Nystartad enskild firma. Vad gör man om man råkar få hundratusen över i företaget efter första året? Är det någon vits att ha pengarna kvar i företaget eller skall man ta ut och placera i värdepapper?
Kategori:
Bokföring forum, Skatter och Företagsformer
|
|
Hej allihopa.
Jag har startat en enskild firma med förlängt räkenskapsår, fr o m 2007-12-01 tom 2008-12-31. Min frågor är:
Ska jag deklarera nu för december 2007 eller deklarerar jag allt vid 2008 års deklaration?
Kategori:
|
|
Ja som överskriften säger, jag fick idag en ica kasse med kvitton för jan-mar 2008 som han vill ha hjälp med.
Han har blandat sina privata pengar med företagets, alltså inga specifika bankkonton man kan utgå ifrån. Alla underlag på fakturor o kvitton finns.
Kan jag bokföra kontantinköp med (k)2018 (d)varan (d)ing. moms. Eller ska jag...
Kategori:
|
|
Hej, jag söker en duktig designer som är van webbdesigner. Uppdraget är att stila en webbshop som är färdigkonstruerad i funktion, men inte design. Uppdragets längd är beräknad till cirka 1 arbetsdag.
Hör av dig om det verkar intressant.
Mvh Christian christian@plusikassan.se
Kategori:
Söker/eftersöker
|
|
Hej,
Jag har under de senaste veckor pratat med Skatteverket men inte kunnat få en riktigt bra lösning. Hoppas därför på er, hur har ni löst detta problem om ni har gjort det?
Ok, så här ligger det till. Vi har en onlinebutik som säljer över hela världen, framför allt USA. När vi säljer till USA så är det momsfritt förstått. Då en nor...
Kategori:
Företagande över gränserna
|
|
för att inte återupprepa mig så har vi här en särskild länk där man kan ta upp SKV-relaterade dumheter. Kan det även finnas de som har svaren????????
Kategori:
|
|
Det verkar finnas många som "vet hur det ligger till" men jag hittar inget om det så jag försöker här. Hoppas jag la det i rätt forumdel.
Vi ska anställa sommarpersonal under sommaren (vi har idag inga anställda alls) och har fått in en hel del ansöknigar från personer under 18 år. Jobbet innefattar kassahantering, beredning av lättar...
Kategori:
Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik
|
|
Vi har köpt en begagnad autoklav, steriliseringsapparat, för 18000 kronor. (Nypris ca 40000 kr). Den förre ägaren har skrivit av den helt och hållet i sitt företag. Nu funderar jag över om jag också behöver skriva av den på x antal år eller om jag kan dra av summan direkt eftersom den redan är avskriven en gång...
När jag frågar skattemyndig...
Kategori:
|
|
Hej!
Har precis köpt massa inventarier till min snart nyöppnade butik 🙂
Nu funderar jag på om en del av inventarierna ska bokföras som förbrukningsinventarier eller inte.
Har exempelvis köpt en hel del butiksinredning på ett ställe, till ett värde av ca 25000 kr - självklart är det inga förbrukningsinventarier... Men jag h...
Kategori:
|
|
hej!
har anlitat ett företag att göra en webshop åt mig, de har gjort en variant på sin egen och jag får betala för att de gör en webbutik och hemsida med min design, föra över filer, fixa bilder, texter med mera. har nu fått fakturan och det står "utveckling av webshop" och sen antal timmar. hur bokför jag detta? jag antar att jag inte...
Kategori:
|
|
Hej!
Jag har fått erbjudande att jobba extra vid sidan om mitt ordinariejobb, och funderar på att starta firma. Det handlar om Systemutveckling/rådgivning och planerna är att jobba hemifrån. antal jobb går upp o ner men tanken är att jag skall agera konsult för företaget vid arbetstoppar. Min fråga till er som känner sig att de kan svara på...
Kategori:
|
|
Hej på er!
Mitt företag heter ju, som ni kansk vet, xoda. Vi har domänadresserna xoda.se och xoda.eu, håller med utbildning, formgivning, bilder och webbutveckling med php (har blandat annat varit inblandade i EU-projekt för just projekhanterarapplikation). Tillråga på det har vi adressen www.xodagallery.com för ett projekt vars kod finns på...
Kategori:
Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik
|
|
Jag vet inte mycket om att driva företag, men tanken har alltid funnits där att det vore kul. Skulle nog vilja dra igång något lite försiktigt och då helst ihop med någon mer men utan arbetsgivaransvar. Om jag och min sambo eller något av barnen eller med kompis gemensamt vill driva ett företag, typ butik eller nätbutik, kan vi starta varsina...
Kategori:
|
|
Hej, Jag hade en "tävling/undersökning" på min företagshemsida där vinnaren kunde vinna två stycken biobiljetter. Mina fråga är, hur bokför jag detta?
Tack på förhand!
Kategori:
|
|
Hej! Är helt ny i såna här samband! har ett nytt företag, Enskild firma, som sysslar med sjuk och hälsovård, och är därför MOMSBEFRIAD.
jag vill nu köpa en dator och en bokhylla som ska användas 100% till företaget. Jag har dock INGEN aning om hur det hela går till med avdrag etc... jag anser väl att en dator har en livslängd på 1 år, ka...
Kategori:
Inköp
|
|
Hejsan! Jag har nyligen startat eget företag och har blivit lite osäker på moms redovisningen. Jag importerar alltså grejer ifrån Asien.
Jag undrar om jag får dra av Tullmomsen på företaget som Ingående moms (moms att få tillbaka)?
Sedan skickade jag en produkt och betalade frakt på 150kr får jag även där ta 30kr som ingående m...
Kategori:
|
|
Jag kommer, enligt planerna, att starta ett eget klädesmärke där jag designar kläderna själv. min affärsidee handlar lom att få plaggen unika och ganska personliga, ingen massproduktion. Jag vill också att plaggen skall vara ekologiska och gärna rättvisemärkta. Någon som har något förslag eller kontakt innom ett företag som syr upp kläder som uppfy...
Kategori:
Inköp
|
|
Kör BLinfo.
Gjort en faktura på säg...
1000:- att fakturera sen skulle den krediteras alltså -1000:- och ersättas av en på 2000:-
Alltså blir det så här
faktnr. 1308 +1000 faktnr. 1309 -1000 faktnr. 1310 +2000
Men för att 1308 och 1309 ska försvinna ur obetalda fakturor från lev.reskontran. Ska jag boka d...
Kategori:
|
|
Vid uppstarten av ett företag har jag redan ett varulager som jag samlat på mig genom åren, företaget ska sälja antika-föremål samlarsaker m,m. Kan detta bokföras som egen insättning. Kan jag ta med min släpvagn i företaget? Blir det också egen insättning. När jag sedan säljer nån pryl. Kan jag då kvitta mina insättningar med egna Utag. Alltså om...
Kategori:
|
|
Hej! För att på sikt öka trafiken till min företagssida, har jag startat en blogg om samma ämne som mitt företag sysslar med. Jag länkar från företagets sida till bloggen. Hur ska jag nu använda bloggen på bästa sätt? I varje inlägg ta med en länk till mitt företags sida? En annan fundering: Bloggens "riktiga" url är den jag fått från blogg-...
Kategori:
E-handel
|
|