webläsare?
Någon anmärkning?

Jag skulle uppskatta all negativ och självklart posivtiv kritik.  :nicka
Tack till alla på förhand!

Kategori: Feedback

Delägare till nytt projekt

Har ett stort projekt på G, och söker nu en delägare som även då fyller formen som finansiär. (Allt delas på jämt, såklart)

Branschen är försäljning, både TM / B2B / F2F & Event.
Kontrakt med uppdragsgivare finnes, och pratar hela tiden ännu flera.

Kontoret kommer öppna i Borlänge / Falun
Allting är klart i projektet, och projek...

Tvåspråklig

eller kanske trespråklig utbildning rdan från födseln är en bra start för ett barn om man fortsätter till vuxen ålder. Detta ger barnet mycket mera möjligheter som EGENFÖRETAGARE. Ett litet ex.. När min son var 3 år var vi i stadsparken i Riga och han cyklade  med stödhjul och hjälm på huvudet. Vi pratar svenska och mot oss kommer en liten kille so...

Utbildning egen företagare/entreprenör

Gick ut gymnasiet för ett år sen och har sen dess jobbat på ett halv kasst jobb och har ni kommit underfund med att jag vill bli egen företagare/entreprenör. Funderar nu på att börja plugga på högskola/universitet på någon relevant utbildning inom detta område. Men har hört att en del jag pratat med tycker att jag iställer ska testa vingarna redan...

företagande föräldrar sökes!

Hej!
Jag vill komma i kontakt med företagande (små-)barnsföräldrar för att bolla tankar och idéer som rör företagande och föräldraskap. Maila mig! torsdagsmamman@yahoo.se

Skita i preliminär självdeklaration

Halloj, jag har nyligen startat ett företag (HB) och sitter med den preliminära självdeklarationen. Det är en lagom rolig gissningslek... Kan man inte bara skita i att skicka in den preliminära självdeklarationen eller kommer SKV höra av sig efter ett tag och börja gnälla då? Tänkte det kan vara värt att kolla iaf  ;). I mitt fall handlar det inte...

Hjälp med Kapital,

Hej,

Jag driver ett bolag som sysslar med en helt ny byggteknik för att bygga det mesta, vi är helt miljövänliga och ger tillskillnad från övriga ECO tekniker så bygger man generellt billigare med vår teknik.

Vi har redan flera objekt/projekt igång, men behöver kapital att utveckla oss i den takt som behövs, de projekt som är igång g...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Fem myror är. . .

Osäker på vart jag ska posta detta men ni brukar hålla ordning så jag tar en chans.

Jag har fått en pengarsnubbe (riskkapitalist) runt halsen som vill in i mitt bolag. Problemet är att jag inte vill dela med mig av mitt bolag men jag behöver honom hehe.  Inte bara pengar i detta fall utan även kunskap som jag saknar.
Vad finns det för al...

Kategori: Chef, Ledarskap och Coachning