Olika resultat i deklaration och bokföring

3
Jag får olika resultat i deklarationen och bokföringen... Jag får ca 10 000 kr högre vinst i deklarationen jämfört med i bokföringen. Ska det vara så?

Anledningen till att vinsten blir högre i deklarationen är ju att man på intäktssidan måste ta hänsyn till kundfordringarna vid årets slut, jag hade en hel del sådana och därför blir ju resultatet högre än i bokföringen.

Kan det vara så, eller har jag gjort något fel?
1073
139
Om jag förstår rätt menar du att du inte har bokfört de intäkter som genererar kundfordringarna, men tar upp dem i deklarationen som en höjning av resultatet.[br][br]Varför inte bokföra intäkterna och debitera kundfordringskontot? Då kommer bokföringen och deklarationen att stämma.[br][br]
1324
4
Var ju på skattemybdigheten som hade en infoträff att deklarera NE/Förenklat bokslut. [br][br]Och kör man med deras blanketter på det sätt du skriver så kommer bokföringen och deklarationen att diffa. Och sedan får man ta hänsyn till dessa diffar även nästa år. [br][br]Så det finns 2 vägar. Bokför som Stig föreslår eller använd alla mallar som  SKM lär ut. [br][br]Hans[br]
3
Jag har ju självklart bokfört försäljningen i december och lagt det mot kundfordringar, men i mitt bokföringsprogram (SPCS) så redovisas inte dessa intäkter på konto 3051 förräns de är betalda. [br][br]Men som Hans säger så har jag ju gått efter Skatteverkets riktlinjer och tagit försäljningen under året + kundfordringar vid årets slut - kundfordringar vid föregående års slut. [br][br]Om man bokför intäkterna på 3051 i december så kan man ju inte göra så för då kommer det ju att bli dubbelt...[br][br]Vi har alltid gjort på detta sätt när vi deklarerat (enligt ett flertal böcker). Är det egentligen fel?
2066
22
[quote author=stinsen link=topic=3815.msg17818#msg17818 date=1209122844][br]Jag har ju självklart bokfört försäljningen i december och lagt det mot kundfordringar, men i mitt bokföringsprogram (SPCS) så redovisas inte dessa intäkter på konto 3051 förräns de är betalda.[/quote][br][br]Kan inte svara på din övergripande fråga, men i alla versioner av SPCS program jag använt så skapas underlaget för affärshändelsen när du skriver ut respektive journal.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
589
1
I de versioner jag använt också, Jonathan. Men möjligen använder han programmet för enskild firma och där kan det vara annorlunda.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.