Bokföra inköp från EU-land?

6
Hej,

Jag är ny här men hoppas få en massa tips om allt möjligt gällande företagandet, och i förlängningen kanske jag också kan bidra med något.

Det problem jag stött på nu, handlar om att jag köpt produkter (kläder) från ett EU-land, och eftersom jag meddelade dem mitt VAT-nr så fanns det alltså ingen moms pålagt när jag betalade.

Min fråga är nu hur jag ska bokföra detta? Jag har förstått att jag på någon blankett (momsbilagan?) ska redovisa momsen.

Men hur lägger jag in det i min bokföring?? *oj vad jag har kvar att lära*

Hjälp mig gärna att beskriva hur jag lägger in inköp av kläder för 517,76 kr (54,30 EUR) i bokföringen...

Hoppas någon vill förbarma sig 🙂

Hälsningar
 
2066
2
(xxxx) K/517,76:- Skuld eller konto du betalt från[br](2615) K/129,44:- Beräknad moms varuförvärv EU (25%)[br](4056) D/517,76:- Inköp varor från Eu (25%)[br](2641) D/129,44:- Ingående moms
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
6
Tack så hjärtligt för hjälpen![br][br]Men... :) [br][br]Mina konton ser inte ut att vara riktigt samma som du redovisar. Kan det alltså vara så att det kan skilja? [br][br]Jag får kontona till: [br][br]1040 Företagskonto[br]2415 Beröknad moms varuförvärv EU (25%)[br]4056 Inköp varor från EU (25%)[br]1471 Ingående moms[br][br]Om det är så att det kan stämma...så tror jag minsann att jag förstår...iallafall för stunden :)
2066
2
Det kan absolut skilja, och det finns inget som säger att du måste använda en viss kontoplan. Mina exempel är från BAS 2007 eller där omkring. Huvudsaken är att ditt bokföringsprogram hanterar dem korrekt. Framförallt vad gäller momsredovisningen, så du får rätt siffror på rätt ställen i rapporteringen till skatteverket.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
589
1
Jonathan: Dina exempel gäller alla BAS-planer från 1997 och framåt. Visst kan man ha den gamla BAS95 kvar och bokföra med, inget i Bokföringslagen eller annanstans hindrar det. Men det underlättar inte när man ska förklara för andra eller göra deklaration.
6
Vad bra, då vet jag! Tack för hjälpen! [br][br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.