Egen insättning?

6
Hej,

Om jag har betalt en räkning via mitt privatkonto med som egentligen bör betalas av mitt företagskonto hur bokför jag det då? Ska jag bokföra en "egen insättning till mitt företagskonto" först - alltså även skriva ett eget papper på att det är gjort och sätta i pärmen, och därefter bokföra betalningen från mitt företagskonto?

Hmm...förstår man verkligen min fråga!?  *kliar mig i huvudet*

Mvh 
1324
2
Förutsätter att vi pratar en enskild firma. [br][br]Om du normalt hade betalt en räkning via företagskontot. Så hade du ju bokfört såhär. (ex mobiltele)[br][br]1930 K 1250:-[br]2641 D 250:-[br]6212 D 1000:- [br][br]När du betalar från det egna kontot byter du bara ut 1930 mot 2618 egen insättning. Så det blir såhär. [br][br]2618 K 1250:-[br]2641 D 250:-[br]6212 D 1000:- [br][br]Hans[br]
394
1
Hans, du menar väl 2018 som konto för egen insättning?
Ulf Bjarme
6
Tack för lösningen på mitt problem!! [br]
1324
2
[quote author=Ulf Erik link=topic=3825.msg17845#msg17845 date=1209214031][br]Hans, du menar väl 2018 som konto för egen insättning?[br][/quote][br][br]Så kan det gå när det går för fort. Tack Ulf[br][br]Hans
2
Hej, som fortsättning på frågan..[br][br]Förutsatt att man bokför som Hans F skriver, när jag sedan vill ta tillbaka de "utlånade" pengarna från företaget. Vart flyttar jag pengarna från? Från Egen insättning till eget uttag eller? [br][br]En annan fråga, om jag har ett antal händelser som jag betalat från mitt privata konto i väntan på att en faktura skall bli inbetald. Visst kan jag bokföra alla egna insättningar för sig, och sedan göra ett enda eget uttag på den totala summan?
1073
139
När du tar ut pengar (oberoende av ifall de är utånade eller inte), bokför du:[br]Debet 2013 Eget uttag[br]Kredit 19xx (där pengarna tas ifrån)[br][br]Du kan göra ett eget uttag på vilken summa som helst (som kan motsvara flera insättningar).[br][br][br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.